hej jag har hyrt en vedklyv man sätter på traktorn som klipper av den,är det nån som har någon erfarenhet av en sådan,blir det mkt flis mm,han som jag hyrt den av sa att jag klyver upp ca 25-30 kubik på en halv dag,ska bli spännande o se,det är ju inte fel att få allt klart på en dag.
 
Jag har en klappi, visst blir det en hel del flisor men inte mera än vad det hade blivit spån om du sågat.

Fördelen med flisorna är att dom är perfekta att tända med :)
 
ok,det ska bli roligt att se hur det fungerar till helgen,hursom helst ska det bli gott att bli klar på en dag.
 
http://www.vipukirves.fi hävkrafts yxan, som skiljer sig från vanliga yxor, som jetplan från gamla dubbel-däckare. Yxhuvudet sitter "off balance" när det slår i vedklabben tränger den bara ned 5 till ca 10mm sedan vrids yxan och kraften 90 grader. På så vis slås varje ved-bit av klabben med stor kraft. Lämpligen "klyvs" bräcks veden loss på en huggkubbe med ett bildäck att ställa vedklabbarna i . Metoden är ytterst energieffektiv med mycket små friktions-förluster. Det går fort mkt snabbare än hydraulklyvar.
 
finurlig klyvyga, men ett förfärligt "dansande" runt huggkubben. nog är det snabbare med min giljotin som både kapar och klyver på en gång...
 
H
LazarusX skrev:
[länk] hävkrafts yxan, som skiljer sig från vanliga yxor, som jetplan från gamla dubbel-däckare. Yxhuvudet sitter "off balance" när det slår i vedklabben tränger den bara ned 5 till ca 10mm sedan vrids yxan och kraften 90 grader. På så vis slås varje ved-bit av klabben med stor kraft. Lämpligen "klyvs" bräcks veden loss på en huggkubbe med ett bildäck att ställa vedklabbarna i . Metoden är ytterst energieffektiv med mycket små friktions-förluster. Det går fort mkt snabbare än hydraulklyvar.
Vet inte, principen låter bra men gubben på bilden ser ju redan trött ut.
Här är också ett redskap för för hoa-hoatyper som vill imponera på tatuerade kärringar utan att lägga ned pengar på diverse kemikalier.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=101046
Jag tycker det låter mer roligt att göra som glenn30
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.