G
gaia: [citat] när en brinnande brasa dör kan det vara 2 orsaker: 1/ att den inte får tillräckligt med syre/luft och elden kvävs 2/ att röken kommer inte ut ur pannan och brasan kväver sej själv 1/ Det verkar vara något fel med din luftreglering primär/sekundär. Skruva på regleringsskruvar och försök känna efter vad som rör sej när du gör det. Det måste finnas en spjäll eller annat
10 svar · 3,1k läst
P
pr95: Troligtvis inte ! största faran ligger i att eventuella puffar bakeld skickar med sig glöd som kan antända annat utanför panna.
16 svar · 5,4k läst
Å
Åspel: Alltid cirkulation i kulverten är nog ingen bra ide. Pratade med Termoventiler AB idag, deras Kulvertstyrning 31 verkar vara rätt för mig, pumpar bara när det behövs och alltid med rätt temperatur. Dom sa dessutom att OM jag behöver en kulvertslinga ska den sitta i huvudtanken, returvattnet från slavtanken är blir inte för varmt och om man inte får full effekt på uppvärmningen i
2 svar · 928 läst
F
Forward: Ok nu har jag nog fattat hur det fungerar. Tackar och bockar för all hjälp. Känns skönt att ha bra koll på detta när det börjar bli kallt på nätterna, hade +2 imorse :eek:
27 svar · 3,8k läst
giantvalley
giantvalley: Är ganska säker på att det är en svartplåt, dock kallvalsad så den ser blank ut som ny... Men kolla plåten i övre luckan med en magnet så vet du säkert. 9av10 rostfria legeringar är inte magnetiska...
3 svar · 1,4k läst
pellefant
pellefant: Man kan höfta med 1500 liter vatten för ett normalstort hus vid minus 15° per dygn. Jag har då +30° i pannrummet fast ingen tank står där, isolerade rör mellan laddomat och panna och genom vägg till tanken. Dock står det 3 st 200 tryckkärl i pannrummet och dom blir värma när tanken är laddad ner i botten.
79 svar · 6,8k läst
L
Leffe: Bauhaus säljer en serie kaminer, Asgård, som ser trevliga ut och till bra priser. Är det nån som känner till dessa, är det bra kvalitet för pengarna. Hur är de att använda, några omdömen? Lättmonterade?
0 svar · 1,9k läst
N
norrbottenstorpet: Lagen är ganska luddigt skriven. Du ska enligt lag bara ha skäligt brandskydd. Dett tolkas lite olika från inspektör till inspektör. Men generellt skulle man kunna säga att det är rimligt att du håller rent och städat på och kring pannan och brännaren. Om du sedan ett par meter bort har några förvaringshyllor spelar nog mindre roll.
3 svar · 1,5k läst
K
kricken_: Din installatör behöver inta vara dålig bara för att han inte visste detta. Det finns många installatörer som är experter på just sitt område och de flesta som kröker rör är nog inte så väldigt beresta i förbränning. Det är inga jätte vinste du kommer att märka med en drag begränsare på en sugfläkt panna dock så finns den där. Då du redan har en dragberänsare så ser jag
7 svar · 2,0k läst
giantvalley
giantvalley: Var på väg att köpa en gård med lite egen skog, men det blev budgivning och jag köpte den aldrig. Så nu sitter man fortfarande här med villan och vedeldningen :mad: Men få se i framtiden, letar vidare efter drömboendet. :cool: När man kollat runt lite så måste jag säga att typ ETA eller HDG var mest intressant på pappret, men jag får nog försöka att göra ett besök hos någon
11 svar · 3,8k läst
D
Danne031: Lathet :D Jag häller ut min i närmsta buske (bara inte rhodedendronen), har letat med ljus och lykta efter någon som vet vad i trädgården som hade mått bra av utspridd aska dock, roligare om den kunnat vara till nytta.
13 svar · 8,3k läst
A
aprilia-tobbe: Jag har inte sett effectan i real life men den låter som mer prisvärd än atmos gsx. Alternativt en gse på rea men då kommer du inte att kunna ladda hela tanken med en panna om den inte är modifierad mot min gamlla demo. Och då skulle jag inta betala mer för 50kw då dom har samma ved volym
27 svar · 12,8k läst
V
Ved?: Ok! Joker är en oljepanna. Tack för info.
2 svar · 1,0k läst
G
Goltabac: ok va fint. lutar starkt åt att det blir en v35, rätt så trött på att elda i min gamla förugn å kassa panna.. frugan vill ha l-v pump så jag måste truga lite...:) tack för svar hörs
2 svar · 897 läst
M
-MH-: http://www.ariterm.se/filer/dos_biomatic.pdf Sida 9, högra spalten (sotning).
