Sotade pannan igår och upptäckte att det börjat rosta bak vid tuberna.
Kontaktade Baxi och dom sa att det såg ut som det läcker vatten framifrån...

Har för mig att jag läst nåt liknande här på forumet för länge sen, nån som kommer ihåg ?

Tips ?

Ja, förutom att ringa rörfirman då, men kan vara bra att veta hur allvarligt det är.
 
  • copy258.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Majgårdarna
Det var packningen där man sätter kylslingan på en innova som hade läckt då.
Har du rivit av plåtar/isolering och kollat?
 
Nej, har inte tagit bort isoleringen ännu, men får ta itu med det snarast.
Vilka plåtar ska tas bort för att kolla?
Man kan ju kolla under främre luckan under fläkten antar jag.
Denna panna är en av dom första modellerna från -93, då den ännu hette HS Perifal. Mao en relik från forntiden, men jag tycker dom borde hålla längre, eller är jag alltför optimistisk då?
 
Majgårdarna
pling3 skrev:
Denna panna är en av dom första modellerna från -93, då den ännu hette HS Perifal. Mao en relik från forntiden, men jag tycker dom borde hålla längre, eller är jag alltför optimistisk då?
Nej den borde hålla längre!
 
Jag tänkte gå införbi rörfirman idag med lite bilder, så får dom säga vad dom tycker.....
Tack o lov för digitalkamera, det kan spara onödiga utryckningar från rörfirmor, som man får betala i onödan om det är ett lätt avhjälpt fel ;-)
 
Mannluckan sitter framtill, ovanför eldstadsluckan på denna modellen så det verkar långsökt att det skulle läcka från den. Däremot finns det dykrörsanslutningar mm under locket på ovansidan. Lyft på locket och titta, men stäng av strömmen först!
 
Jag upptäckte ett vattenläckage på min Solo Plus installerad 1994(40kw) 2006. Vattnet kom från en lucka på ovansidan som var tätad med en gummipackning som var trasig. Jag fick en ny packning av min lokala rörmokare utan kostnad och läckaget upphörde.
mvh/Bengt
 
Tack för alla svar, jag ska kolla luckan och se om jag hittar nåt tecken på läcka....
för rörmokarn hade tydligen inte lust att komma idag trots att han lovade... Får hoppas han behagar dyka upp på måndag.

Jag var införbi firman igår, och insåg att jag har att göra med en dryg röris, för han såg bara problem.....

han suckade tungt och sa: problemet är att hitta nån bra smed som kan svetsa....

Men hallå? Dom borde väl som välrenommerad rör-firma ha ett sådant kontaktnät att dom känner nån smed, eller får/kan inte rörfirmor göra sådana jobb själva längre?
 
Bengt_j skrev:
Jag upptäckte ett vattenläckage på min Solo Plus installerad 1994(40kw) 2006. Vattnet kom från en lucka på ovansidan som var tätad med en gummipackning som var trasig. Jag fick en ny packning av min lokala rörmokare utan kostnad och läckaget upphörde.
mvh/Bengt
Tydligen har dom flyttat luckan dit, på årgång 92 sitter den vertikalt.

Kolla in http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/solo_plus-S.137223.01.01-05-21.pdf Där ser man luckan på genomskärningsbilden.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.