6 307 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Pellets till elenergi.
Läste en artikel idag om en österrikisk pelletspanna med inbyggd sterlingmotor som producerar el. Inbyggd i pannan sitter en sterlingmotor som drivs av rökgaserna från pannan som i sin tur driver en 1Kw generator. Skall bli spännande att se när den lanseras i sverige.
http://www.stirlingpowermodule.com
http://www.stirlingpowermodule.com
Vad jag har fattat så drivs sterlingmotorn av temperaturen från rökgaserna, vilket således inte borde inverka så nämnvärt på värmeeffekten i pannan.Matss skrev:
Sen är inte alltid priset på elen en faktor, tänk då på alla som köper tex grön el och el från bara förnyelsebara energikällor för dyra pengar bara för miljön och våra barns skull.
Nu är det nog så att man behöver använda heta rökgaser innan konvektionsdelen, men hur det än är med det så använder man ju värme som annars skulle kunna värma pannvattnet. Men det är ändå så att bränslet inte är den dyra delen utan investering och underhåll utslaget på väldigt få kWh per år ger ett mycket högt kW-pris. Antag 20 kW värmeeffekt och ett årsbehov på 20 000 kWh. Det ger en drifttid på 1000 h per år och därmed 1000 kWh el från pellets. Den har man betalt kanske 500 för istället för att handla vanlig el för ca 1000 kr. Alltså har man 500 kr per år att betala ränta, avskrivning och underhåll för.
Nu har jag bara gissat grovt i kalkylen men den ger en fingervisning om att det finns bättre investeringar...
Nu har jag bara gissat grovt i kalkylen men den ger en fingervisning om att det finns bättre investeringar...
I Tyskland och Österrike tillverkas pannanläggningar för "Cogeneration" - produktion av el och värme från samma aggregat. Man menar då att upp till 95 % av bränslets energiinnehåll kan utnyttjas. Anläggningar finns i storlekar från 200 kW och uppåt.
Tanken på att kunna ta tillvara på så stor andel av bränslets energi innehåll är naturligtvis tilltalande. Varför byggs inte alla värmeanläggningar som kraftvärmeverk? Vilka är problemen?
Av kraftvärmeverkets produkter är elenergin den mest förädlade medan värmen snarast utgör en restprodukt. Eftersom fördelningen mellan el- och värmeenegi är ca 1 på 2 är det viktigt, för att kalkylen ska hålla, att man har avsättning för all elproduktion under hela året. Kalkylen håller inte om man skulle göra som man gör vid kärnkraftverken, kyler bort 60 - 70 % av energiproduktionen i havet. Motsvarande gäller till stora delar även för kolkraftverk.
Till detta kommer att en kraftvärmeanläggning är mer omfattande och komplicerad än en ren värmeanläggning och därmed mer utsatt för driftsstörningar. Dessutom sker elproduktionen vid låga temperaturer med en relativt obeprövad teknik.
För den som har avsättning för anläggningens värmeproduktion under årets alla timmar, har kapital och pionjäranda kan ett småskaligt kraftvermeverk vara en spännande upplevelse.
Sture Castor
Tanken på att kunna ta tillvara på så stor andel av bränslets energi innehåll är naturligtvis tilltalande. Varför byggs inte alla värmeanläggningar som kraftvärmeverk? Vilka är problemen?
Av kraftvärmeverkets produkter är elenergin den mest förädlade medan värmen snarast utgör en restprodukt. Eftersom fördelningen mellan el- och värmeenegi är ca 1 på 2 är det viktigt, för att kalkylen ska hålla, att man har avsättning för all elproduktion under hela året. Kalkylen håller inte om man skulle göra som man gör vid kärnkraftverken, kyler bort 60 - 70 % av energiproduktionen i havet. Motsvarande gäller till stora delar även för kolkraftverk.
Till detta kommer att en kraftvärmeanläggning är mer omfattande och komplicerad än en ren värmeanläggning och därmed mer utsatt för driftsstörningar. Dessutom sker elproduktionen vid låga temperaturer med en relativt obeprövad teknik.