1 svar · 795 läst
P
PX-21: Du tar bort dom lösa sidorna och takdelen sen kommer du åt sotet.. Mvh
2 svar · 9,8k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Är det kablarna från innegivaren du menar så tror jag det inte spelar någon roll hur du sätter den
6 svar · 2,3k läst
G
gnoll: :confused::confused: tröttnade ur igår kväll efter att ha pratat med danfoss support och kopplade om sladdarna enligt 220 v modellen istället för 24 v, visserligen en risk men teknikern på supporten ville att nollan skulle vara i mitten... ;) tro på tusan att allt bara surrade till och FUNKADE!!!!! men kopplingsschemat har kollats och kollats om och om igen :confused:
11 svar · 5,6k läst
E
Egon84: Jag bor i ett litet timmerhus med en kakelugn och en HVA 3027 köksspis som enda uppvärmning. De är placerade i varsitt rum på varsin sida om murstocken och ansluter i samma kanal (bara en rökkanal och en imkanal i skorstenen). Den övre delen av skorstenen renoverades 2007 med ett rostfritt insatsrör. Jag har dock problem med att köksspisen ryker in ibland. Oftast när man inte eldar i
0 svar · 903 läst
A
Andreas T: Hej. Jag tänkte börja använda min gamla förugn. Men efter inspektion så upptäckte jag att en av keramikbitarna sitter löst. (se bifogad bild) Vad använder man för att fästa den? Pannkitt eller eldfast bruk?
0 svar · 5,2k läst
·
L
LinaoMarkus: Tack! Nu kom den tillrätta tillslut. Fixade spisen utan länken - det är inte svårt alls. Proveldning:
2 svar · 3,7k läst
·
B
Brannmark: Pellets priset följer naturligtvis elpris, löner och råvaru priserna. Går elpriset måste pelletsen gå upp eftersom de brukar el för tillverkningen, ca 15% har jag för mig av den energi man får ut från pellets är vad som åtgår för tillverkningen.
15 svar · 2,0k läst
L
Lymmeln: Hej, Har kört en VikingBio i tre år utan större problem i en CTC1100, vilken brännare har du och vilka problem har du fått?
1 svar · 1,7k läst
Kloge
Kloge: Jag har en takfläkt och det funkar bra.Prövade först att ha den så att luften trycktes neråt men det blev väldigt varmt i rummet och min fru med astma hade svårt att andas.Luften från kaminen går upp och krockar med fläktens nergående luft antar jag. Nu så drar den luft uppåt istället och då trycks den varma luften i taket ut mot sidorna och ner längs väggen och då även in i
7 svar · 1,2k läst
H
Hosmicke: Hej. Jag har en Vedex 3000 där jag idag rivit ur keramiken ur efter använt den nästan 10år och den såg ju inte fin ut på slutet. Har gjort nytt lite större roster kan man säga av rostfritt för kunna köra så här länge. Keramiken har jag haft hemma säkert 5 år efter köpt den på Rinkaby Rör (som pannan). Frågan är nu.. vad ska man täta med? Ser det är nån form av "duk" 2-3cm
0 svar · 1,7k läst
V
velputten: Gammal tråd, nytt liv? Finns det något sätt att få in tilluft till contura 660T utifrån om man väljer vridplatta? Vi är i princip beroende av vridplatta men samtidigt ska man väl för bäst effekt/ekonomi ta tilluften utifrån??? Vi kommer ha golvvärme och fjärrvärme med "frånluftsväxlare" Mkt tacksam för åsikter! Finns det någon annan kamin som uppfyller krav vridplatta + tilluft
8 svar · 6,1k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Det anses samma om våran, men det vägrade skorstensfejaren att godkänna då det krävs ett omfattande demontage av den invändiga beklädnaden för att göra det. Sedan påverkar ju naturligtvis också längden på det liggande röret..
22 svar · 4,9k läst
P
-PC-: Jo precis, en fläkt eller nått, har det i stugan jag bor i nu (när jag eldar i kaminen). Kommer att köra slut på oljan som finns i tanken (ca 1,6m³) sen blir det pellets.
4 svar · 3,7k läst
·
P
PX-21: Det lärde räcka men en (avsatsbit-platåbit)efter taklutningen att stå på bredvid skorstenen behövs nog......Om du inte väljer sota själv varianten;) Mvh
1 svar · 1,2k läst
P
pr95: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/73643-oeka-luftstroemmningen-kring-kassett-med-flaekt-trycka-eller-suga.html
4 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.