Hej på Er!

Jag håller på att försöka speca upp komponeterna för vårt nya vedeldade värmesystem men har redan insett hur lite jag kan i ämnet...
Hoppas därför på Era kloka svar till följande frågor:

1. Har tänkt att koppla ihop primärtanken som är 1900 mm hög med en sekundärtank (slavtank) som är 2050 mm hög.
(P.g.a. begränsad takhöjd i den delen av pannrummet som primärtanken skall stå kan jag inte lyfta upp primärtanken mer än ca 50 mm.)
Båda tankarna har sin laddningsanslutning på toppen av tanken.
- Kommer det här ge mig problem med skiktning, självcirkulation, avluftning mm?

2. Jag har med tanke på höjdskillnaden på mina två ack.tankar tänkt mig att laddningsledningen
skulle ha sin lägsta punkt direkt efter panna för att sedan stiga upp mot primärtanken och sedan stiga ytterligare mot den högre slavtanken. Tänkte mig att placera två st. automatiska avluftare på toppen av varje ack.tank.
-Är det här rätt tänkt? Kommer det att fungera?

3. Vilen typ av expansionskärl bör jag satsa på, öppet eller slutet?

4. - Är det någon skillnad på var man ansluter ett öppet resp. slutet expansionskärl?

5. Den sista och kanske mest intressanta frågan, då svaret på frågan kanske tvingar mig att välja 2 st. slavtankar med samma höjd som primärtanken, istället för en stor slavtank, och till ett betydligt högre pris såklart...
En av våra lokala rörmokaren har för vana att låta högsta punkt för laddningsledningen till ack. tankarna vara i direkt anslutning till pannan. Här brukar han även ansluta det öppna expansionskärlet.
- Vad är fördelarna / nackdelarna med en sådan installation?

Tack på förhand.

Mvh: JJ_Orust

1. Funkar utmärkt, dock tar det längre tid att få varmvatten ju mer vatten som måste värmas innan det når beradare/slinga. Men det är väl sällan man ska ha varmvatten när tankarna är utkylda.

2. Automatiska luftare funkar ej, i all synnerhet inte vid vedeldning. Vissa rörpulare tror att man kan fixa till en felaktig installation med autoluftare, det visar bara deras inkompetens. För att ej få ånglås krävs öppen expansion eller nån typ av behållare där ånga/luft kan samlas utan att stoppa laddningen.

3. Öppet

4. Ja

5. Fördelen är att ångan får kortaste väg ut vid ett kok.

Krångla inte till det! Anslut öppen expansion på högsta punkt med rören lutande ditåt både från panna och tank. Värmen tas ut nedåt från övre rör mellan panna och tank.

Tack för dina svar Mats!

Jag skall försöka få till en installation enligt dina rekommendationer men har ändå inte helt givit upp tanken på en större slavtank i stället för två mindre. Delvis beroende på att jag har fått för mig att ju fler tankar man ansluter desto sämre skiktning och mer energiförluster som följd, eller?

Takhöjden på mitt pannrum är tyvärr begränsat till 2200 mm vilket bara ger ca 200 mm höjdutrymme kvar att jobba med från anslutningen på toppen av slavtanken. (Den är inte 2050 mm som jag skrev ovan utan 2000 mm).
- Tror du det räcker med dessa 200 mm för att få till den installation du rekommenderar?

En större slavtank ger mindre mantelarea jämfört med två vilket ger mindre förluster men framförallt ger det en enklare och billigare installation. Sen ger ju en tank större volym på samma golvyta.

200 mm räcker, du behöver ju i princip bara få plats med en 90-graders böj ovanför tanken.

Låter bra!
Tack för hjälpen, nu känns det som jag har ett bra koncept på gång för installationen av vedpanna med acktankar. :)

Hur blir det om man skall koppla två olika stora tankar mot en bivalentschunt? Jag har en primärtank på 1100l (ursprunglig) med förvärmnig+spetsvärmeslinga och en slavtank på 750 liter (nyinskaffad för kapaciteten) som är tom. Har bestämt mig för att koppla med bilvalentschunt för bättre skiktning av tanken men jag har inte lyckats klura ut hur kopplingen ska se ut med två tankar.

Radiatorraturen kommer att gå in på returledningen till laddomaten, mittemellan tankarna, och stigaren till spetsvärmeporten på schunten tar jag ut från laddledningen från pannan, mittemellan tanktopparna. Men hur blir det med uttaget från mitten av tankarna till primärporten på schunten, ska jag ta ut från mitten av båda tankarna eller bara från mitten av primärtanken.

Jag har fått något slags hjärnsläpp och kan inte lista ut hur det blir om man kopplar ihop mittuttagen på primär och slavtanken med ett T och drar upp till schunten. Jag tycker att det borde bli problem då, men hur löser man det annars?

Tacksam för all hjälp som kan ges...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.