1 930 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Högre skorstenstemp ??
Hej 
förra årets ved hade ja kapat på 35 som den dåvarande pannan va, nu kör ja med 50 cm ved i denna,.
till mitt problem,. ja får 100-150 grader mer temp med längre ved?? nysotad skorsten o nysotad panna,. varför? trodde ja skulle få lägre temp med 50 cm ved,, eftersom det blir mindre "fri" luft i pannan,,
förra årets ved hade ja kapat på 35 som den dåvarande pannan va, nu kör ja med 50 cm ved i denna,.
till mitt problem,. ja får 100-150 grader mer temp med längre ved?? nysotad skorsten o nysotad panna,. varför? trodde ja skulle få lägre temp med 50 cm ved,, eftersom det blir mindre "fri" luft i pannan,,
Hej Patrik79
Angående högre rökgastemperatur!
Enkelt att förstå varför det blir högre rökgastemperatur med längre ved trä...
Längre vedträ ger bredare eller djupare glödbädd som kan avge mer brännbar gas
var av större tillförd energi på kortare tid, helt naturligt att det blir högre rökgastemperatur.
Har du högre rökgastemperatur än som är tillåtet finns ett "botemedel" Dragbegränsare
denna späder ut rökgasena med kallare pannrums luft och på så sätt sänks skorstenens temperatur. även ved färbränningen sker lugnare och spar ved också.
Mvh
Ruben
Angående högre rökgastemperatur!
Enkelt att förstå varför det blir högre rökgastemperatur med längre ved trä...
Längre vedträ ger bredare eller djupare glödbädd som kan avge mer brännbar gas
var av större tillförd energi på kortare tid, helt naturligt att det blir högre rökgastemperatur.
Har du högre rökgastemperatur än som är tillåtet finns ett "botemedel" Dragbegränsare
denna späder ut rökgasena med kallare pannrums luft och på så sätt sänks skorstenens temperatur. även ved färbränningen sker lugnare och spar ved också.
Mvh
Ruben
Ehh .. menar du att du har 350°C rökgastemp med kort ved och den har stigit med 100-150°C med lägre ved, du har alltså nu en rökgastemp ~500°C ?
Är det kanske bara jag som missuppfattat eller (vilket jag hoppas) ?!
/R
Är det kanske bara jag som missuppfattat eller (vilket jag hoppas) ?!
/R
Klicka här för att svara