4 870 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Orlan-ägare se hit!=P
Hejsan!
Läst runt nu i några dagar om information och folks tycke ang Orlanpannan.
får säga att det verkar vara en lovande "best" för det priset.
men det hade varit mycket kul att se den i drift så jag tänkte höra ifall det finns någon/några frivilliga till "våldgästning"
Jag bor ca 12mil norr om Göteborg i närheten utav Uddevalla.
så om någon känner sig manad att visa upp sitt pannrum och inte bor alltför långt bort får ni gärna skicka ett PM eller lägga en "post" här med lite information om vilken Orlan ni har samt vart ni bor.
tackar på förhand
mvh//Martin
Läst runt nu i några dagar om information och folks tycke ang Orlanpannan.
får säga att det verkar vara en lovande "best" för det priset.
men det hade varit mycket kul att se den i drift så jag tänkte höra ifall det finns någon/några frivilliga till "våldgästning"
Jag bor ca 12mil norr om Göteborg i närheten utav Uddevalla.
så om någon känner sig manad att visa upp sitt pannrum och inte bor alltför långt bort får ni gärna skicka ett PM eller lägga en "post" här med lite information om vilken Orlan ni har samt vart ni bor.
tackar på förhand
mvh//Martin
Man får vad man betalar för !
Man skall vara medveten om vad man köper innan man köper en Orlanpanna.
Jag skall utveckla detta lite mer imorgon.
Man skall vara medveten om vad man köper innan man köper en Orlanpanna.
Jag skall utveckla detta lite mer imorgon.
tja, med tanke på priset (har väl dock stigit något) så är det inte så illa Min granne har en 25:a, minns inte vad han gav men för pengarna hade han fått tre pannor jämfört med Innova 30!!!!
Den upplevs rejält byggd och gjuts på samma ställe som flera andra kända märken gjuter sina kroppar, förvisso kan orlan ha en egen "linje" med sämre kvalitet för det.
Vissa saker är rent idiotiska..tex. skruvarna till luckjusteringen är fastsvetsade, bara med en loppa som iofs enkelt att slipa bort...men varför?
Regulatorn är ett kapitel för sig, kunde ha varit en riktigt bra grej om den varit utformad på annat vis så man sluppit laddkoppel tex. men den är ju byggd för att elda direkt mot ett radiotorsystem..strypning och pausblåsning...hallå. lukten märks kanske inte i Polen eller var den nu är tillverkad pga. all kolkraft.
Men förbränningen verkar bra, och den är rejäl.
Men resrevdelar ska ligga på posten dagen efter beställning, inte ett halv år senare.
Tyvärr bor vi i Skåne, annars hade nog inte haft nog emot att visa sin anläggning i drift.
/danso
Den upplevs rejält byggd och gjuts på samma ställe som flera andra kända märken gjuter sina kroppar, förvisso kan orlan ha en egen "linje" med sämre kvalitet för det.
Vissa saker är rent idiotiska..tex. skruvarna till luckjusteringen är fastsvetsade, bara med en loppa som iofs enkelt att slipa bort...men varför?
Regulatorn är ett kapitel för sig, kunde ha varit en riktigt bra grej om den varit utformad på annat vis så man sluppit laddkoppel tex. men den är ju byggd för att elda direkt mot ett radiotorsystem..strypning och pausblåsning...hallå. lukten märks kanske inte i Polen eller var den nu är tillverkad pga. all kolkraft.
Men förbränningen verkar bra, och den är rejäl.
Men resrevdelar ska ligga på posten dagen efter beställning, inte ett halv år senare.
Tyvärr bor vi i Skåne, annars hade nog inte haft nog emot att visa sin anläggning i drift.
/danso
Orlan pannan är säkert bra om man vill modifier lite själv men den har några allvarliga brister enligt min mening.
Visserligen tillverkar man kanske pannkroppen på samma ställe som CTC men
jag kan garantera att CTC inte skulle släppa igenom en sån panna som farsan fick.
Anslutnigsröret på toppen lutade ordentligt åt sidan, ringde och nämde detta för försäljaren men han tyckte inte att det var så farligt.
Jag är mycket tveksam till om denna panna egentligen är godkänd säkerhetsmässigt, den har bara en enda tempraturmätning och den sitter bara fastklämd under ett litet plåtbleck.
Om givaren skulle lossna eller gå sönder så är man kanske illa ute.
Andra pannor har en drifttermostat och en maxtermostat som är oberoende av varandra. Detta har åtminstonde min panna.
Kylslingan på denna panna är en svag punkt enl. min mening, den är tillverkad i vanligt svart material.
Vad jag har sett innan är dom oftast tillverkade i koppar på andra pannor.
Om man anluter en termisk ventil före denna slinga så är risken stor att den står och småläcker lite efter nått år och då rostar röret snabbt bort och du får ditt pannvatten på golvet.
Om du anluter den efter slingan så är den trycksatt med syresatt vatten hela tiden.
Reservdels leveranser till denna pannan är tydligen inte så snabb heller.
Sättet som man tvingas köra denna panna på genom att lura temp givaren eller trixa med pausblåsningar är inte bra, tillverkaren borde ha fixat detta innan den släpptes på den svenska marknaden.
Man skall vara medveten om att om man trixar med regulatorn eller tempgivaren så gäller inte CE märkningen längre.
Vidare så saknar pannan helt tryckmätare och tempmätaren är spänningsberoende, inte bra.
Instruktionsboken farsan fick var ju inte så bra heller, men det har nog kommit en ny tror jag.
Om man eldar mot ack tankar så skall man ha nån form av laddkoppel och pannan skall gå hela tiden.
