Du bör kanske istället kolla på briketter istället för pellets om du ska elda den direkt i pannan, briketterna är avsedd att eldas i fastbränsleeldstad och levereras i säck eller på pall

/R

Kanske det, hittar man det enkelt i lagom (liten) mängd hos någon leverantör? Jag menar, några säckar pellets kan man till och med hitta hos Byggmax!

Briketter kan man köpa överallt. Finns t.ex Ica, Coop, Jula, Granngården m.fl.. Naturligtvis dyrare kilopris än att köpa en hel pall men ska man bara ha några paket för nödeldning eller test så spelar det ju mindre roll.

Jo det jag tänker mig är att när det är 1,5 månad eldning kvar av vintern och veden är slut, då växlar man över till annat slag, tex. pellets. Att då gå och köpa "3 för 99" bricketter är på tok för dyrt. Jag skulle elda för minst 200 kr om dan, kanske det dubbla.

Jag ska köpa på mig några säckar pellets och en lagom stor pelletskorg. Det är dgs att testa och se.

Du kan absolut elda med pellets i en pelletskorg i vedpannan, det blir dyrare än med ved, men ändå försvarbart(troligen billigare än att slå på elpatron iallafall)

Däremot bör du vara försiktigt med att lägga in för mycket pellets innan du vet hur mycket det kommer att ge i din anläggning beroende på aktuell förbrukning och hur stor ackumulatorvolym du har

Det är stor risk att man lägger in för många kWh pellets jämfört med ved per eldningstillfälle med risk för pannkok

/R

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.