Hej. Var och tittade på ett hus i dag och det värmdes med en kombipanna som det stog
duo plus på och ett annan namn än baxi.
Gick hem och sökte på duo plus och fick en länk till baxi.se och det ser ut på bilden att vara samma panna som det var i huset.
Så jag undrar om det är någon som vet om det är samma panna (att de har ändrat namn sedan99) eller om det är något annat märke.
De ringde senare och berättade vad det stod på deras papper vad pannan hette men då satt jag i båten och fiskade och trodde i min enfald att jag skulle komma ihåg det utan att ha det nedskrivet med det var ju dömt att misslyckas,,,
men det kanske är någon här som sitter på information om pannan om den är bra och så.
Tacksam för svar på en ganska krångligt ställd fråga.

Mvh Johan NIlsson

Kan det ha varit perifal

Pannorna hette tidigare HS Tarm!

Nu ringde det en klocka.
Hs Tarm stod det på panna.
Är det samma som på baxis hemsida?
Är de någonting att ha?

Det är en av dom bättre kombipannorna för vedeldning, men om du ska elda ved på allvar krävs det ju acktank mm.

Det var två acc tankar på vardera 500 liter.
Kan det vara läge att sätta dig 500 liter till?
En del hävdar ju att man aldrig kan ha för mycket acc volym men jag vill inte ha mer än att det räcker.
Jag kan inte så mycket om vedeldning ( mer än det jag har läst här på forumet heheh och jag har läst massor av trådar)
Finns även en keddy insats att hjälpa till att värma med på kvällen.

johan124 skrev:
Det var två acc tankar på vardera 500 liter.
Kan det vara läge att sätta dig 500 liter till?
En del hävdar ju att man aldrig kan ha för mycket acc volym men jag vill inte ha mer än att det räcker.
Jag kan inte så mycket om vedeldning ( mer än det jag har läst här på forumet heheh och jag har läst massor av trådar)
Finns även en keddy insats att hjälpa till att värma med på kvällen.
Du behöver ha 500 liter till av två anledningar:
1. Ett inlägg om 95 liter vedutrymme är lite för mycket i förhållande till 1000 liter om inte tanken är halvkall när du börjar elda.
2. 1000 liter i värmelager är lite knappt under de kallaste dagarna.

Hur "mycket som räcker" är väl upp till var och en och handlar i allt väsentligt om vilken bekvämlighet man vill uppnå. Hade Du dubbelt så stor volym skulle du säkert inte behöva elda mer än varannan dag vilket ju är bra. Men då skulle Du behöva 10 timmar brinntid i den pannan (3-4 inlägg), pannan är lite för liten.

Jag håller med, 500liter till hade inte skadat..
Jag läste i en anna tråd att man kunde ta ved volymen gånger 18 för att få fram ett riktmärke och i detta fallet skulle det blir 95*18=1710. altså finns det nog plats för 500l till utan att behöva byta panna.
Huset är byggt 47 är 1 & 1/2 plan med källar 94 m2 boyta och 61 m2 källare. Vinden är tillägisolerad med 20 cm isolering kutterspånen är kvar under. Gamla kopplade fönster och original fasad.
Tanten och farbrorn har 25 grader på de två våningarna och 20 grader i källaren.
Om vi då istället har 21 grader i huset och 15 i källaren, kommer det att göra skillnad på vedförbrukningen?
Nu gör de av med 20 m3 på ett år och då eldar de hela året för varmvatten.
Jag förstår att det är svårt att säga hur mycket vi kommer att spara men är det någon som vågar sig på en gissning?
Var och besiktade det i dag och det var ricktigt svettigt att krypa runt i denna värme i denna värme....
Men huset verkar bra, är bara en gammal golvbrunn badrummet och det är lite trångt i den samma som var det största minuset men det är ju förhållandevis smidigt att ordna till.

johan124 skrev:
Jag håller med, 500liter till hade inte skadat..
Jag läste i en anna tråd att man kunde ta ved volymen gånger 18 för att få fram ett riktmärke och i detta fallet skulle det blir 95*18=1710. altså finns det nog plats för 500l till utan att behöva byta panna.
.
Nja, riktvärdet 18 x vedvolymen är den minsta ackvolymen man bör ha för att eldningen ska vara bekväm eller rättare sagt bekväm och säker. Har man lite för liten volym kan det vara lurigt att veta hur mycket ved man vågar ösa i pannan om tanken är delvis laddad och man inte har koll på hur mycket energi som huset drar under själva eldningen.
För mycket ved = kokning, för lite ved = kall dusch på morgonen.

