A aprina #1 Medlem · Skåne · 31 inlägg 4 feb 2008 00:35 aprina Medlem Skåne 31 inlägg 4 feb 2008 00:35 #1 Kan inte bestämma mig om jag ska installera en kamin. Är det lönt om man måste köpa ved för ca 350,-/kubik. Värmer huset med pellets via golvärme och radiatorer. Vad har ved för energivärde?
Kan inte bestämma mig om jag ska installera en kamin. Är det lönt om man måste köpa ved för ca 350,-/kubik. Värmer huset med pellets via golvärme och radiatorer. Vad har ved för energivärde?
M Micke_B #2 Medlem · Stockholm · 10 inlägg 4 feb 2008 01:09 Micke_B Medlem Stockholm 10 inlägg 4 feb 2008 01:09 #2 ved har ett energinnehåll på runt 17-20 MJ/kg http://www.novator.se/bioenergy/BE0301/32.pdf
B Bror #3 Medlem · 750 inlägg 4 feb 2008 08:27 Bror Medlem 750 inlägg 4 feb 2008 08:27 #3 Ekonomiskt lönsamt är det knappast, beror väl på vilket värde du sätter på mysfaktorn.
2 2an #4 Medlem · 3 139 inlägg 4 feb 2008 15:12 2an Medlem 3 139 inlägg 4 feb 2008 15:12 #4 Det går 4-5 m3 staplad ved på 1 ton pellets..
A aprina #5 Medlem · Skåne · 31 inlägg 4 feb 2008 21:23 aprina Medlem Skåne 31 inlägg 4 feb 2008 21:23 #5 2an skrev: Det går 4-5 m3 staplad ved på 1 ton pellets.. Ja, och när man köper den är den ju inte direkt staplad. Då går det kanske 6-7 m3. Då är nog gåtan löst. Tack!
2an skrev: Det går 4-5 m3 staplad ved på 1 ton pellets.. Ja, och när man köper den är den ju inte direkt staplad. Då går det kanske 6-7 m3. Då är nog gåtan löst. Tack!
M -MH- #6 Medlem · Västra Götalands · 11 439 inlägg 14 feb 2008 15:50 -MH- Medlem Västra Götalands 11 439 inlägg 14 feb 2008 15:50 #6 Köp 3-meters ved, och torka/klyv själv.
7 79:an #7 Medlem · Dalarnas · 507 inlägg 14 feb 2008 20:59 79:an Medlem Dalarnas 507 inlägg 14 feb 2008 20:59 #7 Det går fortare än vad folk tror att hugga, klyva och slänga in 20-30m3 i vedbon. Sen är det nyttigt för kroppen att röra lite på sig.
Det går fortare än vad folk tror att hugga, klyva och slänga in 20-30m3 i vedbon. Sen är det nyttigt för kroppen att röra lite på sig.
knekten #8 Medlem · östergötland · 1 292 inlägg 15 feb 2008 21:39 knekten Medlem östergötland 1 292 inlägg 15 feb 2008 21:39 #8 79:an skrev: Det går fortare än vad folk tror att hugga, klyva och slänga in 20-30m3 i vedbon. Sen är det nyttigt för kroppen att röra lite på sig. Håller mä! Sen kan folk lägga lägga 5 lapp på gymkort.
79:an skrev: Det går fortare än vad folk tror att hugga, klyva och slänga in 20-30m3 i vedbon. Sen är det nyttigt för kroppen att röra lite på sig. Håller mä! Sen kan folk lägga lägga 5 lapp på gymkort.
Linus_E #9 Medlem · Skåne-Land · 491 inlägg 19 feb 2008 18:44 Linus_E Medlem Skåne-Land 491 inlägg 19 feb 2008 18:44 #9 tackar för denna tråd hatar ved o vill bygga om men trordebliropelletskonvertera anlägningen ändå...