Är det någon som känner till någon murare som har kan och har erfarenhet av att mura en klassisk massugn i Götaland? Jag har spenderat ett antal vintrar i alpregionen, främst norra Italien och Österrike och där är det mer eller mindre standard att ha en rejäl stenpjäs centralt i huset. Vi är i färd med att bygga om en gammal öppen spis i vårt hus nu och jag är sugen på att se över möjligheterna att göra något sådant. De vanliga kaminbutikerna verkar inte ha en aning om vad det är och är mest sugna på att sälja de vanliga Conturakaminerna med 20 kg täljsten ditlimmat eller i bästa fall en kassett, men då pratar vi lösningar som inte alls har samma funktion av basvärme i huset utan det blir mer ett komplement till en annan värmekälla.

Någon som vet någon som gör det i (östra) Götaland? Jag har pratat med Ekonomka på Gotland, men de har slutat att jobba på fastlandet.

Har dom inte kurser man kan gå?

Annars finns det ju rätt många videos på Youtube där de murar i Ryssland, jag har själv funderat på att göra en.... :)

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har dom inte kurser man kan gå?

Annars finns det ju rätt många videos på Youtube där de murar i Ryssland, jag har själv funderat på att göra en.... :)
Jo, jag har sett att det finns kurser, men som småbarnsfar är tiden begränsad och jag skulle tro att det går åt några försök att få en sådan pjäs att bli riktigt bra om man ger sig på ett helt custombygge. I det här läget i livet hade det varit klart enklare att få någon som är erfaren att göra det istället dessvärre.

Gör man fel är det, som jag förstått det, lätt att hela blocket spricker och/eller blir otät, att blir svårt att få drag vid upptändning osv. Hade det varit innan barnen kom in i bilden hade jag garanterat testat att göra den själv dock. Det är några centrala moment med sotningsmöjligheter, expansionsdistanser, upptändningsbypassmöjlighet osv som man nog ändå reder ut om man pluggar ordentligt med forum och tuben innan man drar igång.

https://lerbygge.se/ har vi anlitat, dock inte för ugnsbygge men jag vet att han gör såna och är duktig.
Sen hittade jag http://massugn.se/ men dom ser bara ut att sälja byggsatser?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.