7 222 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Ny vedanläggning
Sida 1 av 4
Hej vi är på gång att byta vedpanna i vårat hus från -56 180 kvm boyta + ca 100 kvm källare.
Källaren är endast till för tvättstuga,förråd och pannrum. sitter bara 2 st element där.
Har kikat runt lite i forumet och kommit fram till ett par alternativ som jag tänkte att jag skulle få lite feedback på.
1. Ack tank 2 st på ca 2,5 kbm
2. ev platsbygga en ack tank på 5 kbm (vet ej om det går än)
Har 2 st tankar stående oxå en på 750 L och en på 650 L
Sen ska man ju ha en vedpanna till detta oxå här är ett par alternativ som jag har tänkt
1. Atmos dc 40 sf vedmag på 190 L
2. Calmar v65 vedmag på 150 L
3. Gasell quick up 75kw vedmag på 197 L
4. Baxi solo nova 50 kw vedmag 185 L
5. Värmebaronen vedulux 50 ub 165 L
Det skiljer ju en del i pris på dessa pannor
Källaren är endast till för tvättstuga,förråd och pannrum. sitter bara 2 st element där.
Har kikat runt lite i forumet och kommit fram till ett par alternativ som jag tänkte att jag skulle få lite feedback på.
1. Ack tank 2 st på ca 2,5 kbm
2. ev platsbygga en ack tank på 5 kbm (vet ej om det går än)
Har 2 st tankar stående oxå en på 750 L och en på 650 L
Sen ska man ju ha en vedpanna till detta oxå här är ett par alternativ som jag har tänkt
1. Atmos dc 40 sf vedmag på 190 L
2. Calmar v65 vedmag på 150 L
3. Gasell quick up 75kw vedmag på 197 L
4. Baxi solo nova 50 kw vedmag 185 L
5. Värmebaronen vedulux 50 ub 165 L
Det skiljer ju en del i pris på dessa pannor
Ett "rent" vedsystem med 5 m3 tank kräver kraftig panna, elda så lite som möjligt är bäst... gasellen eller baxin är kraftiga nog att ge effekt på 5 m3 utan att behöva elda för länge.
desto färre tankar desto bättre...energimässigt
desto färre tankar desto bättre...energimässigt
En arimax är precis som en viadrus, den kräver mer av eldaren än typ en baxi,
kan ju oxå säga, då jag har 10 års erfarenhet av en sådan (dock en 35) att det är en
en typisk finn panna, rejäl och inte så teknisk.
Men den laddar 3000L på ett i lägg, gör om det med en Viadrus
så inryckning var aldrig något problem i mitt fall.
Du knekten, vet inte varför du stör dig på att jag gått över till flis,
värmer 700m2 och i min värld är flis det enda alternativet
Men du är väl bara, som dom flesta andra svenskar avundsjuk för att
jag har en dyrare panna än dig.
Sitter väl hemma och räknar hur dyra kW jag har jämfört med en riktigt
gjutjärnspanna och säkert har du rätt, men då kan jag
säga att under 600tim drift har jag varit till pannrummet max 5gånger
och för mig betyder det nästan allt.
Kan vi sätta punkt för flis påhoppen nu?
kan ju oxå säga, då jag har 10 års erfarenhet av en sådan (dock en 35) att det är en
en typisk finn panna, rejäl och inte så teknisk.
Men den laddar 3000L på ett i lägg, gör om det med en Viadrus
så inryckning var aldrig något problem i mitt fall.
Du knekten, vet inte varför du stör dig på att jag gått över till flis,
värmer 700m2 och i min värld är flis det enda alternativet
Men du är väl bara, som dom flesta andra svenskar avundsjuk för att
jag har en dyrare panna än dig.
Sitter väl hemma och räknar hur dyra kW jag har jämfört med en riktigt
gjutjärnspanna och säkert har du rätt, men då kan jag
säga att under 600tim drift har jag varit till pannrummet max 5gånger
och för mig betyder det nästan allt.
Kan vi sätta punkt för flis påhoppen nu?
Jag håller med ap om det han skriver om Arimaxen, den kräver lite "trix", men då man har lårt sig hur de ska utföras så är det en väldigt robust panna, med en hög uppvärmningskapacitet / vedinlägg. Jag upplever inte att den förbrukar speciellt mycket ved och när det gäller inrykning så är det som ap skriver, det behövs sällan mer än ett inlägg för att toppfylla tanken. Om det nu är så att det behöver fyllas på ved, så är det just ett av "trixen" som man behöver lära sig för att slippa få ett rökeri i pannrummet.
När det gäller diskussionen om underförbränning V.S. omvänd förbränning så finns det, mig veterligen, "inga bevis" för vilken metod som "är den bästa", då med hänsyn taget till verkningsgrad och miljöpåverkan. Jag tror att det är något som det kommer att finnas olika uppfattningar om tills att vi kan börja använda fusionskraft för att värma våra hus med och det tror jag inte kommer att ske under livsdtiden för någon av deltagarna i det här forumet.
Bifogar en länk till en jämförelse mellan underförbränning och omvänd förbränning.
HaDé
Janne.
http://www.novator.se/bioenergy/wood/b3.html
Bifogar en länk till en jämförelse mellan underförbränning och omvänd förbränning.
HaDé
Janne.
http://www.novator.se/bioenergy/wood/b3.html
Vet inte prisläget på Arimaxen, varken 35 kW eller 60 kW, men en försäljningskanal i Sverige, det finns säkert flera och jag har "inga barn" med någon av dem, är Swebo Bioenergy i Boden. Det går säkert att få en offert direkt från Dem, eller någon annan.
HaDé
Janne
HaDé
Janne