Gamla insatsröret i skorstenen har rostat sönder. (stora bitar lossar när man sotar) så något måste göras. Är inne på att sätta RF insatsrör. Verkar hyggligt i pris och inte allt för svårt. Började så smått att försöka få bort det gamla röret och tog bort en sten i murstocken jämte pannan. I höjd med det ställe där insatsröret börjar.
Det trillade då ut något material, förmodligen isolering. Det var skimrande bitar, ungefär stora som 10-kronor och med en konsistens som ett mellanting mellan frigolit och papp. (se bifogad bild) Någon som har en susning om vad det kan vara? Är det något hälsovådligt? Min första misstanke var glimmer, vilket tydligen har använts till att isolera skorstenar