Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att ha en pelletskamin i sovrummet? Funderar på hur uppvärmningen ska ordnas i en tillbyggnad till ett gammalt torp med direktel/öppen spis. Väsnas kaminen så mycket att det blir svårt att sova för personer som hittills aldrig haft några sömnproblem?
 
liran skrev:
[...] Väsnas kaminen så mycket att det blir svårt att sova för personer som hittills aldrig haft några sömnproblem?
Ja.

Vi håller på och byter från en pelletskamin till en större täljstensugn (~1.6 ton Nunnauuni), delvis på grund av ljudbilden.
 
Jag skulle inte placera kaminen i sovrummet, dels av ljudet men ffa av värmen. Även de mindre kaminerna med snåleldning kommer göra rummet allt för varmt för att sova behagligt.

Om du absolut vill ha en kamin där kan jag rekommendera en pelletskamin som inte har någon fläkt eller matarskruv, HWAM Elements. Dock verkar det vara borta från marknaden men ryktet säger att den kommer åter. Jag är mycket nöjd med min. Låter inte mer än en vedeldad kamin, dock blir det som sagt varmt även när jag stryper effekten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.