3 909 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Blivande vedeldare med isoleringsfrågor, acktankar.
Du kan säkert få konstiga råd angående isolering av folk som tror en massa saker. Men fuktvandring är enkel fysik, isoleringen runt tankarna kommer att vara husets torraste plats och källarväggen bakom kommer att vara den torraste väggen. En platonmatta kommer inte att göra nån nytta men ingen skada heller.vindkällare skrev:Hej.
Expansion blir sluten, följde med ett stort kärl.
Spirovent genomgångsavluftare, är inte helt klar med hur det funkar, kan jag skippa alla automatavluftare på acktanks topparna då?
När det att isolera runt tankarna så har jag fått massor med bud typ, du som redan har viss fukt i källaren, ingen iso mot väggen, lägg bara platonmatta imellan, du måste ha luftspallt mellan, inga bekymmer lägg dit isoleringen bara mm, står där som en fiollåda?
Är fortfarande inte på det klara med hur tjock isoleringen ska vara och vilken typ?
Ang termometrarna hittade jag detta på blocket, kan det vara något tro. [länk]
Har ny tappat systemet på vatten och håller på att ta bort de gamla mässing ventilerna med vred från NAF, hade tänkt sätta dit ventilhus och termostatventiler från Danfoss, är dom bra, tips och kommentar emottages tacksamt.
Haaa Deee
Nisse
Eftersom tankarna är rektangulära vinner du inget med lösull, och skivor har bättre isolervärde, Ställ tex två lager 95mm Gullfiber bakom tankarna med förskjutna skarvar, ställ dit tankarna, dra rör, bygg en regelstomme av 45x45 tex 190 mm utanför tankarna, skjut in isolering innför och fyll regelstommen med isolering, gipsa. Ska du skruva nåt i väggen lägg OSB bakom. Det är viktigt att skivorna blir lufttäta mot golv och uppåt annars blir det lätt skorstensverkan och drag i isoleringen.
Sen borde du fundera på att sälja av dom där små termosarna och köpa en riktig tank istället...
För bästa lagringskapacitet ska man undvika termostater och köra med innetempstyrd reglering. Eventuellt kan man komplettera med nån enstaka termostat om det blir för varmt i nåt rum.
Hej
Behöver lite hjälp med rördragning.
Jag har köpt en vedpanna Calmar v33 begagnad ( 5 år ) med 200 l trycktank och 4 st 500 l isolerade strömsnäs ackutankar.
Tankarna skall ställas i rad där oljetanken stod nere i källaren de stod på samma sätt hos honom ja köpte dom av, får med alla rör.
Frågan gäller kopplingen mellan acktankarna, de var som Calmar p föreskriver med 35 mm rör, det övre röret kopplat på framsidan av tankarna, ny vill min rörkille, sätta röret på toppen av tankarna och dessutom gå ned i rör storlek, ta bort avluftarna på toppen, sätta trycktanken efter sista tanken, vilket sätt ska det vara, hur får jag ut mesta möjliga verkningsgrad, har någon en skiss skulle jag bli glad.
Haaa Deee
Nisse
Behöver lite hjälp med rördragning.
Jag har köpt en vedpanna Calmar v33 begagnad ( 5 år ) med 200 l trycktank och 4 st 500 l isolerade strömsnäs ackutankar.
Tankarna skall ställas i rad där oljetanken stod nere i källaren de stod på samma sätt hos honom ja köpte dom av, får med alla rör.
Frågan gäller kopplingen mellan acktankarna, de var som Calmar p föreskriver med 35 mm rör, det övre röret kopplat på framsidan av tankarna, ny vill min rörkille, sätta röret på toppen av tankarna och dessutom gå ned i rör storlek, ta bort avluftarna på toppen, sätta trycktanken efter sista tanken, vilket sätt ska det vara, hur får jag ut mesta möjliga verkningsgrad, har någon en skiss skulle jag bli glad.
Haaa Deee
Nisse
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Koppla rören på toppen är onödig.
Det funkar lika bra om dom sitter på översta anslutningen på sidan.
Det kan tom funka bätre på den översta anslutningen iom värmen tas ut där till elementen så bör det gå fortare att få ut värmen när man börjar elda från tom tank.
Mindre rör rekomendrar jag inte att sätta.
Så grova som möjligt för att få jämn laddning av tankarna och möjlighet att köra på full effekt hela tiden tills tankarna är fulla.
Tryck tanken ska alltid utan undantag sätta direkt på pannan.
Undrar om det tom inte är krav på att ha tryck tanken på pannan tom.
Göran
Det funkar lika bra om dom sitter på översta anslutningen på sidan.
Det kan tom funka bätre på den översta anslutningen iom värmen tas ut där till elementen så bör det gå fortare att få ut värmen när man börjar elda från tom tank.
Mindre rör rekomendrar jag inte att sätta.
Så grova som möjligt för att få jämn laddning av tankarna och möjlighet att köra på full effekt hela tiden tills tankarna är fulla.
Tryck tanken ska alltid utan undantag sätta direkt på pannan.
Undrar om det tom inte är krav på att ha tryck tanken på pannan tom.
Göran
Redigerat:
Som du beskriver det ska man koppla för att få mesta möjliga uppstartproblem.
Övre rör skall gå in på sidan för att lämna plats för luft i tanktopparna, toppanslutningarna förbinds med ett klent rör och avslutas med en kulventil för avluftning. Övre röret mellan panna och tank skall stiga hela vägen från pannan. Expansion ansluts i botten, säkerhetsventil på pannan eller tanktopp.
28-rör funkar på en panna med så låg effekt om det inte är mycket långa rör eller andra konstigheter (som att ansluta på tanktopp tex).
