Henke78 skrev:
Måste bara säga att jag är imponerad över vilken kunskap och engagemang ni har för ämnet. Det är verkligen en fröjd att ventilera sina ämnen här :) :)
Får säga som han som kom hem från tjänsteresa till Hamburg och frun frågade hur resan varit :jo tack bra
jaha träffade ni några galanta damer då :inte jag men dom andra
använde dom något skydd :inte jag men dom andra

Lycka till med ansökningen vi träffas kanske igen här på forum!

Mvh pr95

Hur kommer det sig att man ens väljer mellan en helautomatisk flispanna och en vedpanna... Tid är pengar, så stora pengar tjänas på en helautomatisk flispanna jämfört med en vedpanna i tid. fylla förrådet med flis går oxå betydligt mycket snabbare än att kapa klyva stapla.. och sen bära in klabbarna i pannrummet.. och sen lyfta in dom i panna och tända på. och du kan åka bort utan att nån elpatron ska värma tanken

Det inte att välja mellan ved och flis om inte nån budget är satt, som i denna tråd
helautomatisk flis panna är betydligt vassare

Grytis skrev:
Hur kommer det sig att man ens väljer mellan en helautomatisk flispanna och en vedpanna... Tid är pengar, så stora pengar tjänas på en helautomatisk flispanna jämfört med en vedpanna i tid. fylla förrådet med flis går oxå betydligt mycket snabbare än att kapa klyva stapla.. och sen bära in klabbarna i pannrummet.. och sen lyfta in dom i panna och tända på. och du kan åka bort utan att nån elpatron ska värma tanken

Det inte att välja mellan ved och flis om inte nån budget är satt, som i denna tråd
helautomatisk flis panna är betydligt vassare
Du har rätt. Vedeldning passar inte alla.

Kan frun elda i kaminen så borde hon gå lära att tända i pannan oxå.. ;)
Kompisen som gjorde det övertrycksfria systemet förra hösten med ombyggd oljetank på 3200 l + inköp av 500 l tank med dubbla slingor o en calmar v33 till detta är mycket nöjd med anläggningen som kostade runt 60000:- + att det gick hur fint som helst att lära sambon elda.. (sköter sej annars automatiskt då det börjar bli kallt inne :))
Han hade kört i prick ett år då ja pratade med han ihelgen o det hade gått 15 m3 väl staplad ved under detta år till huset på 155 m2 + källare byggt -56..
Större delen av vintern klarade han sej 6 dygn mellan eldningarna som krävde 2 1/2-3 pannor för att värma upp igen.. Då det va som kallast så räckte tanken i 3-3,5 dygn o då va de -28° i några dygn i sträck o de va då sambon behövde elda några brasor..
Returtempen har aldrig varit över 28° så han har ju vunnit endel där mot om den varit 45° o som högst behövdes 46° framledningstemp...
Nu i sommar så eldade han varannan lördag då bara vv behövdes..

Man kan höfta med 1500 liter vatten för ett normalstort hus vid minus 15° per dygn.
Jag har då +30° i pannrummet fast ingen tank står där, isolerade rör mellan laddomat och panna och genom vägg till tanken. Dock står det 3 st 200 tryckkärl i pannrummet och dom blir värma när tanken är laddad ner i botten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.