Tänker ha en kombination av solfångare (stor yta med vakuumsolfångare) och vedpanna för att värma blivande huset. Har förhoppning om att finna en lämplig och stor panna för att om möjligt kunna elda varannan dag, samt ha en rejält tilltagen vedlängd för att underlätta vedhanteringen. Det kommer finnas gott om plats för att ha en enorm acktank också.

Då blir frågan: vad finns det för rimliga alternativ när det gäller stora pannor? Har någon själv detta? Vad har ni för storlek på vedmagasinet? Effekt? Erfarenheter?
 
Hur stor panna/acktank du behöver beror på husets förbrukning om du ska klara dej minst 2 dygn mellan eldningarna när det är som kallast..

Orlan 80 kW är för meters ved o eldstaden är på 465 liter vilket gör att du behöver en acktank på minst 10m3 o deras mindre modell har en eldstad på 310 liter (75 cm ved) o då behöver du en tank på minst 6 m3.. :)
P O L I M E X
http://www.polimex.se/_filer/Tekniska_data.doc
Orlan vedpannor, Sveriges storsäljare nummer ett

Till en tank på 6-10 m3 kan du ha många solfångare utan att det kokar direkt solen lyser.. :)
Till en så stor tank ska du definitivt ladda på olika nivåer i tanken (högt/lågt), Laddningen i toppen behöver inte värma mer än t.ex 500-1000 liter så du behöver inte tok köpa en massa paneler bara för att du har en stor tank.. Det går även koppla på mer om du vill senare så du kan börja med t.ex 3 paneler från sfinx vilket ger ca 6600 kWh/år...
 
Finns en hel del inlägg kring rimligt stora vedanläggningar, senast här:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/71246-hur-stor-ack-tank-behoevs.html

Sök i forumet eller berätta lite mer om vilka förutsättningar du har - var i landet du bor, boyta, isolering, gärna husets värmeeffektbehov etc? Att elda varannan dag i ett vanligt boningshus kräver knappast någon monsteranläggning. Det låter som en normal eller till och med lite underdimensionerad anläggning. Vil du leka monster finns det å andra sidan gårdspannor på upp till 1000 kW som eldas med hela rundbalar eller timmer. Acktankar på 150 kbm. Då snackar vi monsteranläggning. Frågan är om det underlättar vedhanteringen för ett vanligt boningshus... ;) Vad monster är beror snarae på dina behov och förutsättningar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.