1 588 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Underhållsvärma 450m2 med pellets
Hej!
Kan någon "beräkna" om det skulle fungera att ha en 20kW Pellxbrännare för att hålla underhållsvärme i ett 2-våningshus på tot. 450 m2? (225m2/våning)
Har tidigare förbrukat ca: 50m2 ved (björk) av ganska fuktig karaktär i en vedförugn. (Ej helt krut-torr ved m.a.o.)
Har en vedpanna av märket Diom på 25kW (jag vet att pannan är "aningen" liten för huset)
Tänkte försöka ha 10-12 grader inomhus.
Kan någon "beräkna" om det skulle fungera att ha en 20kW Pellxbrännare för att hålla underhållsvärme i ett 2-våningshus på tot. 450 m2? (225m2/våning)
Har tidigare förbrukat ca: 50m2 ved (björk) av ganska fuktig karaktär i en vedförugn. (Ej helt krut-torr ved m.a.o.)
Har en vedpanna av märket Diom på 25kW (jag vet att pannan är "aningen" liten för huset)
Tänkte försöka ha 10-12 grader inomhus.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Har pannan räckt till tidigare med vedeldning så kommer det att fungera med pellets då den kan brinna hela tiden om det kniper.
Jag värmer 300 m2 verkstad med 20 kW panna och den går inte många timmar per dygn.
Avgörande är var i landet ligger detta hus, det är stor skillnad mellan Skåne och Norrbotten och vad är det för status på isoleringen.
Protte
Jag värmer 300 m2 verkstad med 20 kW panna och den går inte många timmar per dygn.
Avgörande är var i landet ligger detta hus, det är stor skillnad mellan Skåne och Norrbotten och vad är det för status på isoleringen.
Protte
Nu löste sig allt till slut. precis när jag var på väg att köpa pelletsbrännaren, så sålde jag huset till några intresserade. De sak kallställa juset över vintern istället. Men däremot fick jag helt plötsligt en pelletsbrännare till övers....
Klicka här för att svara