Jag planerar att bygga en panncentral som skall förse två hus med värme.
Efter mycket funderande (har egentligen ingen koll på hur sånt här funkar) har jag kommit fram till att det blir.
Fliseldning med eltändning(så automatiskt som det går)
gissar att det räcker med ca 40 kw.
Huvudtank i pannc.
Två st kulvert a 35 met.
En slavtank i varje hus med varmvatten slinga och elpatron.
Det finns alltså en hel del saker som jag funderar över, problemet just nu är att om man frågar tre olika personer får man tre olika svar! :confused:

Min största fråga just nu är om jag måste seperera systemen med kulvertspiral?

Ena huset eldas idag med vedpanna och acctank.
Andra huset håller just nu på att konverteras till vattenburen värme (golvvärmeslingor inlagda men inget att värma med så att säga)
Steg ett är att skaffa en acctank med elpatron för att kunna göra färdigt installationen i huset.
Pratade med lokal rörmokare på telefon som sa: Du ska inte ha nån kulverslinga, det blir väldigt dålig effekt med en sån.
När samma rörmokare var här och tittade sa han att jag bör nog ha en kulvertslinga, varvid jag frågade om det inte påverkar effekten.
Då säger han, nej det har ingen betydelse. :confused:

Det kan ju va bra att veta innan man beställer tanken, vilket bör ske ganska snart.

Hej!

Jag är inte heller expert, men jag har en liknande lösning med flis, panna och ack-tank i pannrum i fristående byggnad och ca 32 m kulvert till bostadshuset med en 250lit tank att växla över värmen till. Min erfarenhet är att eltändning nog är ett utmärkt val, framför allt kombinerat med solvärme. Själv har jag fyrhållning på flisen vilket förbrukar en hel del flis även när det inte behövs...

Vad gäller din fråga angående effekt är min erfarenhet att kulverten förbrukar ganska mycket värme. Det går dock ganska enkelt att minska effektförlusten genom att installera en kulvertstyrning som bara matar över värme när det behövs istället för att ha ständig cirkulation samt att man installerar Laddomat eller liknande vid huvudtanken så att man kan skicka "kallare" vatten (drygt 50 grader) i kulverten och behålla skicktningen så gott det går i huvudtanken.

Alltid cirkulation i kulverten är nog ingen bra ide.
Pratade med Termoventiler AB idag, deras Kulvertstyrning 31 verkar vara rätt för mig, pumpar bara när det behövs och alltid med rätt temperatur.

Dom sa dessutom att OM jag behöver en kulvertslinga ska den sitta i huvudtanken, returvattnet från slavtanken är blir inte för varmt och om man inte får full effekt på uppvärmningen i slingan är det inte så farligt eftersom man ändå "blandar" för att komma ner till en viss temp.

Nån som har några intressanta erfarenheter om detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.