Jo nån som provat att elda kol i en överförbrännings panna nån gång?Är det praktiskt möjligt om panna är ansluten till acktank oxå? Tips o funderingar emotages tacksamt..:)

_ap_
möjligt, säkert.
Bra för miljön, tveksamt.

man får tänka på att kol har ca dubbelt så mycket energi jämfört med ved. Det blir högre temperaturer i eldstaden och i rökröret. Vet ej hur plåtpannan reagerar på det - plåten ändrar form? Säkrare i en gjutjärnpanna?
Stryper man luften för att hålla temperaturer nere så blir det pyreldning och inget bra ur miljösynpunkt . Det fel kan man göra med ved också så det är inget unikt för koleldning.
Finns risk att man hinner inte evakuera värmen till tanken lika snabbt som det tillverkas om man har klena rör och pumpen går på max redan vid vedeldning.
kan hända att du inte får in all värme för pannan hinner inte ta emot ( värmeväxlingsytor anpassade till ved) och stor del går genom skorsten som blir het.

...det är mina gissningar med tanke på kolets höga värmevärde ...

Kol är svår att tända och man ska ha en ordentlig glödbädd av ved först innan man lägger i kol. Det är som med allt - man får lära sej genom att testa :).
Det finns svavel i kol ( mer eller mindre) och det kan orsaka rost i plåtskorsten lika som vid oljeeldning om du pyreldar med kol.

men det är bara att prova och se hur din panna fungerar med kol :). lasta inte en full magasin kol som du gör med ved ... ta det lugni små portioner i alla fall till att börja med :).

Viadrus är ju en kol/kokspanna i början (vanligt med liten eldstadsvolym) och bara i Sverige säljs den med många sektioner för att jobba som vedpanna :).
gaia

Redigerat av moderator:
H
Som gaia antyder så går det nog inte att elda kol som man eldar ved. Vanligen pyreldas nog kol. En tjecoslovakisk politruk som ansåg kvicksilvret och svavlet i kolet vara rena hälsokuren visade det här på TV en gång. I med en kolbit. och låt den ligga och pyra med primärluften strypt.
Nu är väl all införsel av eldningskol förbjuden så du lär nog inte få tillfälle att prova.
Din Viadrus ser säkert annorlunda ut än kolversionen då kol avger värmen genom strålning till pannan.

holmertz skrev:
Nu är väl all införsel av eldningskol förbjuden så du lär nog inte få tillfälle att prova.
.
Vad är det för eldningskol som värme verken importerar o eldar med då? Tanken slog mig att om det gick o prova sån kol i en vanlig panna..:)

H
Och varför vill du prova det? Du kan väl bli svajmastartist eller något sådant och riskera ditt eget liv i stället för andras.

En REN gissning, borde inte en kombi-panna fungera bra?

Redigerat:
holmertz skrev:
Och varför vill du prova det?
Jo det ska ja tala om för dig holmertz.Man tjatar ju ofta här på forumet om hur man ska få till en så billig o bekväm uppvärmning av sin bostad som möjligt.Nu blev ja erbjuden bil o släp (ca40ton) prima importkol,leverat hem till pannrummet för en nätt liten summa.Men men det kanske går att läggat i botten istället o bygga väg uppe på?....:)

Köper gärna några kilo och provar i min panna.:D

Det jag minns av koks- och koleldning (svarta tegelstenar som kallades Antracit??) i min ungdom är att det brinner långsammare än ved. Så tvärt mot vad som antas i några inlägg ovan gäller det nog att köra med fullt drag. Att energiinnehållet per kilo är större har nog ingen större betydelse. Kan alltså kanske vara svårt att uppnå tillräckligt hög temp för fullständig förbränning, så aska blir det nog.

Klart du skall slå till, 40 ton räcker väl i flera år. Och så kan du ju sjunga Eldarevalsen: "vi fick slagga o slejsa i ett"

Allright! Nu har ja fått hem ett par hinkar till "prov".Storleken på kolet är som en halv grillbrikett ungefär(ca25-35mm),så dom lär ju inte ramla ner igenom rostret ialla fall.Måste ja bara vänta tills i morrn o prov elda så acktanken hinner svalna ner oxå.Man vill ju tänka på miljön o inte tända sin panna för ofta...:)

knekten skrev:
Allright! Nu har ja fått hem ett par hinkar till "prov".
)
Lycka till! En tips att skrappa/ röra om under gallret då och då för att askan ska ramla ner i asklådan och göra vägen fritt för luft genom brasan. Brunkol innehåller mycket mer aska än ved. Kan ej brunkol men fex stenkol kan ligga mellan 8-15% aska . Brunkol ligger högre.
Kol har mycker mindre brännbara gaser så förvänta dej inte att det blir stora lågor som med ved. Kol glöder för det mesta när den brinner och ju ljusare glöd dess högre temp ... om jag minns rätt från gamla tider :).
Lasta bara inte för mycket åt gången och ta dej tid att testa hur mycket blir lagom så att rökgastemp inte sticker iväg.
gaia

holmertz skrev:
Din Viadrus ser säkert annorlunda ut än kolversionen då kol avger värmen genom strålning till pannan.
den är inte annorlunda . Man bara samansätter fler segment för att göra eldstaden större. Vid kol/kokseldning räcker det med en halva Viadrus :). På samma stätt som man kan pyrelda ved kan man pyrelda kol med den skillnaden att kol tål det bättre för den har bara ca 30% brännbara gaser medan ved har ca 70-80%. Man får större förbränningsförluster och miljöskador när man eldar fel med ved.
Kom ihog att kolet blev inte förbjudet på grund av sin giftighet. Det var en politisk beslut baserad på växthusTEORI med skatter som följd. Det försäkrades att svenska skogar kan ersätta importkol men idag importeras i stället träpellets från utlandet .
gaia

gaia skrev:
Kom ihog att kolet blev inte förbjudet på grund av sin giftighet. Det var en politisk beslut baserad på växthusTEORI med skatter som följd. Det försäkrades att svenska skogar kan ersätta importkol men idag importeras i stället träpellets från utlandet .
gaia
Ok gaia! Tack för dit klarläggande , ja ska prova...:)

Jag har några kubik koks, stenkol, som jag eldat en del av i vinter och det fungerar bra i en gammal kombipanna.
Först tända upp så det är en regäl glödbädd och sedan ösa in några skyfflar koks,
Det jag märkt är att rökgaserna verkar bli lägre eftersom ladomaten sloga av och på ibland, det kan bero på att koksen täta till primärluften och det kom in för mycket sekundörluft, efter att minskat sekundären fungerade det bättre.
Men glödbädden av koksen var ordentligt het, så het att rostern som består av 8 st 50 cm långa järn, 2 x 3 cm i fyrkant numera är ordentligt skev, de i mitten hänger nu ner 10- 15 mm. så varmt blir det.
Mycket aska blir det och även "småsten" som ramlar igenom rostern

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.