5 390 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Ny Anläggning!
Hej alla Glada Eldare!!
Jag har idag en gammal Ctc Kombipanna.. som konverterades till en pellets panna för snart 3 år sedan. Kör med en Bequem 15 (analog) Pannans beredare är uttjänt så en den matar en 60liters elektrisk.
Men nu har pannan gjort sitt.
Och mina tankar är på 2 olika alternativ.
1. En renodlad pellets panna, isåfall en Biomatic+ , Men då blir jag ju helt styrd av pelletspriser.
2. En anläggning med Tankar och solfångare. Men när det gäller pannan är jag lite brydd. Magkänslan säger att jag VILL ha en Duglig rejäl panna för ved. Men vill Också kunna använda min nuvarande pelletsbrännare, och den är ju uppåtbrinnande så det ställer ju till det lite.
Men jag har fastnat för en Från Focuspannan som heter Focus PE-25 Metro Therm AB
Men jag tar hemskt gärna emot synpukter och lite tips.
Mvh. Rodge
Jag har idag en gammal Ctc Kombipanna.. som konverterades till en pellets panna för snart 3 år sedan. Kör med en Bequem 15 (analog) Pannans beredare är uttjänt så en den matar en 60liters elektrisk.
Men nu har pannan gjort sitt.
Och mina tankar är på 2 olika alternativ.
1. En renodlad pellets panna, isåfall en Biomatic+ , Men då blir jag ju helt styrd av pelletspriser.
2. En anläggning med Tankar och solfångare. Men när det gäller pannan är jag lite brydd. Magkänslan säger att jag VILL ha en Duglig rejäl panna för ved. Men vill Också kunna använda min nuvarande pelletsbrännare, och den är ju uppåtbrinnande så det ställer ju till det lite.
Men jag har fastnat för en Från Focuspannan som heter Focus PE-25 Metro Therm AB
Men jag tar hemskt gärna emot synpukter och lite tips.
Mvh. Rodge
1. Du köper väl bara pannan då, Utan brännare??
Tycker du ska se på effectas pannan med autosotning, Även ctc lär ska släppa sin ecoflex men utan brännare vilket kan bli bra pris på då man kan köpa den med brännare o allt för 42000:- inkl moms o frakt.. Det kan iof va en ide oxå då den är klar för styrning av luft/vattenvärmepump o då ska den ha en elberedare i serie som du redan har.. Många är alternativen..
2. Beroende på hur mycket du ska elda o om du har tillgång till billig ved så ska du då köra på t.ex calmar v33 med pelletslucka i sidan, Har du bara tänkt elda för vv på sommaren el måste betala för veden tycker jag det är bättre att köra på alt 1. med ctc ecoflex o ev kompletera med l/v vp senare..
Tycker du ska se på effectas pannan med autosotning, Även ctc lär ska släppa sin ecoflex men utan brännare vilket kan bli bra pris på då man kan köpa den med brännare o allt för 42000:- inkl moms o frakt.. Det kan iof va en ide oxå då den är klar för styrning av luft/vattenvärmepump o då ska den ha en elberedare i serie som du redan har.. Många är alternativen..
2. Beroende på hur mycket du ska elda o om du har tillgång till billig ved så ska du då köra på t.ex calmar v33 med pelletslucka i sidan, Har du bara tänkt elda för vv på sommaren el måste betala för veden tycker jag det är bättre att köra på alt 1. med ctc ecoflex o ev kompletera med l/v vp senare..
Jag skulle tittat på en calmar pannan samt några rejäla tankar.
Vedpannor, oljepannor, kalklösare | Trebema AB -Ett familjeföretag
Pellets har ju blivit skapligt dyrt så att kunna köra ved är nog inte dumt
Vedpannor, oljepannor, kalklösare | Trebema AB -Ett familjeföretag
Pellets har ju blivit skapligt dyrt så att kunna köra ved är nog inte dumt
Ja Calmar pannan verkar fin.. Jag bor ju på en liten gård och har tillgång till ved.. Anledningen till Pellets nu är väl mest att min gamla panna suger på vedeldning.. och Olja är ju att bränna upp tusenlappar.
Såg nu även en panna som heter Orlan.. Nån som kan säga bu eller bä om den?
Orlan Vedpannor, Sveriges storsäljare från 12200:-
Har även tankar om Atmos.. Gärna lite veto ang den..
Såg nu även en panna som heter Orlan.. Nån som kan säga bu eller bä om den?
Orlan Vedpannor, Sveriges storsäljare från 12200:-
Har även tankar om Atmos.. Gärna lite veto ang den..
Klicka här för att svara