För den som har avsättning för anläggningens värmeproduktion under årets alla timmar, har kapital och pionjäranda kan ett småskaligt kraftvermeverk vara en spännande upplevelse.
Sture Castor
Kul som hobby kan det ju vara, men grundläggande termodynamik säger att verkningsgraden är proportionell mot temperaturskillnaden, som ju är ganska liten om man kör på rökgaserna. Så det är som med solvärme, visst funkar det, men ekonomiskt kan du inte skriva av investeringen om du så blir hundra år.
Nåja, det är väl i alla fall beroende på antal investerade pengar och antal pengar som man slipper betala för annan form av energi. I dagsläget lönar det sig säkert inte, men räkna med ett framtida elpris på 10 kr / kWh när olja/kol börjar ta slut så...Daddy-R skrev:Kul som hobby kan det ju vara, men grundläggande termodynamik säger att verkningsgraden är proportionell mot temperaturskillnaden, som ju är ganska liten om man kör på rökgaserna. Så det är som med solvärme, visst funkar det, men ekonomiskt kan du inte skriva av investeringen om du så blir hundra år.
Själv riktar jag in mig på att köpa solpaneler och koppla in på elsystemet. kolla in www.solarlab.se Tror att vi får se drastiskt stigande energipriser inom en snar framtid. Råoljepriset har ju parkerat på över 100$ per fat nu...
Solceller för starkström vore ett intressant experiment om jag hade vettig takyta kvar. Men i mina ögon har nuvarande solceller en alldeles för dålig verkningsgrad i kombination med ett alldeles för högt pris. Även med kraftigt ökade elpriser dröjer det innan en sådan anläggning går att räkna hem (34 tkr med en teoretisk produktion på 500 kWh om året...). Jag skulle avvakta till dess det kommer mer effektiva solceller som är billigare att producera (vilket är under utveckling). För tillfället är jag glad om min solvärmeanläggning betalar sig på 10 års sikt och den producerar nära tiofalt antal kWh/år i förhållande till elproducerade solceller, med jämförbar investeringskostnad.
10 kr/kWh förresten - vad baserar Jaarmanen det på? Även om det är en rimlig gissning att elpriserna och även energipriserna kommer att öka kraftigt på några års sikt är det fullständigt omöjligt att göra några precisa antaganden på 10 års sikt. Vi vet ju inte ens vilka energilösningar som är i drift då.
10 kr/kWh förresten - vad baserar Jaarmanen det på? Även om det är en rimlig gissning att elpriserna och även energipriserna kommer att öka kraftigt på några års sikt är det fullständigt omöjligt att göra några precisa antaganden på 10 års sikt. Vi vet ju inte ens vilka energilösningar som är i drift då.
Ja jag kan ju inte på något sätt påstå att jag baserar den siffran på något som är underbyggt av fakta. Men ta en hypotetisk framtid där vi i väst konsumerar på samma nivå som idag, samt att tidigare U-länder börjar hinna ikapp oss, och så tar oljan slut...Följden blir då enligt mitt sätt att se, att den energi som går att få fram säljs till högstbjudande...vilket kanske möjligen skulle kunna medföra prisstegringar på 1000%
Men det var som sagt bara ett mycket hypotetiskt resonemang för att visa på att OM ett sånt läge eventuellt SKULLE uppstå, så är det helt plötsligt inte lika ointressant med solceller för småskalig el eller sterlingmotor i rökröret. Vad jag menar är att kostnaden alltid måste sättas i relation till eventuell besparing.
Men det var som sagt bara ett mycket hypotetiskt resonemang för att visa på att OM ett sånt läge eventuellt SKULLE uppstå, så är det helt plötsligt inte lika ointressant med solceller för småskalig el eller sterlingmotor i rökröret. Vad jag menar är att kostnaden alltid måste sättas i relation till eventuell besparing.
Klicka här för att svara