3 543 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
Räddningsverkets besiktning
Det finns säkert de som behöver få sig en knäpp på näsan. Går du vidare så se i så fall till att få betalt för mineritskivanAndreas_Hansson skrev:Jag skall ha brandskyddskontroll för tredje gången nästa vecka. Skall ta tid hur lång tid kontrollen tar.
Förra gången så fick jag nedslag på att dörren till pannrumet inte var brandklassad.Efter lite tjafs så drog jag dit en mineritskiva på den.
Det finns ju inget krav på något sådant i nya byggnormerna så det vore ju konstigt om det skulle behövas för mig. Boverket rekomenderade mig att överklaga beslutet till länsrätten då dom var helt säkra på att jag skulle få rätt..
Just garage och passage garage-pannrum är ett specialfall.aprilia-tobbe skrev:Jag vat inte med säkerhet men, jag talade med en brand mästare på räddningstjänsten angående sluss mellan mitt garage och pannrum så påpekade han just det faktum att det skulle vara dörrstängare till pannrumet.Detta var en av dom vanligaste felen enl honnon att folk hängde av dörrstängaren.Och om den ska vara där så borde kravet vara att dörren är stängd.
Just prcis, står det "pannrum" på ritningen så gäller pannrumsreglerna även om det inte ens finns någon panna, byråkrati...aprilia-tobbe skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det finns yrkesmän som inte hänger med i utvecklingen och inte läser på de nya regelverken. Tex så är kap 5 brandskydd i BBR delvis omgort nyligen. Kan tänka mig att det finns en och annan brandskyddskontrollant (inte bara sotare) som inte gillar att bli överkörd av kunden, det känns. Så innan man hävdar sin rätt stenhårt, kanske man ska tänka sig för huruvida ens anläggning i övrigt till hundra procent uppfyller kraven.Fotografen skrev:
Måste bara påpeka för trådskaparens skull. Räddningsverket var en central tillsynsmyndighet bla för sotning, räddningstjänsterna, utlandmissioner osv. Myndigheten finns inte längre, sedan 31/12 2008 (numera finns www.msbmyndigheten.se ). Enligt lag är det din kommun som är ansvarig för att brandskyddskontroll utförs. De flesta kommuner har sedan detta arbete på entrepenad (vilket egentligen är lite konstigt eftersom det är samhällets tillsyn av enskild).Räddningstjänsten/brandkåren i respektive kommun är normalt tillsynsmyndighet i vanliga brandskyddsfrågor, medan brandskyddskontrollen ligger på sotarna (entrepenören).
Hade brandskyddskontroll för första gången i denna kåken i veckan. Kan säga att det skiljer rejält mellan sotningsdistrikten (och sotarnas ego). I min förra kommun var de ENORMT nitiska och jävliga, här är det "inte så noga".
Bor nu i Hässleholms kommun som nämns i början av tråden, dock i andra änden..tror jag har andra sotare här,
Min BSK tog 8min här. Gick ner i källaren öppnade vedinkastet på min pelletseldade kombipanna och tittade in 2sek. Frågade om jag förde protokoll eftersom jag sotar själv och om jag hade sotningsredskap. Gick upp på taket och skickade ner kamran lite snabbt. Gick till bilen och skrev ut protokoll, kollade inte murstocken inne i huset (har iofs. insatsrör). Tyckte jag skulle brandsäkra pannrumsdörren, en 0,7mm stålplåt på insidan av min "pappdörr" från 60-talet skulle räcka gott.
Intervallen är som nämnts 2år, men här har det dragit ut till 3år...skulle ha kommit förra hösten igentligen.
De har tidigare godkänt byte från olja till pellets via telefon, montering av insatsrör via telefon även gett utlåtande till räddningstjänsten om egensotning efter telefonsamtal till mig. Gick dock kurs och sotade själv i min förra kommun.
/Danso
Bor nu i Hässleholms kommun som nämns i början av tråden, dock i andra änden..tror jag har andra sotare här,
Min BSK tog 8min här. Gick ner i källaren öppnade vedinkastet på min pelletseldade kombipanna och tittade in 2sek. Frågade om jag förde protokoll eftersom jag sotar själv och om jag hade sotningsredskap. Gick upp på taket och skickade ner kamran lite snabbt. Gick till bilen och skrev ut protokoll, kollade inte murstocken inne i huset (har iofs. insatsrör). Tyckte jag skulle brandsäkra pannrumsdörren, en 0,7mm stålplåt på insidan av min "pappdörr" från 60-talet skulle räcka gott.
Intervallen är som nämnts 2år, men här har det dragit ut till 3år...skulle ha kommit förra hösten igentligen.
De har tidigare godkänt byte från olja till pellets via telefon, montering av insatsrör via telefon även gett utlåtande till räddningstjänsten om egensotning efter telefonsamtal till mig. Gick dock kurs och sotade själv i min förra kommun.
/Danso
Klicka här för att svara