Hej.
Här kommer mitt första inlägg och fråga.
Har köpt en 1-plans kåk med källare, som varit olje eldad sedan den byggdes 1965.
Jag har köpt en vedpanna Calmar v33 begagnad ( 5 år ) med 4 st isolerade strömsnäs ackutankar.
Tankarna skall ställas i rad där oljetanken stod nere i källaren, jag har funderat på att isolera extra runt dom, är jag ute och seglar nu eller det vettigt och om, vad händer med ytterväggarna i källaren, isolera under, över, mellan tankarna, hur tjock isolering, vilken sorts isolering, mm.
Jag är öppen för alla förslag och tips, tala om ifall jag är fel ute, är en total amatör ang energi och vedeldning.

Tacksam för svar.

Haaa Deee

:rolleyes: Nisse

Ställ tankarna på rad en bit från ytterväggen,regla sen upp runt på 3sidor,på med gips o sen fyll upp med lösull tex..:)

är det inte isolerade tankar?

Göran.W
yxet
Tankarna är isolerade men endast med 70mm gulfiber mao tankarna läcker enormt med värme.

Göran

Hej igen:
Tack för svaren, vad jag förstår ska man inte lägga isoleringen direkt mot källarväggen för fuktens skull eller, vad händer om jag sätter en platonmatta direkt mot väggen och sedan isoleringen på mattan skulle det funka tro?
Vilken isolering är bäst, hur tjockt bör det vara för att det skall göra någon nytta, har gott om plats, under tankarna vad kan man isolera med, frigolit eller säckar den ihop ( hade ett 1000 liters akvarium som stod på frigolit det funkade).
Sen har vi framsidan hur gör man där, bygger för, dörrar eller, man vill ju titta ibland spec på alla termometrarna hur gör man.
På toppen av tankarna sitter det automatavluftare hur gör man?
Ja nu sitter jag här som en hungrig fiskmås med tindrande ögon och väntar på alla smarta lösningar.
Haaa Deee

Nisse

Skippa automatluftarna och installera en spirovent genomgångsavluftare ist.

De där läckoventerna är inget att ha

/Cerwin

Eftersom fuktvandring sker från kallt till varmt kan du sätta isolering direkt mot källarväggen.

Kasta allt vad autoluftare heter, bygg rätt istället.

Framsidan bygger man lämpligen igen, men låt termometrarna synas från utsidan.

vindkällare skrev:
Hej igen:
Tack för svaren, vad jag förstår ska man inte lägga isoleringen direkt mot källarväggen för fuktens skull eller, vad händer om jag sätter en platonmatta direkt mot väggen och sedan isoleringen på mattan skulle det funka tro?
Vilken isolering är bäst, hur tjockt bör det vara för att det skall göra någon nytta, har gott om plats, under tankarna vad kan man isolera med, frigolit eller säckar den ihop ( hade ett 1000 liters akvarium som stod på frigolit det funkade).
Sen har vi framsidan hur gör man där, bygger för, dörrar eller, man vill ju titta ibland spec på alla termometrarna hur gör man.
På toppen av tankarna sitter det automatavluftare hur gör man?
Ja nu sitter jag här som en hungrig fiskmås med tindrande ögon och väntar på alla smarta lösningar.
Haaa Deee

Nisse
Det finns nån panel med typ 3st termometrar,o 1,5m sladd till givarna.säljs hos Clas Ohlsson,Termoventiler.Kan du sätta paneln på en gipsvägg.Du kanske kan köra annläggningen en stund o se så allt är tätt,innan du bygger in acktankarna.Vad har du tänkt för expansion?:)

_ap_
Matss skrev:
Kasta allt vad autoluftare heter, bygg rätt istället.
Alla varken kan eller vill ha öppet system, tycker du går på lite väl hårt på auto luftare.
Nog funkar dom bara man inte köper billigaste skiten.
Finns inte ett enda större värme system som är "öppet" och dom funkar.
Rätt eller fel beror väl på omständigheterna.

Hej.
Expansion blir sluten, följde med ett stort kärl.
Spirovent genomgångsavluftare, är inte helt klar med hur det funkar, kan jag skippa alla automatavluftare på acktanks topparna då?
När det att isolera runt tankarna så har jag fått massor med bud typ, du som redan har viss fukt i källaren, ingen iso mot väggen, lägg bara platonmatta imellan, du måste ha luftspallt mellan, inga bekymmer lägg dit isoleringen bara mm, står där som en fiollåda?
Är fortfarande inte på det klara med hur tjock isoleringen ska vara och vilken typ?
Ang termometrarna hittade jag detta på blocket, kan det vara något tro. http://www.blocket.se/stockholm/Termometer_for_fjarovervakning_11861452.htm?ca=12&w=2
Har ny tappat systemet på vatten och håller på att ta bort de gamla mässing ventilerna med vred från NAF, hade tänkt sätta dit ventilhus och termostatventiler från Danfoss, är dom bra, tips och kommentar emottages tacksamt.

Haaa Deee
Nisse

vindkällare skrev:
Hej.
Expansion blir sluten, följde med ett stort kärl.
Spirovent genomgångsavluftare, är inte helt klar med hur det funkar, kan jag skippa alla automatavluftare på acktanks topparna då?
Ett slutet system blir aldrig "slutet" utav den anledningen att dom kraftiga tryckvariationerna mellan varmt o kallt system,gör att luft kan sugas in i otäta skarvar.Vill man inte ha autolufftare kan man dra rör istället från acktankstopp o lufta manuellt.:)

vindkällare skrev:
Ang termometrarna hittade jag detta på blocket, kan det vara något tro.
Ja det kan det va!Pass på innan nån annan klipper den...:)

Spirovent avluftaren ser ut som en rätt smart grej, rent installations mässigt kan den placeras vartsom helst i systemet eller ska den sitta högst eller i anslutning till panna/tankar?.

Gamla radiatorer tar inte bra mycket luft kanske skulle denna bespara mig lite jobb med avluftning?

joyider skrev:
Spirovent avluftaren ser ut som en rätt smart grej, rent installations mässigt kan den placeras vartsom helst i systemet eller ska den sitta högst eller i anslutning till panna/tankar?.

Gamla radiatorer tar inte bra mycket luft kanske skulle denna bespara mig lite jobb med avluftning?
Om du shuntar ut vattnet från övre sidan på ack,så slipper man att luft följer med ut till radiatorer,luften samlas i acktanktopp,du kanske ska sätta den på en hög punkt i pannrummet...:)

_ap_ skrev:
Alla varken kan eller vill ha öppet system, tycker du går på lite väl hårt på auto luftare.
Nog funkar dom bara man inte köper billigaste skiten.
Finns inte ett enda större värme system som är "öppet" och dom funkar.
Rätt eller fel beror väl på omständigheterna.
Man kan bygga slutna system rätt också, det är bara att se till att tanktoppen är högsta punkt och att inga andra luftfickor finns. På tanktoppen sätter man en manuell luftare. Skulle det behövas autoluftare där är nånting fel eftersom systemet då tar in luft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.