8 387 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Förvaring av pås-pellets?
Står i startgropen att installera pelletsbrännare i befintlig elpanna. Har ett hyfsat stort pannrum men destu mindre tomt. Bulkförråd får vi inte plats med i pannrumet tyvärr utan vi får nöja oss med vanligt mindre förråd för veckoranson. Har skurit ner en gammal oljetank på 3 m3 som förut stod i en hörna. Där tänkte vi nu förvara all pellets. Har ingen möjlighet att ställa pall på utsidan då det blockerar infarten.
MEN, hörde nu att man inte fick lov att förvara sin pellets i samma rum som pannan stod. Har googlat mig blå på detta men hittar ingenting. Vad gäller?? Kan vi inte förvara pelletsen inomhus riskerar hela idén med pelletspanna att spricka.
Någon som kan förtydliga vad som gäller, gärna med hänvisning till ev lagstiftning eller dyl.
MEN, hörde nu att man inte fick lov att förvara sin pellets i samma rum som pannan stod. Har googlat mig blå på detta men hittar ingenting. Vad gäller?? Kan vi inte förvara pelletsen inomhus riskerar hela idén med pelletspanna att spricka.
Någon som kan förtydliga vad som gäller, gärna med hänvisning till ev lagstiftning eller dyl.
Jag hade pellets i ett par år i pannrummet, innan jag bytte till garaget.
Sotaren var här flera ggr under tiden + en brandskyddskontroll.
Ingen som sa något om det.
Så länge du inte lavar säckarna mot pannan eller brännaren ska det nog vara lugnt...
//Daniel
Sotaren var här flera ggr under tiden + en brandskyddskontroll.
Ingen som sa något om det.
Så länge du inte lavar säckarna mot pannan eller brännaren ska det nog vara lugnt...
//Daniel
Jag har faktiskt en skiljevägg mitt i pannrummet, antaligen uppmurad för att "bygga in" den gamla cisternen. Det innebär att påsarna i såfall får skydd i form av tre väggar. Det kanske är 2m till pannan.
Så då är det inga problem då? kanske att man som extra säkerthet kan montera upp någon gipsskiva på skena i golvet som "dörr" och visst flamskydd just in case...
Så då är det inga problem då? kanske att man som extra säkerthet kan montera upp någon gipsskiva på skena i golvet som "dörr" och visst flamskydd just in case...
Borde inte vara nåt problem. Om man har veckoförråd så står ju det normalt ganska nära pannan. Jag har för mig att jag nånstans har sett att det är ett visst avstånd mellan brännbart och pannan som gäller. Kan röra sig om en eller två meter.
Så skönt! Då kan vi köra vidare på våra pelletsplaner då! 
Nåja. Det finns regler om att man inte få ha stora mängder brännbart material, som ved eller pellets, utan skydd i ett pannrum. Men eftersom de flesta inte behöver ha ett pannrum så är det inte något problem. Förutom att få sotaren att förstå detta förstås.
Det vet byggnadsnämnden i din kommun hur mycket brännbart material som får finnas i ditt pannrum. Det är säkert samma regler som för ved.
Jag tycker du ska fundera allvarligt på om du ska värma med pellets eller ej då priset kommer att gå upp ordentligt kommande säsong. Har själv gått över till annan uppvärmning från pellets då det inte har den besparingseffekten som man kan önska sig.
Tidigare kostade pellets ca 60% av olja/el, nu kommer det säkert upp till 70% och då måste man leta alternativ. Titta på värmepumpar, luft/luft, luft/vatten eller vatten/vatten.
Jag tycker du ska fundera allvarligt på om du ska värma med pellets eller ej då priset kommer att gå upp ordentligt kommande säsong. Har själv gått över till annan uppvärmning från pellets då det inte har den besparingseffekten som man kan önska sig.
Tidigare kostade pellets ca 60% av olja/el, nu kommer det säkert upp till 70% och då måste man leta alternativ. Titta på värmepumpar, luft/luft, luft/vatten eller vatten/vatten.
Kan väl hålla med lite grann...Men investerar man i bättre befintlig oljepanna så är investeringen inte så märkvärdig...Och har man även patron i pannan så är man laddad även sommartid (valmöjlighet)..(lite isolering i rökrör så är det bara köra patron -sommartid...Obs!glöm ej ta bort vinterpelletstid
)....Sen vill man även ha en hårtork ll/vp...kör på det också kostar ju inte kallingarna det heller ....Skulle man ledsna på pellets efter några år sälj iväg grejjerna ...
Som jag sagt och några andra!....Kör inte pellets för då blir det billigare för oss...
Sen till tråden så har man pellesäckarna 1.5-2 m från pannan så är det nog OK...Själv har jag säkert 4 pallar travat upp till taket ca 2.5 m från pannan där oljetanken stod..
Mvh
Som jag sagt och några andra!....Kör inte pellets för då blir det billigare för oss...
Sen till tråden så har man pellesäckarna 1.5-2 m från pannan så är det nog OK...Själv har jag säkert 4 pallar travat upp till taket ca 2.5 m från pannan där oljetanken stod..
Mvh
Redigerat:
När jag eldade med pellets hade jag ca 2,5 pallar pellets bredvid pannan i pannrummet. Pratade med sotaren om detta var okej och han sa att du har ju ett veckoförråd i samma rum så om du förvarar extra pellets på samma ställe har väl ingen betydelse. Huvudsaken är att pannrummet är konstruerat så att vid bakbrand skall det självslockna.
Det har tyvärr en liten tråkig orsak till varför vi väljer detta.Callemaja skrev:
Vi har en del problem med fukt i hjärtväggen i huset. Den är rättare sagt dyngsur och problemen uppstod efter att vi flyttat in och slutat använda brännaren med olja. De flesta man har talat med säger att boven i dramat förmodligen är att man tagit bort den värmekälla som fanns befintligen i centrum av huset, och att den fuktiga luften nu inte leds bort via naturlig ventialtion som en brännare annars gör. Nu kör vi enbart på direktel och fukten blir värre och värre.
Pellets för oss ger nog en marginell minskning av uppvärmningskostnaden idag, men de flesta "experter" tror att fukten i hjärtväggen kan minska, och bara det gör att vi är beredda att satsa på pellets. Sen om det hjälper eller inte är en annan fråga, men då har vi iallafall försökt.
Vill du ha mer tips och stöd i dina funderingar,så finns den här sidan också.
http://www.pellets.info/index.php?sid=1eaa1c0e10fc42702007fedb85456c9a
http://www.pellets.info/index.php?sid=1eaa1c0e10fc42702007fedb85456c9a
Har ni någon huv över skorstenen, eller regnar det rakt ner? Har ni någon ventilationssnurra på skorstenen? OK, inte lika bra som varm murstock, men ändå bra att ha.Hallonqvist skrev:
Klicka här för att svara