Warlock skrev:
Tjenare!

Ni vill alltså mena att jag är grundlurad som har tänkt lägga maxitherm 4 ledningskulvert mellan mitt nya pannrum och huset (30 m) och köra vvc på det?

Anledningen till detta upplägg är att jag inte vill ha någor utrymmeskrävande tank inne i bostaden. Lite värmeförluster får man räkna med tycker jag, men det får ju inte bli hutlöst med värme till maskarna!

Är det nån som har koll på priser och "prestanda" på olika kulvertar, själv hänger jag inte med riktigt.


//Warlock
Tycker inte att du gör fel val!

Med lite smart styrning av VVC blir inte dessa förluster så stora. Med en innetempstyrd shuntstyrning minimerar du tiden som elementvattnet är uppvärmt. Du slipper förluster från en extra acktank i huset.

Isolera gärna kulverten extra med markisolering, jag har lagt bilder i en tidigare tråd i våras.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.