Härom dagen var smeden här för att bygga om min ga tanken.Iden var att dela den runda gamla i två delar för att sedan sätta i långsidor.Efter att delat tanken och rengjort upptäckte dom att tanken var full av små rost "kratrar".Av 3mm plåten var endast 1 mm kvar i kratrarna. Tanken är endast ca 6 år gammal.Vad kan tänkas ha orsakat rosten?. Jag får nu köpa till mer plåt för att göra nya gavlar men jag vill inte att den nya tanken ska rosta upp lika snabbt så jag vill veta orsaken till rosten.Jag är rädd att det kan bero på galvaniska strömmar från kulvertslingorna .
Någon som kan mycket om tankar och hur dom bör byggas för att inte rosta.
Någon som kan mycket om tankar och hur dom bör byggas för att inte rosta.
Syre/ luft som finns i vatten kan fräta upp pyttesmå hål i stål.
Man brukar koka bort luften ... avlufta systemmet det första man gör när den tas i drift.
När man har ett system som hela tiden tappar trycket och man fyller på med färsk vatten ofta så kan det bli problem med rostskador som du fick ...
gaia
Man brukar koka bort luften ... avlufta systemmet det första man gör när den tas i drift.
När man har ett system som hela tiden tappar trycket och man fyller på med färsk vatten ofta så kan det bli problem med rostskador som du fick ...
gaia
Kratrarna finns längs med sidorna hela vägen uppifrån ner till botten.Därimot verkar det som om botten och toppen har klarat sig bättre.Det är en kulvert av koppar.Tanken har varit ansluten till ett öppet kärl som låg på vinden till pannrummet.Jag har försökt att hitta info om galvaniska strömmar och om jag fattar rätt så krävs syre för att få galvanisk rost.Alltså måste vattnet blivit syresatt på något vis.Men jag har inte fylttt på vatten mer än kanske 2-3 ggr på 6år.Kan verkligen vattnet bli syresatt genom exp kärl via ett 28mm rör?
Pratade med min röris idag.Han påstår att rosten beror på att expansionskärlet har varit anslutet i toppen på ack tanken med för låg vatten pelare.Det var bara ca 35 cm mellan topp på tank till botten på exp kärl.
Han menar att en sk kall koppling av expansion ska se till att den nya tanken inte blir syresatt.
jag känner mig ändå osäker på om det stämmer.
Förslag ??
Han menar att en sk kall koppling av expansion ska se till att den nya tanken inte blir syresatt.
jag känner mig ändå osäker på om det stämmer.
Förslag ??
Kall koppling av öppet expansionskärl? Det låter som ett generalfel i mina öron!
Om vattnet varit syresatt måste det väl rimligen ha märkts i den dagliga eldningen. Hur varmt brukar du få det i tankarna? Brukar det bubbla mycket?
Om vattnet varit syresatt måste det väl rimligen ha märkts i den dagliga eldningen. Hur varmt brukar du få det i tankarna? Brukar det bubbla mycket?
Jag brukade elda till 90 grader och det bubblade i princip aldrig eller märktes något annat som tydde på att vattnet var syresatt.ladd 21 an var alltid tyst.
Jag fattar inte heller att jag inte har märkt att det varit syre i vattnet.
Kan det finnar någon mening med att sätta en zink anod i den nya tanken ?.
Jag fattar inte heller att jag inte har märkt att det varit syre i vattnet.
Kan det finnar någon mening med att sätta en zink anod i den nya tanken ?.
Man får ju inte högre tryck i systemet genom att koppla kärlet kallt. Jag antar att det är det som rörisen vill. Bättre då att köra slutet system. I mitt gamla system hade vi för litet kärl och det byggdes kring 1980-1985, jag har eldat i tre år och garanterat fyllt på tre ggr i månaden. Tidigare ägaren borde ha gjort det med. Jag väntade mig rost i rören när jag kapade ner den men icke, det hade inte rostat speciellt. Men då sitter kärlet ungefär sex meter över panna/ack. Kommer nu att gå över till slutet då jag ökar ackvolymen och inte har plats med större kärl på ovanvåningen. Jag har för mig att det rekommenderas att man ska ha kärlet typ fem meter över översta radiatorn, någon som vet?
nu har jag läst på mera om det och problemet är brädare än bara syrehalt ...gaia skrev:Syre/ luft som finns i vatten kan fräta upp pyttesmå hål i stål.
gaia
sök på " corrosion + pitting" så får du veta mer om hur dom små hål bildas.
Kort beskrivet är det en aggresiv vattenmiljö typ pH lägre än 7 och närvaro av klorjoner som är den primära orsaken till kratrar.....
gaia
Läste på lite och hittade förklaringen till det jag sa om "typ fem meter".
Henry´s Lag fastställer att gasers löslighet i vätska minskar med ökande temperatur och/eller sjunkande tryck.
D.v.s. med högre vattenpelare minskar risken för att syret frigörs. Ja, fem meter var väl att ta i, jag hade själv runt en meter och skulle aldrig vilja ha kärlet i kallvindan även om jag skulle ha fått två meter till.
