Kan inte bestämma mig om jag ska installera en kamin. Är det lönt om man måste köpa ved för ca 350,-/kubik. Värmer huset med pellets via golvärme och radiatorer. Vad har ved för energivärde?
 
Ekonomiskt lönsamt är det knappast, beror väl på vilket värde du sätter på mysfaktorn.
 
Det går 4-5 m3 staplad ved på 1 ton pellets..
 
2an skrev:
Det går 4-5 m3 staplad ved på 1 ton pellets..
Ja, och när man köper den är den ju inte direkt staplad. Då går det kanske 6-7 m3.
Då är nog gåtan löst. Tack!
 
Köp 3-meters ved, och torka/klyv själv.
 
Det går fortare än vad folk tror att hugga, klyva och slänga in 20-30m3 i vedbon. Sen är det nyttigt för kroppen att röra lite på sig.
 
79:an skrev:
Det går fortare än vad folk tror att hugga, klyva och slänga in 20-30m3 i vedbon. Sen är det nyttigt för kroppen att röra lite på sig.
Håller mä! Sen kan folk lägga lägga 5 lapp på gymkort.:cool::cool:
 
tackar för denna tråd :)

hatar ved o vill bygga om men trordebliropelletskonvertera anlägningen ändå...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.