1 792 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Shunt till kulvert
Jag undrar hur stor shuntventil skall man välja till en 2 rörs pex kulvert 32 mm, Det satt en shunt monterad så var typ R40 - R50 som sitter fast. Övergång från pex rör till kopparrör 28 mm till huvudtankar. Kulverten skall förse ett hus på ca 110 m2 med värme (golvvärme samt 4 radiatorer), Tänker köra färdigt shuntat vatten till värmen för att få så låga förluster som möjligt, kulverten är ca 70 meter lång. Tacksam för hjälp.
Hej -ap- ! Tack för ditt svar. Det får bli en 1" eller en 22 alt 28 kläm 3 vägs shunt. Angående cirk pumpar till denna kulvert, skall man ha 1 stor eller 2st mindre pumpar till 70 meter kulvert.
Tex 1 st monterad vid huvudtankarna och den andra vid huset?? eller skall man satsa på en elektronisk reglerad typ grundfos alpha ??.
Tex 1 st monterad vid huvudtankarna och den andra vid huset?? eller skall man satsa på en elektronisk reglerad typ grundfos alpha ??.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det räcker gott med en liten pump.
Protte
Protte
Tack för era svar! Har 28 cu rör i dagsläge. Måste dra om dessa rör då jag byggt om i pannrummet så jag kan välja 22 cu i så fall. En liten pump okej, räcker den till 70 meter kulvert? Vart ska jag montera den?, Vid huvudtankar eller ner i huset innan gvm och radiatorerna??.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag tycker man ska sätta pumpen på returen, den kommer att går lite kallare då. Suga eller trycka, det är ju ingen brandspruta så det blir inga problem med undertryck.
Protte
Protte
Klicka här för att svara