jag skall inte ha en pelletsskruv, det jag frågade var om det kan vara så att danskarna flisar mycket mindre flis för att använda pelletsskruvar. Annars finns ju inte någon anledning att flisa väldigt smått.
nej jag har inte sett någon pellets anläggning i drift, Finns ingen vad jag vet som eldar med flis i mina trakter. De som har gjort det har gått ifrån flis eftersom det inte funkat för dem
nej jag har inte sett någon pellets anläggning i drift, Finns ingen vad jag vet som eldar med flis i mina trakter. De som har gjort det har gått ifrån flis eftersom det inte funkat för dem
Inmatarskruven på min stoker är 120 mm och 8 mm gods. Om det funkar för flis eller ej vet jag inte då jag ännu inte kopplat in den. Köpte den för att jag tycker den håller hög kvalitet samt att man lär kunna elda en massa olika bränsle.
Den har 4 program i displayen, flis, spannmål, pellets samt ett öppet program för andra bränslen
Den har 4 program i displayen, flis, spannmål, pellets samt ett öppet program för andra bränslen
Snurre: Menar du skruven in i pannan eller skruven som matar ditt förråd? För du har väl twinheaten med förrådet jämte eller?
Jo jag menade skruven in i pannan, helt rätt. Min Twinheat har cellsluss och kräver externt förråd. Många turer kring det här med förråd men det lutar just nu (kanske annorlunda imorgon) åt en silo runt 15-20 kubik rakt utanför pannrummet där jag skruvar in bränslet med flexskruv i form av spannmål eller pellets. Skall jag ha flis får det ju naturligtvis bli annat förråd och annan skruvtransport.
Snurre, m fl
Vill bestämt avråda för att använda en spannmålsskruv till flis. Påkänningarna är mycket större.
Flis ser likadan ut i Danmark som i Sverige. Dock är det så att man i Tyskland klassificerar flis i 25 mm respektive 50 mm. För att klara svensk skogsflis måste utrustningen gott och väl klara 50 mm flis. Det finns exempel på tysk eldningsutrustning som har problem med att klara "svensk" flis. För lite större anläggningar där man ställer stora krav på driftssäkerhet ökar man gärna dimensionerna i fisskruvar, mm. Titta gärna på utrustning från Mekano i Malung.
- Snurre din panna är konstruerad för att eldas med flis, så det ska inte vara några problem för dig.
Om utrustningen klara av att elda med flis då klarar den även spannmål.
Sture Castor
Vill bestämt avråda för att använda en spannmålsskruv till flis. Påkänningarna är mycket större.
Flis ser likadan ut i Danmark som i Sverige. Dock är det så att man i Tyskland klassificerar flis i 25 mm respektive 50 mm. För att klara svensk skogsflis måste utrustningen gott och väl klara 50 mm flis. Det finns exempel på tysk eldningsutrustning som har problem med att klara "svensk" flis. För lite större anläggningar där man ställer stora krav på driftssäkerhet ökar man gärna dimensionerna i fisskruvar, mm. Titta gärna på utrustning från Mekano i Malung.
- Snurre din panna är konstruerad för att eldas med flis, så det ska inte vara några problem för dig.
Om utrustningen klara av att elda med flis då klarar den även spannmål.
Sture Castor
Jag har pannan ute i ladugården. Därför kållar jag bara varannan dag. Så det blig nog att jag kollar när det ser ut som pannan har stannat._ap_ skrev:
2 tallrikar
Är det någon som hade haft problem med kedjan som driver flisomröraren (Baxi Multiheat)? Mitt kedjelås har öppnat sig för någon dag sen...och det var inte lätt att får kedjan tillbaka. Det som gjorde det svårt var, att det var mycket skräp på kugghjulet (den som har samma panna vet ju hur svårt det är att når dit). Kan man justera någonting för att sätta kedjan enklare på igen?