Övre rör skall gå in på sidan för att lämna plats för luft i tanktopparna, toppanslutningarna förbinds med ett klent rör och avslutas med en kulventil för avluftning. Övre röret mellan panna och tank skall stiga hela vägen från pannan. Expansion ansluts i botten, säkerhetsventil på pannan eller tanktopp.
28-rör funkar på en panna med så låg effekt om det inte är mycket långa rör eller andra konstigheter (som att ansluta på tanktopp tex).
Tack.
Lite villrådig måste ta en fight med rörisen, det optimala, röret på framsidan eller toppen och var sitter luftarna, automat eller manuella, hur koppla trycktanken vid pannan, gärna liten skiss om det går, har lite svårt att förklara mig annars.
Ny fråga har en gammal drag lucka på skorstensstocken ( en riktigt gammal en vet ej om den är just ) som kommer att hamna 1,5 - 2 dm över rökröret från pannan, sotaren och rörisen säger mura igen den, men läser man här sägs det att det kan behövas en och om ska den sitta på rökröret eller i skorstensstocken, vilken placering, typ mm.
Än en gång stort tack till er alla för er hjälp fete f--n hur jag skulle klara mig, skulle förmodligen stå med ändan bar som ett rundningsmärke, när man inte har något att sätta emot.
Haa Dee
Nisse
Lite villrådig måste ta en fight med rörisen, det optimala, röret på framsidan eller toppen och var sitter luftarna, automat eller manuella, hur koppla trycktanken vid pannan, gärna liten skiss om det går, har lite svårt att förklara mig annars.
Ny fråga har en gammal drag lucka på skorstensstocken ( en riktigt gammal en vet ej om den är just ) som kommer att hamna 1,5 - 2 dm över rökröret från pannan, sotaren och rörisen säger mura igen den, men läser man här sägs det att det kan behövas en och om ska den sitta på rökröret eller i skorstensstocken, vilken placering, typ mm.
Än en gång stort tack till er alla för er hjälp fete f--n hur jag skulle klara mig, skulle förmodligen stå med ändan bar som ett rundningsmärke, när man inte har något att sätta emot.
Haa Dee
Nisse
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
På topparna sätter du manuela luftnings skruvar typ element.
Matningen in i tankarna ska ske så här http://www.stromsnaspannan.se/systemkoppling.shtml tror denna länk förklarar det mesta.
Frågan är vad gör luckan där.
Jag har själv 2st luckor som jag rakar sot ur när jag sotat.
Mitt råd är låt den vara kvar om den inte är till olägenhet när du eldar.
Göran
Matningen in i tankarna ska ske så här http://www.stromsnaspannan.se/systemkoppling.shtml tror denna länk förklarar det mesta.
Frågan är vad gör luckan där.
Jag har själv 2st luckor som jag rakar sot ur när jag sotat.
Mitt råd är låt den vara kvar om den inte är till olägenhet när du eldar.
Göran
Jag skulle valt en kulventil istället för små känsliga radiatorluftare.
Göran, länken du anger visar en inkopplingsmetod som är tveksam vid öppen expansion och helt fel vid tryckkärl!
Göran, varför skulle man ansluta tryckkärlet till pannan?? Det skall anslutas på nedre rör på tanksidan om laddomaten, annars förkortas livslängden drastiskt.
Göran, länken du anger visar en inkopplingsmetod som är tveksam vid öppen expansion och helt fel vid tryckkärl!
Göran, varför skulle man ansluta tryckkärlet till pannan?? Det skall anslutas på nedre rör på tanksidan om laddomaten, annars förkortas livslängden drastiskt.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Inkopplings schemat är strömsnäs pannans.
Det finns säkert 10 varianter att koppla in på och vad som är rätt eller fel beror till stor del på förutsättningarna.
Problemet här är att det rör sig om 4st tankar och det kan aldrig bli riktigt bra hur man än gör.
1 stor tank är alltid det bästa och lättaste att koppla in så det funkar bra.
Antar att du tänker på att exp kärlet blir lite mer utsatt för värme.
Det är inget problem om man har det ett par meter bort, då hinner vattnet kallna på vägen dit.
Mitt kärl sitter så och är 16år.
Ofta sätter man avstängnings kranar mellen pannan och tankarna då är det ingen höjdare att sätta kärlet där du föreslår för har man stängt kranarna och börjar elda utan att öppna dom går det inte bra alls.
Det finns säkert 10 varianter att koppla in på och vad som är rätt eller fel beror till stor del på förutsättningarna.
Problemet här är att det rör sig om 4st tankar och det kan aldrig bli riktigt bra hur man än gör.
1 stor tank är alltid det bästa och lättaste att koppla in så det funkar bra.
Antar att du tänker på att exp kärlet blir lite mer utsatt för värme.
Det är inget problem om man har det ett par meter bort, då hinner vattnet kallna på vägen dit.
Mitt kärl sitter så och är 16år.
Ofta sätter man avstängnings kranar mellen pannan och tankarna då är det ingen höjdare att sätta kärlet där du föreslår för har man stängt kranarna och börjar elda utan att öppna dom går det inte bra alls.
Till förutsättningarna i detta fall hör tryckexpansion, ska det funka utan problem ska man INTE ansluta i toppen av tankarna, vilket inkopplingsschemat visar.
Det går utmärkt att koppla från tryckkärl, man bör tom ha en avstängning på det för att kunna justera förtrycket. Säkerhetsventilen däremot ska stå i direkt förbindning med pannan och tanken också om det finns elpatron i den.
Det går utmärkt att koppla från tryckkärl, man bör tom ha en avstängning på det för att kunna justera förtrycket. Säkerhetsventilen däremot ska stå i direkt förbindning med pannan och tanken också om det finns elpatron i den.
Klicka här för att svara