Om man kör med täta pausblåsningar för att få högre temp så tror jag att man får ut lägre effekt, sämre verkningsgrad och du har nog inga godkännda miljövärden längre.
Visserligen tillverkar man kanske pannkroppen på samma ställe som CTC men
jag kan garantera att CTC inte skulle släppa igenom en sån panna som farsan fick.
Anslutnigsröret på toppen lutade ordentligt åt sidan, ringde och nämde detta för försäljaren men han tyckte inte att det var så farligt.
Jag är mycket tveksam till om denna panna egentligen är godkänd säkerhetsmässigt, den har bara en enda tempraturmätning och den sitter bara fastklämd under ett litet plåtbleck.
Om givaren skulle lossna eller gå sönder så är man kanske illa ute.
Andra pannor har en drifttermostat och en maxtermostat som är oberoende av varandra. Detta har åtminstonde min panna.
Kylslingan på denna panna är en svag punkt enl. min mening, den är tillverkad i vanligt svart material.
Vad jag har sett innan är dom oftast tillverkade i koppar på andra pannor.
Om man anluter en termisk ventil före denna slinga så är risken stor att den står och småläcker lite efter nått år och då rostar röret snabbt bort och du får ditt pannvatten på golvet.
Om du anluter den efter slingan så är den trycksatt med syresatt vatten hela tiden.
Reservdels leveranser till denna pannan är tydligen inte så snabb heller.
Sättet som man tvingas köra denna panna på genom att lura temp givaren eller trixa med pausblåsningar är inte bra, tillverkaren borde ha fixat detta innan den släpptes på den svenska marknaden.
Man skall vara medveten om att om man trixar med regulatorn eller tempgivaren så gäller inte CE märkningen längre.
Vidare så saknar pannan helt tryckmätare och tempmätaren är spänningsberoende, inte bra.
Instruktionsboken farsan fick var ju inte så bra heller, men det har nog kommit en ny tror jag.
Om man eldar mot ack tankar så skall man ha nån form av laddkoppel och pannan skall gå hela tiden.
Om man kör med täta pausblåsningar för att få högre temp så tror jag att man får ut lägre effekt, sämre verkningsgrad och du har nog inga godkännda miljövärden längre.
danso skrev:tja, med tanke på priset (har väl dock stigit något) så är det inte så illa Min granne har en 25:a, minns inte vad han gav men för pengarna hade han fått tre pannor jämfört med Innova 30!!!!
Den upplevs rejält byggd och gjuts på samma ställe som flera andra kända märken gjuter sina kroppar, förvisso kan orlan ha en egen "linje" med sämre kvalitet för det.
Vissa saker är rent idiotiska..tex. skruvarna till luckjusteringen är fastsvetsade, bara med en loppa som iofs enkelt att slipa bort...men varför?
Regulatorn är ett kapitel för sig, kunde ha varit en riktigt bra grej om den varit utformad på annat vis så man sluppit laddkoppel tex. men den är ju byggd för att elda direkt mot ett radiotorsystem..strypning och pausblåsning...hallå. lukten märks kanske inte i Polen eller var den nu är tillverkad pga. all kolkraft.
Men förbränningen verkar bra, och den är rejäl.
Men resrevdelar ska ligga på posten dagen efter beställning, inte ett halv år senare.
Tyvärr bor vi i Skåne, annars hade nog inte haft nog emot att visa sin anläggning i drift.
/danso
Glömde några saker.
Jag får ju försvara Orlan på nån punkt också, luckan går att justera.
Har för mig att man lyfter av luckan och lossar på den ena mutten ( den yttersta)
sedan skruvar man in gångjärnshaken och hänger på luckan igen. Detta är ett polskt intelligenstest av oss svenskar. Den ser ut att vara dumt byggd vid en första anblick men den går att justera.
Jag har inget att jämföra med, men värmemässigt så levererar den. Pannan har ju inte funnits någon längre tid på den svenska marknaden så några riktiga långtids omdömmen är nog svårt att få. Upplever inte pausblåningen som ett problem som många andra tycks gjöra (framförallt dem som inte äger en orlan). det går ju koppla in syrventil om man är orolig att givaren plöttsligt skulle få eget liv och fly från panntoppen.
Jovisst gick det att justera.....efter att svetslopporna på muttrarna eller om det var skruvar hade slipats bort. Annars var det helt omöjligt, kanske har dom slutat med att vifta runt med svetsen numera. Grannens var en av dom första som kom till Sverige, tror det är ett demoex. som han inte betalade mycket för.vedeldaren skrev:Glömde några saker.
Jag får ju försvara Orlan på nån punkt också, luckan går att justera.
Har för mig att man lyfter av luckan och lossar på den ena mutten ( den yttersta)
sedan skruvar man in gångjärnshaken och hänger på luckan igen. Detta är ett polskt intelligenstest av oss svenskar. Den ser ut att vara dumt byggd vid en första anblick men den går att justera.
I övrigt har han en mycket fin och påkostad anläggning, med bla. tankar från effekta/sol mm. Han var medveten om att pannan var ett vildcard och lite underdimensionerad, men han liksom jag väntade på bla. effektas lambdapanna.
Tror dock han kör vidare med Orlanen ett tag till innan han skär ner den i småbitar för att få upp den enkelt ur källaren
/danso
Nja! min panna har stannat några gånger när tempen står i mellan 65 o 70 fast det finns ved kvar. Undrar också vad uttaget på baksidan av panelen är, de står control ovanför, kanske går att programera om den på nåt sätt. Annars tycker jag att den funkar bra.
Klicka här för att svara