M Markarbetaren skrev:
Bauhaus, 3150kr för 44st 15,8kg’s säckar. Det blir 95öre/kWh. Jag vet att det blir billigare att hämta säckarna själv, men elen är ju levererad till uttag..så

Jo jag vet också att man kan beställa hem hela garageuppfarten med pallar och få ett lägre pris, hur långt man vill dra jämförelsen till sin spets är upp till var och en. Grejorna ska ju in i huset också, elen behöver jag inte bära in i pannrummet. Så min kalkyl på 1 krona/kWh för pelletsen tycker jag är rimlig enligt mitt synsätt, sedan kan man börja räkna på verkningsgrad på eldstället också, där kan det skilja mellan 60-90 (+)% beroende på utrustning.

I den bästa av världar så har man pelletsbrännare och värmepump i nån form. Timpris på elen och automatik som styr vad som ska värma huset enligt förutbestämt elpris. Vissa timmar, vissa nätter i vintras hade vi 7-8öre/kWh i elpris för att nästa morgon ligga på 5-600öre. Finns ju Tibber för optimera laddning av bilar när priset är som lägst så det är säkert fullt möjligt.
Går ju även att beställa i bulk, då slipper man allt extra jobb med hämtning & hantering av säckar.
Efter en snabbt googling så fick jag fram pris 4114kr/ton för 8 mm

B bjogul skrev:
Hösten snart här med ännu högre elpriser. Bergvärmen var dyr redan förra vintern till vårt hus på strax under 400kvm. Funderar nu över vedpanna med ackumulatortankar.

Den tidigare vedpannan från ca 1970 står kvar och är ansluten till vattenburna element, se bild, men ackumulatortankarna från samma tid revs ut och slängdes när bergvärmen installerades. Från läsning i trådar här verkar ”Diom” inte vara något folk tycker är bra och borde kanske bytas. Solceller är beställda men vi får se när de levereras/monteras. Bla växelriktare är visst bristvara idag. Det finns gott utrymmen för ved/pellets och även för att sätta in en ny panna.

Vad skulle ni titta på för lösning på de här förutsättningarna? Driftsäkerhet, brandsäkerhet och lite arbete (elda sällan) är prioriterat framför låg investering. Bra leverantör likaså.

Jag har hört att pellets kan trassla/fastna och dessutom innebär brandrisk. Likaså har jag läst nånstans att kombipannor med både ved/pellets har låg verkningsgrad och inte funkar i praktiken. Särskilt inte till större hus.
Hur mycket plats har ni i pannrummet?

Stor volym på tankarna är att föredra.

Gällande val av panna så skulle jag personligen inte köpa något utan lambdastyrning. Efter att ha studerat marknaden rätt mycket i vintras så är min uppfattning att Effecta ger mest panna för pengarna. Deras priser höjdes en hel del i juni dock. Vet ej, men kan tänka mig att detta gäller även övriga aktörer.

En österrikare vore något, men då får ni slanta rätt bra. ETA synes vara något billigare, kanske är det Österrikes svar på vad Mazda är för japansk bilindustri.

• Gilla
bjogul och 2 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Hur mycket plats har ni i pannrummet?

Stor volym på tankarna är att föredra.

Gällande val av panna så skulle jag personligen inte köpa något utan lambdastyrning. Efter att ha studerat marknaden rätt mycket i vintras så är min uppfattning att Effecta ger mest panna för pengarna. Deras priser höjdes en hel del i juni dock. Vet ej, men kan tänka mig att detta gäller även övriga aktörer.

En österrikare vore något, men då får ni slanta rätt bra. ETA synes vara något billigare, kanske är det Österrikes svar på vad Mazda är för japansk bilindustri.
kan hålla med dig angående effectan.
Är själv inne på just den pannan

Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
kan hålla med dig angående effectan.
Är själv inne på just den pannan
Vi satte in en Lambda 35kW i april. Jämfört med den gamla kombipannan från -65 är det ett bra uppsving..

Jag gillade att lambdastyrning är standard. Kollar man på Baxi Excellent, som säkert är en utmärkt pannan den också, så får man lägga till runt 13.000:- om man vill ha lambdastyrning. Dock väger den runt 200 kg mer än Effectan, frågan är om det borgar för längre hållbarhet?

Majgårdarna
Nu tänker jag högt.
Som jag förstått det har du redan bergvärme.
Kan man koppla den till en ackumulatortank och styra pumpen smart så den inte värmer tanken när elpriset är högt?

Kör man timpris på elen så kan man värma tanken när elen är billig.

• Gilla
bjogul
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Vi satte in en Lambda 35kW i april. Jämfört med den gamla kombipannan från -65 är det ett bra uppsving..

Jag gillade att lambdastyrning är standard. Kollar man på Baxi Excellent, som säkert är en utmärkt pannan den också, så får man lägga till runt 13.000:- om man vill ha lambdastyrning. Dock väger den runt 200 kg mer än Effectan, frågan är om det borgar för längre hållbarhet?
Köpte Effecta panna för 11 år sedan för att endast elda pellets…Har funkar extremt bra och endast bytt en säkring på kretskortet samt tändelement en gång. Hur dom är nu har jag så klart ingen aning om. Det som jag möjligtvis ångrar var att jag valde att sätta in en 9 kW elpatron vilket var onödigt stort. Med tanke på kommande effektavgift det gånger jag slarvat med att fylla på förrådet och elpatron slår till. Har jag otur står bilen och laddar samtidigt…

• Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
M
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Går ju även att beställa i bulk, då slipper man allt extra jobb med hämtning & hantering av säckar.
Efter en snabbt googling så fick jag fram pris 4114kr/ton för 8 mm
Som sagt, resonemanget går att dra hur långt som hellst. För bulk krävs platsbyggt förråd osv.

M
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Nu tänker jag högt.
Som jag förstått det har du redan bergvärme.
Kan man koppla den till en ackumulatortank och styra pumpen smart så den inte värmer tanken när elpriset är högt?

Kör man timpris på elen så kan man värma tanken när elen är billig.
Känns inte lönt att ladda acctankar med värmepump, speciellt inte om man kör radiatorer. Värmepumpar som körs mot vattenburet system är väl effektivast med att jobba med så låga temperaturer som möjligt. Optimalast är golvvärme som ligger runt 30gr. Min erfarenhet av acc-tankar, laddomat och vedpanna och högtempssystem (från 70-talet och gjort för oljeeldning) är att när tempen i tankarna går ned undet 50gr så finns det inte mycket effekt kvar att hämta.

Så att ligga och ladda med +50gr från ett värmepumpsystem känns lite galet i min bok. Men jag kan gamla förutfattade meningar och det kanske har ändrat sig idag:)

• Gilla
bjogul
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.