Går man däremot upp i en "överdriven" ackvolym har man ju visserligen möjligheten att lagra mycket energi, men av bekvämlighet kanske man inte bemödar sig att elda 3-4 inlägg under 10-12 timmars tid -även om detta inte sker mer än varannan dag. Din panna och 3000 liter acktank innebär just detta.
Om man inte stortrivs med att passa pannan så länge kommer man sannolikt inte att utnyttja hela värmelagret utan faller in i rutinen att elda 1-2 inlägg, men varje dag.

Min slutsats är att 500 liter extra ackvolym inte är helt fel i Ditt fall, det är rätt så Ok. Men i och med att Du ändå står i begrepp om att installera ännu en tank så kan Du väl satsa på 750-1000 liter. Det är väldigt liten skillnad i investering, Du har då passerat faktor 18 och får då en användarmässigt bekvämare anläggning.

Det tål verkligen att tänkas på.
Måste fråga säljaren hur många liter det öppna expansionskärlet är på.
Det byttes samtidigt som pannan 98/99 men han viste inte på rak arm hur många liter den var på.
100 eller 120 trodde han men han skulle ta reda på det.
Detta spelar ju in i ekvationen troligtvis är det räknat på 1000l pluss rören så då får det bli ett nytt expansionkärl och då vill man ju ha ett slutet system i stället, ojojojoj mycke att tänka på inför husköp.
Tack så jätte mycket för alla tips. //Johan

Slutet system till vedpanna??
Funkar det?
Jag har för mej att expansions volymen ska vara ca 5% av tank volymen,
ca 50 liter i ditt fall.

johan124 skrev:
Det tår värkligen att tänkas på.

100 eller 120 trodde han men han skulle ta reda på det.

Om det är ett trycksatt system är 120 liter i underkant redan med nuvarande volym. Tryckkärlet ska vara minst 10% av systemvolymen. Bara tankar och panna utgör 1200 liter om det är en compaktmodell, 1345 liter om det inte är det. Åsså är det ju en och annan liter i rör och radiatorer.
För öppna system ska expvolymen vara minst 5%.

Om det är ett öppet system kommer du ändå att hamna i taket om du adderar volym. Fimpa då den tickande bomben (inte roligt när det börjar drippdroppa på vinden om x antal år) och satsa på trycksatt i stället.

Det är ett öppet system, som ägaren bytte 98.
Har inte fått svar på hur många liter det är på ännu.
Om vi säger att det är hundra liter som expansionskärlet är på så borde det rent teoretiskt sätta dit 500 liter till
då är det 1500 liter pluss pannna sammanlagt 1845liter om det inte är kompakt modellen.
5% av 1845 får jag till 92,25 liter och då är ju inte rören inräknade.
Känns lite riskabelt att chansa får jag säga... Vi får flytta in i huset och se hur det går med bara 1345 eller 1200 liter i vinter.

Majgårdarna
Satsa på ett rostfritt öppet kärl i stället. Slutna system och ved eldning rekomenders väl inte

Så vitt jag har läst här på forumet så verkar det som att slutna system är att föredra.
Vet ej om de avser att det är säkrare med ett slutet för att slippa ha en massa vatten som kan läcka ut.
I källaren tar golvbrunner vattnet vid ett minder flöde iallafall. Men jag är novis i sammanhanget.
Sen vilket som är bäst rent vedeldningmässigt vet jag inte, tyvär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.