8 346 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Varför "kokar" pannan??
Hej hej!
Jag har just köpt hus och i detta huset står en Baxi Solo Plus MKII. Jag fick väldigt knapphänta instruktioner, det var typ bara att slänga in ved och tända på... De har bytt en "Termisk ventil", har ingen aning om vad denna gör.
I början när jag eldade kunde jag slänga på ny ved medan det ännu var glöd i eldningsluckan nu kan jag knappt elda 2h utan att det kokar eller vad man säger. Det skvalar i rören och så går jag ner och kollar i pannrummet och då är fläkten avslagen och alla mätarklockor står högt. (Trots att de kan ha varit i bott när jag tände).
Det kan väl inte vara bra att det kokar? Vad kan hända? Hur kan man undvika detta????? Jag fyllde på med vatten i systemet men det händer inget annant än att det åker ut genom skvallerröret eller vad det heter. Förra helgen hade jag 14 grader inne och försökte elda upp lite värme men det börjar ju bara koka! Jag har heller inget elverk som sätter igång så jag är beroende av vedeldningen.
Jag förstår om det är svårt att svara på men jag hoppas att någon kan hjälpa mig!
Tack på förhand
"Pippi"
Jag har just köpt hus och i detta huset står en Baxi Solo Plus MKII. Jag fick väldigt knapphänta instruktioner, det var typ bara att slänga in ved och tända på... De har bytt en "Termisk ventil", har ingen aning om vad denna gör.
I början när jag eldade kunde jag slänga på ny ved medan det ännu var glöd i eldningsluckan nu kan jag knappt elda 2h utan att det kokar eller vad man säger. Det skvalar i rören och så går jag ner och kollar i pannrummet och då är fläkten avslagen och alla mätarklockor står högt. (Trots att de kan ha varit i bott när jag tände).
Det kan väl inte vara bra att det kokar? Vad kan hända? Hur kan man undvika detta????? Jag fyllde på med vatten i systemet men det händer inget annant än att det åker ut genom skvallerröret eller vad det heter. Förra helgen hade jag 14 grader inne och försökte elda upp lite värme men det börjar ju bara koka! Jag har heller inget elverk som sätter igång så jag är beroende av vedeldningen.
Jag förstår om det är svårt att svara på men jag hoppas att någon kan hjälpa mig!
Tack på förhand
"Pippi"
Vad är en laddomat? "Acctanken" är en gammal oljetank..... Det är ett litet hemmabygge. Tanken var att byta värmesystem till ett som sköter sig självt men det ligger på framtiden.
antagligen så går inte cirkulationspumpen, vet ju inte hur ditt system ser ut men du har antagligen en ackumulator tank och en laddomat med cirkulationspump som pumpar det varma vattnet i pannan till tanken. Om du kan beskriva eller ta kort på anläggningen så blir det lättare och hjälpa.
Ang kokningen så är det inget bra och kan rent utav vara farligt om det bildas så mycket ånga att det inte hinner ut genom expansion vilket kan resultera i en smäll, eller i alla fall att värmesystemet går sönder.
Men du har frågat på rätt ställe och kommer säkerligen få jättemycket bra svar på dina frågor.
PS du kan ju fråga säljarna av huset om de går och få tag i DS
Ang kokningen så är det inget bra och kan rent utav vara farligt om det bildas så mycket ånga att det inte hinner ut genom expansion vilket kan resultera i en smäll, eller i alla fall att värmesystemet går sönder.
Men du har frågat på rätt ställe och kommer säkerligen få jättemycket bra svar på dina frågor.
PS du kan ju fråga säljarna av huset om de går och få tag i DS
Du skrev att alla klockor går i topp? Var det även termometrarna på acctanken? Isf är det ju fullt...
Laddomat är en grunka som troligtvis sitter ganska nära pannan, det går in tre rör med termometrar och sitter cirkulationspumpar på den.
Laddomat är en grunka som troligtvis sitter ganska nära pannan, det går in tre rör med termometrar och sitter cirkulationspumpar på den.
Klicka här för att svara