Har nu effektiviserat min panna lite till och rökgastempen sjunkit ännu mera.

Frågan är när och var ska man kolla efter kondens?
Litar inte på att köra ner en termometer 1m och vara nöjd om där är 80-100grader..termometern kan slå fel tex.

Är det inte bättre att titta efter kondens, borde synas tydligt i ett insattsrör?
Lämplligen är pannan nysotad, men ska man kolla efter 15min drifttid eller 1h?
Kondensen borde bli längst upp? eller kan den uppstå 2m ner?
Spelar utetemperaturen någon roll?

Det bästa är kanske att springa upp och kolla vid lite olika förhållande under en period och nöja sig med det...

Har 8,5m från rökröret och uppåt ett oval trör 175*115 (motsvarar ca:140mm runt rör)+ 50cm under rökröret tilll en renslucka. Har idag ca:195-220grader enligt temometern direkt efter pannan före dragbegränsaren/avbrottet som finns en bit bort och påverkar inte mätningarna vid pannan.
Eldar idagsläget enbart med ved.

/danso
 
När du har insatsrör spelar det ju ingen roll om du får kondens.
Bara det kan rinna ut i botten.
 
Nja, visst tål ett insattsrör (rostfritt/syrafast) kondens bättre än tegel. Men kondensvatten ifrån ved/fastbränsle är väldigt agressivt och kortar livslängden avsevärt.

Det finns ju särskilda rör som är avsedda för våtdrift.

/danso
 
danso skrev:
Lämplligen är pannan nysotad, men ska man kolla efter 15min drifttid eller 1h?
Kondensen borde bli längst upp? eller kan den uppstå 2m ner?
Spelar utetemperaturen någon roll?

/danso
När man startar eldningen med kall skorsten så kan det bildas kondens djupt i skorstenen men det torkar alltefter skorstenen värms. Lämpligast att mäta temp när pannan är i normal drift ...ca 1 timme efter start.
En enkel tips ( utan termometer) att se om det finns risk för kondens - observera om röken/ångan är osynlig ca 10-20cm ovan skorstentoppen. Är den osynlig - ingen kondens i skorstenen.
Vid uppstarten är hela rökslingan synlig men senare bör det inte synas vid skorstenskanten. Det observeras tydligast en kall dag.
Utetemp spelar en roll - ju kallare skorsten vid uppstart destå längre tid tar det att värma den med rökgaser men till slut blir den ju varm och kondensrisken försvinner.
Vid olje- eller pelletseldning går brännaren många gånger av och på och skorsten värms och torkas inte så effektivt med kondensrisk som resultat. Vid eldning med ved brinner det kontinuerligt och förr eller senare blir skorstenen varm och ångan brukar försvinna utan att kondensera.
Har läst om att man räknar på ett ungefärr att rökgaser kyls 10 grader per 1 m skorsten .... stämmer det så ligger du bra till med dina 185grader och 8,5m skorsten :)
gaia
 
Har sällan någon rök/ vattenånga efter uppstart. Måste vara minst -5grader för att det ska synas något ur pipan. Det är inte ofta som temperaturen går ner så lågt här nere i Skåne längre...

Nåja, litar mer på ögat än termometrar. Får ta en strålkastare med mig upp så jag kan se lite längre ner också. Har läst att dom rökgastermotrarna (Rexor/therm) som Rinkabyrör och Clasohlsson säljer visar 20-30grader för lite så det är nog lugnt. Har 2st båda visar lika....

/danso
 
Börja med att kolla efter kondens då det är kallt ute, Ju kallare desto bättre o det börjar i toppen om du får kondens (kyls mer o mer ju närmare toppen det kommer)

Med en motdragslucka så minskar kondensrisken, Daggpunkten sänks ca 10° till ca 50° då torr pannrumms luft blandas i röken..

Kolla rökgastempen med en stektermometer...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.