3 098 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Ingen sekundärluft i pannan - går att laga?
Jag har börjat förstå varför min panna trilskats mer än någonsin senaste veckorna. Jag har jättebra drag när jag tänder upp och så länge spjället är öppet men så fort jag stänger så börjar det bolma i skorstenen, rökgastempen sjunker till 30-50 grader och brasan i stort sett dör. Sedan kan jag få hålla på och öppna spjäll och bråka en jäkla stund innan det slutligen brinner OK med stängt spjäll.
Idag när jag sotade ur pannan kollade jag lite extra och skulle känna var luften blåser in och märker att där primärluften kommer så blåser det rejält men i rören som ska blåsa ut sekundärluft så känns i stort sett ingenting! Inte undra på att allting dör när jag stänger spjället!
Är inte direkt händig så jag vet inte hur mycket som går att ta isär men borde sånt här gå att laga?
Vill inte byta panna nu eftersom vi inte ens vet om vi vill elda med ved efter nästa år. Bergvärme eller liknande lockar.
Pannan är förresten en Diom Vedunic 835.
Idag när jag sotade ur pannan kollade jag lite extra och skulle känna var luften blåser in och märker att där primärluften kommer så blåser det rejält men i rören som ska blåsa ut sekundärluft så känns i stort sett ingenting! Inte undra på att allting dör när jag stänger spjället!
Är inte direkt händig så jag vet inte hur mycket som går att ta isär men borde sånt här gå att laga?
Vill inte byta panna nu eftersom vi inte ens vet om vi vill elda med ved efter nästa år. Bergvärme eller liknande lockar.
Pannan är förresten en Diom Vedunic 835.
Ovanpå pannan finns en lucka med 6 st fack eller utrymmen man kan sota - det borde väl vara till turbulatorerna? Eller kan man ta ur dem på nåt vis? Förra ägaren sa inget annat än att man borstar ur genom den luckan.
Tror att det var ganska nära grundinställningarna som står i bruksanvisningen.
Märker du skillnad om du justerar på skruvarna? Tex minska på primären så borde ju sekundären öka automatiskt.
Dom har en ca 10 m skorsten tegel 1/2*1/2 sten tror jag. Pannan var från -96 tror jag det var.
Märker du skillnad om du justerar på skruvarna? Tex minska på primären så borde ju sekundären öka automatiskt.
Dom har en ca 10 m skorsten tegel 1/2*1/2 sten tror jag. Pannan var från -96 tror jag det var.
Ska prova att gå ner på grundinställningarna. Det är mycket med pannan som inte är som förra ägaren sa. Han brukade t.ex alltid tända med tändvätska i pannan för att få bättre drag. Jag har skippat det helt och får mycket bättre fräs om jag gör som i manualen. Dessutom luktar det inte så förbannat illa när det ryker in (vilket det gör!).
Jag har nu provat med grundinställningarna och lite annat laborerande. Grundinst funkade bra under tändning och så länge spjället var öppet men så fort jag skulle stänga spjället och köra omvänd förbränning så tvärdog allt. Rökgastemp = 0 och pannan full med rök. Inte ens nån glöd kvar.
Inställningarna är nu tillbaka på i stort sett full öppning på alla luftskruvar. Något mindre på primärluften.
Jag har upptäckt (kanske en självklarhet) att jag haft lite för tjocka vedträn på sidorna och tvärs över när jag gjort startbrasan (enligt bruksanvisning). Detta har gjort att det inte riktigt hunnit brinna klart och bilda en glödbädd tills jag fyller på pannan och stänger spjället. Har nu låtit glödbädden etablera sig bättre och hittills sköter sig pannan helt OK då.
Inställningarna är nu tillbaka på i stort sett full öppning på alla luftskruvar. Något mindre på primärluften.
Jag har upptäckt (kanske en självklarhet) att jag haft lite för tjocka vedträn på sidorna och tvärs över när jag gjort startbrasan (enligt bruksanvisning). Detta har gjort att det inte riktigt hunnit brinna klart och bilda en glödbädd tills jag fyller på pannan och stänger spjället. Har nu låtit glödbädden etablera sig bättre och hittills sköter sig pannan helt OK då.
när en brinnande brasa dör kan det vara 2 orsaker:BiFuel skrev:Jag har börjat förstå varför min panna trilskats mer än någonsin senaste veckorna. Jag har jättebra drag när jag tänder upp och så länge spjället är öppet men så fort jag stänger så börjar det bolma i skorstenen, rökgastempen sjunker till 30-50 grader och brasan i stort sett dör. Sedan kan jag få hålla på och öppna spjäll och bråka en jäkla stund innan det slutligen brinner OK med stängt spjäll.
.
1/ att den inte får tillräckligt med syre/luft och elden kvävs
2/ att röken kommer inte ut ur pannan och brasan kväver sej själv
1/ Det verkar vara något fel med din luftreglering primär/sekundär. Skruva på regleringsskruvar och försök känna efter vad som rör sej när du gör det. Det måste finnas en spjäll eller annat som ändrar läget och öppnar/stänger för luften när du skruvar. Det är kanske ur läget eller släpt från sin fäste och är helt ur funktion och det bara går att reglera primären. Testa först primären för den verkar ju funka så du kanske kan upptäcka hur det funkar och sen leta efter om sekundären reglerar likadant när du skruvar. Det är en mycket viktig funktion i en underförbränningspanna och du bör få rätt på det innan vintern.
2/ Av din beskrivning verkar det som direktspjäll går att stänga tätt och det är ju bra att det fungerar
Kolla också att hela rökgången är fritt hela vägen från eldstaden till skorstenen. Speciellt i svängar kan det samlas aska och sot och blockera utgången och hindra röken att fritt gå ut. Har du haft perioder med dålig förbränning så kan det vara mycket sot och skräp som samlas just där. Jag vet inte hur du sotar din panna men man måste sota alla rökgångar ändå ut till skorsten. Att det ligger lite aska i eldstaden är inte hela världen men rökgångar skall vara rena. Kolla det eftersom du observerat att det brinner bra med öppet direktspjäll men dåligt med stängt.
Ge inte upp tills du kollat att allt fungerar som det var tänkt. Det händer att delar lössnar, fastnar , täpps till med aska och sot eller blir skeva i en gammal panna .....
gaia
Klicka här för att svara