Y
Skortenen har besiktats och godkänts för några månader sedan MEN de beklagade sig över att det inte fanns trappsteg på taket samt en plattform att stå på skorstens-toppen (rätt så hög, iaf för höjdrädda mig).

Så ska jag nu snygga till putsen, funderade då på om man kunde monterat på lösa trappsteg istället vilket de godkänner ifall de är tillräckligt breda eller har halkskydd på sidorna, som går upp till topp. Utan plattform. -vill att det ska bli diskret.

Eller ifall de kanske godkände att man hade låshakar för kroka på stege, precis som de kräver berörande stege mot stuprännor för att de ens ska komma den första biten..

- min fråga; är det svårt att montera på steg på en teglad skorsten? Inte kan man väl borra och plugga med plast, inte för att jag tror att det blir SÅ varmt men ändå, känns som man utamanar ödet på något vis...

skorstenenn486.jpg

Sen berörande putsen...
Antar att jag bara knackar loss att det lösa och på med någon särskild puts som klarar värmeskiftningar?

:confused::rolleyes:

Det finns lösa trappsteg som man hänger i läckten under teglet,plåtslagare eller välsorterad bygghandel brukar ha sådana till hands...:)

Y
Jovisst det finns, men en bekant fick nedslag, under inspektionen, på sånna man hänger på läckten; idag måste dom vara monterade/skruvade genom taket fick han som besked och anpassade sig till detta också.

Hur som helst så är det ju några meter skorsten över tegelnivån också så behöver även steg på skorstenen.

Fast då jag ska till plåtslagare och hämta en liten plåtskorsten så kan jag ju iofs höra med dem, tänkte inte på att de kanske har sånt också... :)

Y
En tanke slog mig nu; vore det inte bättre att man knacka bort all puts längst nere, hade en metallkrage mot teglet, och sen putsa över metallkragen?

Tittar man på undersidan så tolkar jag det som att det läckt in genom taket, tycker det borde bli lite tätare om skyddet är intill teglet och inte utanpå putsen..

förr eller senare spricker ju putsen högre upp igen och vattnet tar väl sig ner på insidan av putsen - anar jag?

Eller överanalyserar jag? hehe

De lösa takstegen tror jag är godkända med en fasad upp till 4m.

Yrrol skrev:
En tanke slog mig nu; vore det inte bättre att man knacka bort all puts längst nere, hade en metallkrage mot teglet, och sen putsa över metallkragen?
Är det bara papp som yttertak runt skorstenen?Så fall förstår ja om det läcker in .Har fler som haft problem med platta tak o papp som ytskikt....:)

Y
var hos plåtslagaren och passade då på att fråga om trappsteg; de sålde sånna man bara kroka på läktena, och nu för tiden hade de små hål som halkskydd. Han menade på att de skulle ju inte få sälja sånt som inte var godkänt så jag får väl gevika.
-Dock påpeka han att inte rådgöra med sotaren för de är envetna på få plattformar osv. hehe

------

såvida det inte döljer sig något mer så är det nog bara papp runt skorstenen, gammalt besiktningspapper från nybygge-tiderna nämner att en krans fick bytas då det läckte in redan då.

frågade plåtslagaren om min teori att knacka bort putsen, lägga plåt runt teglet sen putsa över både tegel och plåt, vet inte om han förstod mig eller om jag inte förstod honom så svaret blev jag inte klok på.

-Förutom att han påpeka att idag var det speciellt medel i putsen som skydda mot att det tar in fukten från första början vilket lät lockande, ska bli skoj att ersätta mot bättre puts då ifall man vet att det står emot bättre...

och som sagt, ser ju inte så lovande ut när de efterhands spacklat lite vid pannrumstaket heller, hehe
skort-inne127.jpg

Redigerat:
Kan du inte kolla upp,o klä både skorsten o tak med plåt då? Underlags takpapp har du ju redan.;) Så räcker det ju om du putsar o snyggar till skorstenen inne i kåken..:)

Y
ptja, det har jag inte tänkt på men det vore ju troligen mycket bättre. tycker dock att det har en viss charm med putsen.

Fast kanske kan plåta hela skiten och putsa hela kalaset också, hehe, jag är väldigt inne på att bygga in plåt i puts men vet fortfarande inte om det går? ;)

Jag har en sotlucka på min skorsten en meter över taket och det är helt ok enl. min sotare, dvs ingen steger eller liknande elände till toppen.

Y
En meter över taket? Hur många meter har du kvar till toppen då isf?

Lät ju klart intressant. Är det svårt att göra en sådan lucka måntro?

Yrrol skrev:
En meter över taket? Hur många meter har du kvar till toppen då isf?

Lät ju klart intressant. Är det svårt att göra en sådan lucka måntro?
Jag har nog ca 2 m över luckan till toppen.

Det finns färdiga luckor att köpa som säkert passar att mura in.

Kolla med din sotare så att dom tycker att det är en bra ide.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.