4 167 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Uteluft till pannan
Hej Jag håller på med badrumsrenovering just nu och då fick jag en idé om att lägga ett rör i krypgrunden som tar luft utifrån och mynnar ut precis i närheten av min kökspanna. Tanken är att det ska bli mindre kallt på golvet när jag eldar i vinter. Som det är just nu känner man att det blir kallt om golvet när man gjort eld i pannan, samt att att det drar en svag kall vind genom hela köket vilket inte är helt behagligt. Tänker jag fel med uteluftsrör till pannan? Kyler den kalla luften elden och försämrar verkningsgraden?
Kan det sabba vetileringen av grunden/huset? Fuktproblem? Eller varför har jag inte hört talas om denna lösning förr?
Är det bättre att satsa på ventiler på fönstren högt upp som luftintag?
Många frågor på samma gång men jag vet att kunskapen är stor på detta fina forum!
Kan det sabba vetileringen av grunden/huset? Fuktproblem? Eller varför har jag inte hört talas om denna lösning förr?
Är det bättre att satsa på ventiler på fönstren högt upp som luftintag?
Många frågor på samma gång men jag vet att kunskapen är stor på detta fina forum!
Det är så där man gör i dag. Man tar ute luft genom ett rör igenom grunden (man tar alltså INTE luften i från krypgrunden utan ren ute luft). Du ska vad du änn gör inte ta luft i från krypgrunden. utan sånna fall dra ett rör som går genom krypgrunden och ut.
Dock så har man mycket tätare hus i dag. Vilket det brinner inte eller så kommer röken in i huset istället för ut.
Det som du tänker göra kommer att försämmra din innomhusventilation. Beroende på hur mycket du eldar. Då förutsätter jag att du har självdrag i huset i dag.
Det är troligt att det är bättre att satsa på ventiler på fönstren högt upp.
Dock så har man mycket tätare hus i dag. Vilket det brinner inte eller så kommer röken in i huset istället för ut.
Det som du tänker göra kommer att försämmra din innomhusventilation. Beroende på hur mycket du eldar. Då förutsätter jag att du har självdrag i huset i dag.
Det är troligt att det är bättre att satsa på ventiler på fönstren högt upp.
Hm kanske ska lägga ner den idén då. Eldar gör vi året om, men borde inte en varm murstock(har en stor med igensattbakugn i) klara av ventilationen om man säger att jag sätter en ventil på röret utifrån som jag enbart öppnar när jag eldar?
Känns iofs ganska dumt att mixtra med sånt här, risken är väl stor att man bara gör en försämring.
Bättre att satsa på ventiler högt upp då. tackar för svar!
Känns iofs ganska dumt att mixtra med sånt här, risken är väl stor att man bara gör en försämring.
Bättre att satsa på ventiler högt upp då. tackar för svar!
Som det är nu så Suger elden & skorstenen luft från hela huset. Om du sätter ett rör där så är det mycket enklare att suga luften där i från. Vilket borde göra att resten av huset får en sämmre ventilation. Dock så bör elden gilla det, den får mycket bra & syre rik luft.
Sätt inga ventiler i köket eller badrummet bara. Där ska du ha Från luft & inte Till luft.
Sätt inga ventiler i köket eller badrummet bara. Där ska du ha Från luft & inte Till luft.
Klicka här för att svara