Jag får ingen fart på min RB-brännare i en CTC 265 B.Har ändrat matningen på B6 upp och ner . Sot och halvbrända pellets i pannan och rökgaser på ca 100 grader bara.Jag har testat med och utan baffelplåt, ingen större skilnad. Och hur F-n loggar man in på pelletsinfo.Blev medlem för över en månad sen.
 
Testa att skicka PM till Roli som är även på detta forum..

Verkar iaf som du har för mycket matning/lite fläkt då det sotar o halvbrända pelletsar..
 
H
Hej. Har ett uppskrivet exempel sedan ett år tillbaks på en installation med RB och ctc265
Matning paus fast inställt på 15 sekunder. Pelletsmatning (är väl det som ställs in på B6) 1,4 sekunder.
Pannspjäll inskjutet ett steg. Baffel mellan kamrarna insatt.
Dragbegränsare inställd på 1,4 mm vp (multiplicera med 9,81 för Newton kompatibla värden)
Skorsten var 6 meter lång.
När du eldar upp pannan från kallt kyler naturligtvis pannan mycket i början så 100 grader rökgas kanske inte är fel så länge pannvattnet är 20 grader. När den här pannan blivit varm brukar det snarast bli en temperatur på 200 grader för rökgas. Troligen sitter det också ett strypspjäll vid brännarfläktens luftintag. Om ingen fifflat med det så är det bäst att behålla fabriksinställningarna. Tjockt luddigt sot i pannan tyder på för stor pelletsmatning.
 
2an skrev:
Testa att skicka PM till Roli som är även på detta forum..

Verkar iaf som du har för mycket matning/lite fläkt då det sotar o halvbrända pelletsar..
PM är det ett personligt mail? Roli är det någon jag hittar i medlemslistan?
 
holmertz skrev:
Hej. Har ett uppskrivet exempel sedan ett år tillbaks på en installation med RB och ctc265
Matning paus fast inställt på 15 sekunder. Pelletsmatning (är väl det som ställs in på B6) 1,4 sekunder.
Pannspjäll inskjutet ett steg. Baffel mellan kamrarna insatt.
Dragbegränsare inställd på 1,4 mm vp (multiplicera med 9,81 för Newton kompatibla värden)
Skorsten var 6 meter lång.
När du eldar upp pannan från kallt kyler naturligtvis pannan mycket i början så 100 grader rökgas kanske inte är fel så länge pannvattnet är 20 grader. När den här pannan blivit varm brukar det snarast bli en temperatur på 200 grader för rökgas. Troligen sitter det också ett strypspjäll vid brännarfläktens luftintag. Om ingen fifflat med det så är det bäst att behålla fabriksinställningarna. Tjockt luddigt sot i pannan tyder på för stor pelletsmatning.
Jag har 15 sek matningsintervall Jag har prövat B6 på 1,3sek-3.5sek med rökgastemp på 90-125 grader vid panntemp på 75 grader. Jag ringde och pratade med RB ch dom sa att jag skulle prova B6 på 2,5 sek.Och när jag inte fick upp rökgaserna på det skulle jag prova 3,5 sek matning och då fick jag rökgas temp på 125 grader .jag hade tidigare ett värde på 1,75 sek och det tyckte dom lät väldigt lågt?? Min skorsten är ca: 5,70 m. min dragbegränsare är en Tigex 25 och det finns ingen skala på den för inställningar.Vad var det här med Newtons kompatibla värden? Har en rökgastermometer från Clas Ohsson placerad ovanför pannspjället, under dragbegränsaren.
 
H
Dragbegränsarn är lätt att ställa in. Balansarmen ska vara horisontell när luckan är stängd. Man mäter avståndet mellan motviktens centrum till hacket längst in på balansarmen. 4cm= 2mm vp, 3cm=1,5mm vp, 2cm= 1 mm vp osv.
Svårt på sommaren att få ordentligt drag i en kortare skorsten men 1-2 mm vp är väl lagom värden motvarande 2 till 4 cm avstånd för motvikten.
Att du får så lång matningstid kan bero på att olika skruvar kan ha olika stigning på spiralen.
För att veta var du ligger kan du mäta upp effekten på brännaren.
Samla upp all pellets som kommer ur slangen i en burk under 3 minuter samtidigt som brännaren brinner och matas för hand i fallröret. Väg mängden pellets. Multiplicera antal kilo med 20 så får du antal kilo pellets per timma.
Pellets har energiinnehållet 4,8 kWtim/kilo
Multiplicera antal kilo pellets per timma med 4.8 så får du brännarens effekt i kW. Effekten bör ligga någonstans mellan 11-15 kW

Brännaren måste avge mycket lite effekt nu eftersom du inte får upp värmen ordentligt.
Är alla luckor på pannan tätade och primärluftluckan tät så att inte tjuvluft tar bort draget?
 
