2 264 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Legionella
Har en vattenmantlad pelletskamin som värmer både tappvarmvatten och golvvärme. Den är inställd för att starta när tempen i acktanken sjunkit till 45 grader och stannar när den är uppe på 70. Finns det risk för legionella bakterier i tappvarmvattnet eftersom starttemperaturen är så låg som 45 grader? Nu när det är kallt ute (just nu -23) startar kaminen ca var 12 timme och går ca 2-3 timmar för att värma upp tanken, när det blir varmare blir det ju betydligt längre mellan varje start.
/Bror
/Bror
Har du förrådsberedare eller slingor för varmvattenberedning?
Nej knappast. Vid 70 grader överlever inga legionellabakterier och då spelar lägstatemperaturen ingen roll. Dessutom måste det till, om jag minns rätt, stillstående vatten vid låg temp under uppemot en veckas tid innan legionellabakterier kan utvecklas. Om man t ex har genomströmningsberedare är väl risken lika med noll.
Klicka här för att svara