Hur räknar man ut hur mycket vatten som finns i resten av systemet om man räknar bort panna, acc tank och kulvert. Dvs hur mycket finns det på en höft i element och värmerören i huset?
 
Syftar du på att ta med det i beräkningen för expansionen? I det fallet berörs det inte nämnvärt eftersom det håller en ganska konstant temp under värmningsperioden. Givetvis är det beroende på hur stort systemet är, dimensioner, rörlängder, typ av radiatorer osv och då kan det bli en minimal skillnad vid uppstart på hösten resp våren.
Mitt råd är att inte satsa på kärl som ligger så nära gränsen.

Hoppas att detta var ditt syfte annars har jag skrivit en massa i onödan. :-)
 
Ja visst var det för beräkning av exp-kärl. Har en tank på 1800, tekniktank på 500, pannan rymmer 100, kulvert ca 30 Alltså 2430 liter avrundat till säg 2500 liter. Behöver jag då bara räkna med detta när jag väljer exp-kärl?
 
_ap_
här är ett uträknings prog.
 
Så då har jag räknat lite och kommit fram till att jag behöver drygt 300 liter så då får jag väl ta ett på 400 liter. Då dök en annan fråga upp ett på 400 liter eller två på 200 liter som blir lite billigare. Men har det någon fördel eller kanske nackdel?
 
_ap_
Det var nice price! Tack för länken.
 
Sök efter Ausdehnungsgefäß på ebay.de, där kan du nog hitta ett 400l för en bit över 300euro. Sen tillkommer kanske 100euro i frakt men slutnotan kanske hamnar en bit under 4000:-sek iaf.
 
jag skulle rekomendera 2 st 200 liters ifall du senare vill utöka med mera ackvolym, annars blir du tvungen att köpa ett till 400 liters eftersom man inte kan ha olika storlekar tillsammans.
 
Pellefant: Ja det var lite sådant jag funderade på också. Men jag har nu funderat och (tror jag) bestämt att det blir inte mer acc volym. Vill ha lite plats kvar i garaget också.. Lägger nog dom pengarna på solvärme i stället för att få det bekvämare under vår-sommar-höst. Så en 400 liters får det nog bli. Då har jag även utrymmer kvar för solpaneler.
 
_ap_
pellefant skrev:
jag skulle rekomendera 2 st 200 liters ifall du senare vill utöka med mera ackvolym, annars blir du tvungen att köpa ett till 400 liters eftersom man inte kan ha olika storlekar tillsammans.
Om man har 2st 50L 1st 100L och ett 200L spelar ingen roll bara den totala volymen blir rätt.
Sen skulle jag tror det blir marginelt dyrare med flera små pga mer rördragning.
Ett tips är att sätta en ventil på exp ledningen så man kan kolla och eventuellt justera förtrycket
utan att tappa.
 
_ap_ skrev:
Om man har 2st 50L 1st 100L och ett 200L spelar ingen roll bara den totala volymen blir rätt.
det trodde jag åxå, men efter kontroll med tillverkare så bekräftade dom att man inte kan blanda storlekarna, dom hade gjort tester och det visade sej då att det mindre kärlet inte fyllde någon funktion...
 
_ap_
pellefant skrev:
det trodde jag åxå, men efter kontroll med tillverkare så bekräftade dom att man inte kan blanda storlekarna, dom hade gjort tester och det visade sej då att det mindre kärlet inte fyllde någon funktion...
Vet flera jag känner har blandat huller om buller och det funkar då för dom,
borde ju vara så oxå i teorin så tillvida att alla kärl har exakt samma förtryck.
Hmm intressant..:confused:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.