Läste detta oxå.
Syrelöslighet i vatten
Luft kan lösas, d.v.s. absorberas i vatten utan några synliga luftblåsor. För ögat synliga blåsor kan vara tecken på att vattnet har sådant tryck och temperatur att dess mättnadspunkt har uppnåtts och överskridits, d.v.s. maxgränsen för löslighet. Om denna gräns inte har uppnåtts återgår luftblåsorna i vattnet och försvinner. Emellertid kan de dyka upp var som helst i anläggningen, t.ex. i lokala undertryck, strypningar, pumpar etc, för att sedan samlas i delar av anläggningen där stiltje råder, t.ex. i batterier och högpunkter. Avluftningsproblem uppstår. Syrelösligheten bestäms alltså av tryck och temperatur. Detta fenomen benämns Henry´s Lag. Luft innehåller syre och kväve i bestämda proportioner. Närvaro av syre , som är en förutsättning för oxidationsprocesser måste elimineras så mycket som möjligt för att på sikt undvika skador på installationerna.
Henry´s Lag fastställer att gasers löslighet i vätska minskar med ökande temperatur och/eller sjunkande tryck.
D.v.s. med högre vattenpelare minskar risken för att syret frigörs. Ja, fem meter var väl att ta i, jag hade själv runt en meter och skulle aldrig vilja ha kärlet i kallvindan även om jag skulle ha fått två meter till.
Läste detta oxå.
Syrelöslighet i vatten
Luft kan lösas, d.v.s. absorberas i vatten utan några synliga luftblåsor. För ögat synliga blåsor kan vara tecken på att vattnet har sådant tryck och temperatur att dess mättnadspunkt har uppnåtts och överskridits, d.v.s. maxgränsen för löslighet. Om denna gräns inte har uppnåtts återgår luftblåsorna i vattnet och försvinner. Emellertid kan de dyka upp var som helst i anläggningen, t.ex. i lokala undertryck, strypningar, pumpar etc, för att sedan samlas i delar av anläggningen där stiltje råder, t.ex. i batterier och högpunkter. Avluftningsproblem uppstår. Syrelösligheten bestäms alltså av tryck och temperatur. Detta fenomen benämns Henry´s Lag. Luft innehåller syre och kväve i bestämda proportioner. Närvaro av syre , som är en förutsättning för oxidationsprocesser måste elimineras så mycket som möjligt för att på sikt undvika skador på installationerna.
Alltså måste det vara bättre ur rostsynpunkt att koppla ett öppet expansionskärl varmt. Bara i det öppna expensionskärlet kan pannkretsens vatten eventuellt syresättas. Det är väl syret som har löst sig i vattnet som är boven i dramat.
Koppla det öppna expansionskärlet varmt med en rejäl skvätt parafinolja som "lock".. Är kanske inte så dumt ändå.
Att bygga ett slutet system känns inte rätt dels för att dom flesta anser att det är en nödlösning samt ligger redan det nya 200l kärlet i pannrummet.
jag ska höja det nya kärlet lite mer än det ga men eftersom tanken är ett "hemmabygge" så blir det inte mer än ca 50-60 cm mellan tank och exp.Frågan är om det ska anslutas via topp eller botten på tanken.Rörisen menar att det är bättre med botten pga att syret får längre väg till tanken samt högre tryck i röret innan det mynnar i tanken .(vet inte om han tänker rätt)Sedan funderar jag mycket på om det är någon nytta med en zink anod mot ev strömmar mellan koppar och järn om det ändå skulle komma i syre??
Parafinolja lär jag nog också investera i.
Den stora frågan är just nu varm alt kall koppel????
Kan man på något enkelt sätt mäta syrehalten i vattnet efter att man kört in anläggningen?
Kan tro att det finns fler "Övertrycksfria system"med samma problem med syre och rost!!!!!!
Det borde komma in syre via blåsrören eller kan förhindra det med tex en backventil?
jag ska höja det nya kärlet lite mer än det ga men eftersom tanken är ett "hemmabygge" så blir det inte mer än ca 50-60 cm mellan tank och exp.Frågan är om det ska anslutas via topp eller botten på tanken.Rörisen menar att det är bättre med botten pga att syret får längre väg till tanken samt högre tryck i röret innan det mynnar i tanken .(vet inte om han tänker rätt)Sedan funderar jag mycket på om det är någon nytta med en zink anod mot ev strömmar mellan koppar och järn om det ändå skulle komma i syre??
Parafinolja lär jag nog också investera i.
Den stora frågan är just nu varm alt kall koppel????
Kan man på något enkelt sätt mäta syrehalten i vattnet efter att man kört in anläggningen?
Kan tro att det finns fler "Övertrycksfria system"med samma problem med syre och rost!!!!!!
Det borde komma in syre via blåsrören eller kan förhindra det med tex en backventil?
lite bilder för dom som är intresserade