2 847 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Acctankar
Hej har just nu acctank i källaren och vattenmantlad pelletskamin på boendeplanet. Då kaminen ej fungerar tillfredställande så skall jag nu montera in en kombipanna med två eldstäder. Har köpt ett beg paket med panna pelletsbrännare och en till acctank. Då detta måste installeras i garagedelen så får jag en nivåskillnad mellan befintlig tank och den nya. Frågan är då om dessa kan kopplas ihop på något vettigt sätt. Vill ej flytta befintlig tank då denna är inbyggd och redan är inkopplad på tappvattnet och radiatorslingan är ansluten med shuntautomatik. Ska alltså bara byta bort kaminen och ersätta den med en panna.
Jag fattar inte riktigt hur du ska ha det (nivåmässigt).
Men principiellt:
Det är bra om pannan hamnar lägst. Det är bra om tank och vvb hamnar högst.
Det är inte bra om pannan hamnar högst, och det är inte bra om tankar mm hamnar lägst.
Det går kanske att lösa problemen som uppstår om panna hamnar högt och tankar mm lågt.
Men det är som att ösa en båt som ligger på botten.
Du får antagligen skaffa ett gäng backventiler och pumpar, och koppla ihop detta på något smart sätt, för att få vv att hållas under kv..
Lycka till..
Du fightas då mot naturlagarna. Och i alla fall upplever jag det enklare, och mycket behagligare, att utforma system som fungerar bäst genom att ta hjälp av naturlagarna.
Det är lindrigast att ha tank och vvb överst.
Det är lindrigast att ha pannan underst.
Hoppas att det var så det hamnade i ditt tänkta system.
Men principiellt:
Det är bra om pannan hamnar lägst. Det är bra om tank och vvb hamnar högst.
Det är inte bra om pannan hamnar högst, och det är inte bra om tankar mm hamnar lägst.
Det går kanske att lösa problemen som uppstår om panna hamnar högt och tankar mm lågt.
Men det är som att ösa en båt som ligger på botten.
Du får antagligen skaffa ett gäng backventiler och pumpar, och koppla ihop detta på något smart sätt, för att få vv att hållas under kv..
Lycka till..
Du fightas då mot naturlagarna. Och i alla fall upplever jag det enklare, och mycket behagligare, att utforma system som fungerar bäst genom att ta hjälp av naturlagarna.
Det är lindrigast att ha tank och vvb överst.
Det är lindrigast att ha pannan underst.
Hoppas att det var så det hamnade i ditt tänkta system.
Nej jag hamnar tyvärr tvärtom pannan överst. Borde funka om jag kör som med kaminen. Där använder jag cirkulationspump som går hela tiden. Inte det mest effektive men har inte plats för pannan i källaren. Får väl testa mig fram.
Klicka här för att svara