2 040 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Eldningstid i kakelugn
Hej
Vi har installerat en kakelugn från Nibe. En vit rektangulär pjäs på ca 2 ton. I eldningsinstruktionerna står det att man ska elda max 4 timmar med en avsvalningtid på minst 8 timmar innan nästa eldning.
Min fråga är: Är det någon som eldar mer i sin kakelugn än så? Jag vill ha ut mer värme ut kakelugnen än vad jag får idag.
I kakelugnen har vi en fläkt som driver ut värme ur kasetten direkt i rummet. Om man eldar med fläkten på måste man väl kunna elda betydligt längre, eftersom att man skickar ut en del av energin direkt utan att det lagras i betongen?
Jag har hört om en bekants bekant som eldar "från morgon till kväll" i sin kakelugn, och det går utmärkt.
Jag är inte ute efter några garantier.
Jag vill bara veta hur andra gör...
Vi har installerat en kakelugn från Nibe. En vit rektangulär pjäs på ca 2 ton. I eldningsinstruktionerna står det att man ska elda max 4 timmar med en avsvalningtid på minst 8 timmar innan nästa eldning.
Min fråga är: Är det någon som eldar mer i sin kakelugn än så? Jag vill ha ut mer värme ut kakelugnen än vad jag får idag.
I kakelugnen har vi en fläkt som driver ut värme ur kasetten direkt i rummet. Om man eldar med fläkten på måste man väl kunna elda betydligt längre, eftersom att man skickar ut en del av energin direkt utan att det lagras i betongen?
Jag har hört om en bekants bekant som eldar "från morgon till kväll" i sin kakelugn, och det går utmärkt.
Jag är inte ute efter några garantier.
Låter märkligt i mina öron. Är bara van gamla kakelugnar, men vitsen med dom är ju att man inte behöver, eller ska, hålla på och småelda. En rejäl brasa som får brinna ner, skjuta spjället och så är det varmt i ett halvt dygn. Sen en brasa till.
Det är möjligt att det går att elda hela tiden men det finns nog en risk att du får sprickor i kakelugnen.Du kommer troligen dessutom att ha låg verkningsgrad när kakelugnen är varm.Dvs mycket av energin går ut i skostenen.
Jag har en usel liten kakelugn som jag eldar helt fel 
Felet är nog att den är väldigt kortad för att det är så lågt i tak, därför blir kanalerna där värmen ska avges för korta = dålig verkningsgrad.
Är jag hemma vintertid så eldar jag ofta hela dagarna, och trots att rummet bara är 30 m² så håller el-elementen ofta på och stöter till värme.
Om man inte har tid att elda 2-3 timmar så är det ens ingen idé att tända i kakelugnen.
Denna misshandel har gjort att den nu är rätt så söndersprucken, jag trodde att den skulle bli utdömd förra året, men icke.........den blev godkänd med anmärkning för ytterligare 5 år.
Men då om inte tidigare så har jag nog kastat ut den
Felet är nog att den är väldigt kortad för att det är så lågt i tak, därför blir kanalerna där värmen ska avges för korta = dålig verkningsgrad.
Är jag hemma vintertid så eldar jag ofta hela dagarna, och trots att rummet bara är 30 m² så håller el-elementen ofta på och stöter till värme.
Om man inte har tid att elda 2-3 timmar så är det ens ingen idé att tända i kakelugnen.
Denna misshandel har gjort att den nu är rätt så söndersprucken, jag trodde att den skulle bli utdömd förra året, men icke.........den blev godkänd med anmärkning för ytterligare 5 år.
Men då om inte tidigare så har jag nog kastat ut den
Klicka här för att svara