8 570 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Varför måste veden torka så länge?
Det tror jag stämmer. Har läst någonstans att en blålåge eldning måste ha en viss fuktkvot eftersom vattenmolekylerna används iförbränningszonen för att slå sönder dom långa kolkedjorna så att dom kan förbrännas i blålågan. :sagt med viss tvekanjorme skrev:
Kollade preci i instruktionerna för Baxi solo innova och där står det så här :
"Veden ska vara torr, dvs. fukthalten ska vara 15-20%, dels för att få en god förbränning och dels för att uppnå bästa energivärde hos veden."
För orlan pannan är rekomendationen 15-25%
för Nibe Vedex 3300 står det bara så här:
Använd alltid torr ved. Ved med en hög fukthalt sänker
förbränningstemperaturen och medför ökade mängder
miljöskadliga utsläpp samt en lägre verkningsgrad.
Mycket torr ved kan medföra en alltför stor brasa varvid
onormalt stora gasmängder bildas. Därmed finns risk för
övertändning vilket i sin tur medför oregelbunden förbränning.
Snickeriavfall kan användas men bör blandas
upp med vanlig ved. All ved över 10 cm skall vara kluven.
Använd endast obehandlat och rent trä.
Sen orkar jag inte kolla efter mera.
"Veden ska vara torr, dvs. fukthalten ska vara 15-20%, dels för att få en god förbränning och dels för att uppnå bästa energivärde hos veden."
För orlan pannan är rekomendationen 15-25%
för Nibe Vedex 3300 står det bara så här:
Använd alltid torr ved. Ved med en hög fukthalt sänker
förbränningstemperaturen och medför ökade mängder
miljöskadliga utsläpp samt en lägre verkningsgrad.
Mycket torr ved kan medföra en alltför stor brasa varvid
onormalt stora gasmängder bildas. Därmed finns risk för
övertändning vilket i sin tur medför oregelbunden förbränning.
Snickeriavfall kan användas men bör blandas
upp med vanlig ved. All ved över 10 cm skall vara kluven.
Använd endast obehandlat och rent trä.
Sen orkar jag inte kolla efter mera.
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Några länkar som behandlar ved, och vedeldning m.m.
http://www.svbf.se/AA1_Privpers/Bilder/224_Vedeldning.pdf
Vedeldning
motiva.fi - Fakta om vedeldning: Fakta om vedeldning
Vedskolan - www.skogsstyrelsen.se
http://www.svbf.se/AA1_Privpers/Bilder/224_Vedeldning.pdf
Vedeldning
motiva.fi - Fakta om vedeldning: Fakta om vedeldning
Vedskolan - www.skogsstyrelsen.se
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Dessutom har jag fått lära mig att för länge lagrad ved tappar sitt innehåll av terpentiner, det är brännbart (det avdunstar) så helst inte mer än 3 år.
Dessutom är det bra om veden blir rejält blöt före den slutliga torkningen (det ska regna på veden före ladningen)
prototypen
Dessutom är det bra om veden blir rejält blöt före den slutliga torkningen (det ska regna på veden före ladningen)
prototypen
Det kan tänkas, men du har väl fått betala för den finessen genom att en del av värmen har gått åt till att förgasa vattnet istället för att värma pannan, eller hur? Så ev. fördel i slutändan äts upp av en nackdel i den andra änden.bonnen skrev:
(Citatet korrigerat för felstavningar)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden