Jag har ullat dom idag med 2 x 50 mm nätmatta....kommer att plåta med 0,7 alu-plåt oxå...
Troligtvis !! ska jag försöka mig på att dra en 50-matta till runt bägge
Kan ta lite bilder som det ser ut just nu
och lägga upp dessa under morgondagen..
Gaia - man kunde faktiskt klä av sig i pannrummet och bada bastu efter första proveldningen i nya pannan
Troligtvis !! ska jag försöka mig på att dra en 50-matta till runt bägge
Kan ta lite bilder som det ser ut just nu
Gaia - man kunde faktiskt klä av sig i pannrummet och bada bastu efter första proveldningen i nya pannan
Ja...såhär blev det
http://ratrace.diinoweb.com/files/Ull/
...bara topparna kvar ikväll att fixa iordning
Och ja, dessa är ullade på plats efter all rördragning, men det är ingenting som jag rekommenderar "icke-isolerare" att göra....
Nu återstår bara att "plasta rören" och plåta tankarna samt fixa iordning alla kablage/givare
http://ratrace.diinoweb.com/files/Ull/
...bara topparna kvar ikväll att fixa iordning
Och ja, dessa är ullade på plats efter all rördragning, men det är ingenting som jag rekommenderar "icke-isolerare" att göra....
Nu återstår bara att "plasta rören" och plåta tankarna samt fixa iordning alla kablage/givare
Hehehe ... alltid het i starten då man måste kolla att vatten inte läcker någonstans. Spara inte på ullen i topp ... där försvinner mest värme. Snyggt jobbLeffeLufs skrev:
Våra tankar stängde vi i en låda av träskivor och fyllde lådan med lösull - enklast för en amatör. Rörisoleringen lämnade vi dock åt en yrkesman
gaia
Ser mycket snyggt ut.
Själv väntar jag fortfarande på min nya acctank.Det börjar snart dra ihop sig för eld säsong.
Rapportera gärna om hur din panna funkar.
Själv väntar jag fortfarande på min nya acctank.Det börjar snart dra ihop sig för eld säsong.
Rapportera gärna om hur din panna funkar.
Orlan har en stor svaghet måste jag erkänna - spjällfunktionen är inte den bästa, men det kanske "smörjer upp sig" under resans gång...
1; Starteldningen med Laddomat 21 och 78 graders termostat var ingen höjdare för mig. Funkade helt enkelt inte så bra....
2; Andra körningen bytte jag till 72 graders och då började det hända lite i tankarna
3: Idag har jag tänt för 3:e gången och kan bara konstatera att nu funkar allt som det ska - rökgastermostaten öppnar vid ca 100 grader (kanske för högt?). Tankarna laddas och skiktas precis som jag vill. Har monterat dragluckan ovanför (ca 30 cm) rökröret, lite pillemarisk att ställa in, men det löser nog oxå sig.
4: Isolerade dock rökröret för klent, men ska slänga på 120-150 mm i morgon.
5: Har inte mätit gradantalet i skorstenen, men det kommer vis nästa eldning.
6: Pannan för övrigt funkar bra !!! Ingen synlig rök - bra förbränning alltså
7: Dave (som jag köpte pannan av) har ställt upp i vått & torrt som support. Ett svar fick jag f.ö av honom 00:30 en lördagnatt - snacka om service !!!!
1; Starteldningen med Laddomat 21 och 78 graders termostat var ingen höjdare för mig. Funkade helt enkelt inte så bra....
2; Andra körningen bytte jag till 72 graders och då började det hända lite i tankarna
3: Idag har jag tänt för 3:e gången och kan bara konstatera att nu funkar allt som det ska - rökgastermostaten öppnar vid ca 100 grader (kanske för högt?). Tankarna laddas och skiktas precis som jag vill. Har monterat dragluckan ovanför (ca 30 cm) rökröret, lite pillemarisk att ställa in, men det löser nog oxå sig.
4: Isolerade dock rökröret för klent, men ska slänga på 120-150 mm i morgon.
5: Har inte mätit gradantalet i skorstenen, men det kommer vis nästa eldning.
6: Pannan för övrigt funkar bra !!! Ingen synlig rök - bra förbränning alltså
7: Dave (som jag köpte pannan av) har ställt upp i vått & torrt som support. Ett svar fick jag f.ö av honom 00:30 en lördagnatt - snacka om service !!!!
Förtydligande bild medföljer över den svaghet jag märkt av...
Sen vill jag tacka för berömmet - jag är väl iofs inte nöjd, men som yrkesskadad vill man ju faktiskt inte "fuska" / "arbetsförenkla" hemma
Nåja, det duger - jag ÄR nöjd
Sen vill jag tacka för berömmet - jag är väl iofs inte nöjd, men som yrkesskadad vill man ju faktiskt inte "fuska" / "arbetsförenkla" hemma
Nåja, det duger - jag ÄR nöjd
Jahaja...då var man med om första kokningen igår...fan vet vad som hände, men automatiken fungerade svinfint i detta fall.
För mycket ved - för lite tankvolym, fan vet......Nåja på det igen.
Märkte dock att 100 grader på rökgastempen var för mycket och har justerat den till 70-80 grader nu....
För mycket ved - för lite tankvolym, fan vet......Nåja på det igen.
Märkte dock att 100 grader på rökgastempen var för mycket och har justerat den till 70-80 grader nu....
Klicka här för att svara
