Hej !
Har köpt en Ackumulator tank med lite annorlunda bestyckning när det gäller slingor, vill bara höra vad ni tror...
Det är en 2500 liters tank med inbyggt expansionskärl.
Längst ner i botten sitter en Lång slinga, precis ovanför den sitter en kort, i den övre delen av tanken börjar det närmast botten med en lång slinga för att sen när den är slut så börjar det en kort slinga, som avslutas i toppen. Slingorna går för övrigt lite omlott !

Hur är slingorna tänkta att användas, solfångare, men på vilket sätt?

MVH
Tobias.
 
Det är alltså 4 slingor i tanken, 2 i toppen o 2 i botten??

Då är ena sidan (uppe o nere) till för sol o andra sidan för vv..

Du ska då ha en slofångarstyrning som kan växla mellan slingan uppe o nere..
 
Ja man kan säga att det är så den ser ut.

Då får det bli till att köpa lite styrutrustning för att få lite effektivitet på solfångaren!
Kanske inte är så dumt trots allt!

MVH
Tobias.
 
Fricke skrev:
Ja man kan säga att det är så den ser ut.

Då får det bli till att köpa lite styrutrustning för att få lite effektivitet på solfångaren!
Kanske inte är så dumt trots allt!

MVH
Tobias.
Du måste satsa en del pengar på solpaneler också...
Det går åt effekt för att värmen ska märkas i 2,5 kubik!
 
Med dubbla solslingor placerade högt och lågt så går det alldeles utmärkt att ladda en 2,5 kubiks acktank. Men det krävs en styrning som kan växla mellan de två solslingorna. Har själv 11,3 kvadrat som laddar 1800 liter acktank. Och under sommaren är det inga som helst problem med värmen hemma......
Vår och höst ger det värme men om värmen är på i huset så behövs det stöd värme från pannan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.