_ap_ och Lennardo ,
Hur tycker ni att det funkar med era Multi Heatar nu när vintern snart är gången? Hur fyller du på förrådet _ap_ ? Hur ofta behöver ni fylla på?
/jonas
Hur tycker ni att det funkar med era Multi Heatar nu när vintern snart är gången? Hur fyller du på förrådet _ap_ ? Hur ofta behöver ni fylla på?
/jonas
Jag fyller min varje kväll, har klarat mig hela vintern på max ett förråd, värmer ca 400m2.
Fyllningen sker manuelt
, det var tänkt att göra någon typ av stor förråd men det verkar svårt att få till någon typ av pålitlig påfyllning då det måste vara lufttät för att bakbrand inte ska uppstå.
När jag körde pellets räckte förådet 6-7 dagar, panna i övrigt är det inget större fel på, verkningsgraden verkar bra då
rökgaserna sällan är över 170-180g vid max effekt (25kW).
När jag kör med flis sotar jag pannan var 10onde dag, askan från "härden" åker ut med en skruv genom sidan och in i en behållare.
Så här med facit i hand skulle man ha kollat av marknade nogrannare innan man började med flis projektet,
det är lätt att bara stirra på priset, men med ett billigt pris följer mera arbete.
Och visst eldar man ved och är van att greja med panna varje dag är det ju ingen sak att fylla i några hinkar flis
och då kan det ju vara tilltalande med ett lågt pris.
Men personligen kommer jag att byta till en 35kW Fröling nu när vintern är slut, då jag nästa år även ska värma 2st garage på sammanlagt 400m2.
Och då skulle man vara tvungen att fylla den flera gånger om dagen eller bygga något hemmagrejat matningssystem som
med största säkerhet skulle innebära rackel, då känns mellanskillnaden till en fröling inte så stor och väl värd pengarna
då man får en hel enhet som fungeran direkt som den ska.
Så mitt tips till dom som funderar på flis, besök andra för att skaffa dej en egen uppfattning och se anläggningar i drift.
Fyllningen sker manuelt
När jag körde pellets räckte förådet 6-7 dagar, panna i övrigt är det inget större fel på, verkningsgraden verkar bra då
rökgaserna sällan är över 170-180g vid max effekt (25kW).
När jag kör med flis sotar jag pannan var 10onde dag, askan från "härden" åker ut med en skruv genom sidan och in i en behållare.
Så här med facit i hand skulle man ha kollat av marknade nogrannare innan man började med flis projektet,
det är lätt att bara stirra på priset, men med ett billigt pris följer mera arbete.
Och visst eldar man ved och är van att greja med panna varje dag är det ju ingen sak att fylla i några hinkar flis
och då kan det ju vara tilltalande med ett lågt pris.
Men personligen kommer jag att byta till en 35kW Fröling nu när vintern är slut, då jag nästa år även ska värma 2st garage på sammanlagt 400m2.
Och då skulle man vara tvungen att fylla den flera gånger om dagen eller bygga något hemmagrejat matningssystem som
med största säkerhet skulle innebära rackel, då känns mellanskillnaden till en fröling inte så stor och väl värd pengarna
då man får en hel enhet som fungeran direkt som den ska.
Så mitt tips till dom som funderar på flis, besök andra för att skaffa dej en egen uppfattning och se anläggningar i drift.
Det är som du säger att man stirrar mycket på priset. Men i mitt fall skall jag värma som absolut mest 300 kvm så det kommer inte att gå lika mycket flis som i ditt fall. Jag fick in pris på Fröling men då jag skall bygga ett nytt pannrum så blir det + skortsten + kulvert och allt byggmaterial så blir det en rätt så stor investering. Bara panna med tank och kulvert samt skorsten blir nästan 190000:- plus moms. Då känns det som att man kan hinka rätt mycket flis in i en Multiheat =) . Du kanske vill sälja pannan till mig ?
mvh
Jonas
mvh
Jonas
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden