Hej. Jag har rökgastermometern monterad på rökröret in i skorsten & undrar hur många grader lägre den visar pga dragstabilisatorn? Mvh gillis
 
  • DSC01224.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Omöjligt att säga.
Det beror helt på hur högt drag du har i skorstenen och vid vilket undertryck dragbegränsaren öppnar.
Enda sättet att veta är att borra ett hål före dragbegränsaren och flytta termometern dit under drift.
 
Jag hade också monterat så, tills jag flyttade den.
För mig var skillnaden en 40-50 grader.
Från fina 170°-180° till ca 220°-230°. :(
 
Hej alla
Lite om rätt eller fel placering av rökgastermometern!
Ur brand och skorstenens säkerhet är, EFTER dragbegränsaren den rätta placeringen!!!

Men om vi vill veta pannans rökgastemperatur är före dragbegränsaren helt rätt !!!

Utan en dragbegränsare skenar draget vilket medför oönskat starkt drag som i sin tur ger ökad rögastemperatur, oönskat starkt drag medför också att en obalans mellan lufttillförsel och brännbara gaser vilket också leder till förbränningsförluster
dessa förluster kan till o med vara större än förluster som sker med högre skorstens temperatur som ger större rökgasmängd som lämnar pannan.
Mvh
Ruben
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.