Jag ska testa detta med att väga pelletsen ska bara ha tag i en lämplig våg.Primärluftluckan ligger ann på vedluckan och jag har kollat med n tändsticka vid luckan och den är relativt tät. Mellan brännaren och monteringsluckan kan det ju bli lite tjuvdrag kanske,där ligger ju bara plåt mot plåt men enligt RB skall det inte ha nån betydelse för det bildas ett undertryck i pannan. Angående skruven så är det en RB orginalskruv från -05.
 
Redigerat:
Som referens kan jag ju nämna mig själv då jag eldar med pellets (en Pellx 20kw) i en 265B också. Jag har bara oljebaffeln i, inte vedbaffel för det har jag aldrig haft till pannan.

200 grader ligger min på väldigt stadigt så fort det tänt upp ordentligt, när det börjar närma sig sota ur pannan så stiger tempen uppåt 250, fast det tar flera veckor, en pall ungefär tar det för mig.
Jag tror aldrig jag haft en endaste oförbränd pellets varken inuti pannan eller i brännaren vid tömning.
 
Danne031 skrev:
Som referens kan jag ju nämna mig själv då jag eldar med pellets (en Pellx 20kw) i en 265B också. Jag har bara oljebaffeln i, inte vedbaffel för det har jag aldrig haft till pannan.

200 grader ligger min på väldigt stadigt så fort det tänt upp ordentligt, när det börjar närma sig sota ur pannan så stiger tempen uppåt 250, fast det tar flera veckor, en pall ungefär tar det för mig.
Jag tror aldrig jag haft en endaste oförbränd pellets varken inuti pannan eller i brännaren vid tömning.
Jag har en baffel i min, den hänger på vedsidan,är det den du har i ?
 
Det finns plats för 2 olika bafflar.
Vedbaffeln är bred som hela vedkammaren och hänger "i taket" på ved-delen av pannan. Oljebaffeln är ett decimeterhögt U som sitter på väggen till höger inne i ved-delen, den täcker liksom hålet in till oljekammaren. Oljebaffeln är den enda jag kör med.

Men nu vet jag inte vilka skillnader det bör göra vid pelletseldning eller vad som är bättre eller sämre, ville bara dela med mig av hur det råkar se ut hos mig.
 
Det är samma som jag har i min då, den hänger på två krokar i vedtrymmet. Ärdet profilen som är som ett U eller? Min är ca:1dm bred med en vinkel i överkant som man hänger upp den på.
 
Ja det låter som oljebaffeln.
Ett tips för framtiden är att under den baffeln samlas det en del sot, så när du sotar ur oljekammaren bör du lyfta bort baffeln också. Det täppte till tillräckligt där hos mig för att orsaka en pannsmäll innan jag visste att det behövde göras rent där. Fanns liksom inte tillräckligt med utrymme för gaserna att passera fort nog.
 
holmertz skrev:
Dragbegränsarn är lätt att ställa in. Balansarmen ska vara horisontell när luckan är stängd. Man mäter avståndet mellan motviktens centrum till hacket längst in på balansarmen. 4cm= 2mm vp, 3cm=1,5mm vp, 2cm= 1 mm vp osv.
Svårt på sommaren att få ordentligt drag i en kortare skorsten men 1-2 mm vp är väl lagom värden motvarande 2 till 4 cm avstånd för motvikten.
Att du får så lång matningstid kan bero på att olika skruvar kan ha olika stigning på spiralen.
För att veta var du ligger kan du mäta upp effekten på brännaren.
Samla upp all pellets som kommer ur slangen i en burk under 3 minuter samtidigt som brännaren brinner och matas för hand i fallröret. Väg mängden pellets. Multiplicera antal kilo med 20 så får du antal kilo pellets per timma.
Pellets har energiinnehållet 4,8 kWtim/kilo
Multiplicera antal kilo pellets per timma med 4.8 så får du brännarens effekt i kW. Effekten bör ligga någonstans mellan 11-15 kW

Brännaren måste avge mycket lite effekt nu eftersom du inte får upp värmen ordentligt.
Är alla luckor på pannan tätade och primärluftluckan tät så att inte tjuvluft tar bort draget?

Med B6 på 3,40sek får jag en matningsvikt på ca:140g.så 13,4 kW med reservation för hushållsvågens känslighet, men bara 115grader på rökgasen.
 
H
Då ligger effekten rätt till. Kanske termometern inte visar rätt? Mäter du rökgasen innan den kommer till dragbegränsaren?
Med den effekten borde det vara närmare 200 grader.
Ser askan normal ut. Är den svart eller mörkbrun är det för lite luft och för mycket pellets.
 
Askan är grå men med små svarta kolbitar i.Termometern sitter mellan pannspjället och dragbegränsaren. Jag lyfte upp brännaren 1,5 cm så den vilade på piggen som låser fast brännaren.Det blev följdaktligen en glipa under brännaren på 1,5 cm,jag fick då en stigande rökastemperatur till 160 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.