Var till en häromdagen som hade lagt golvvärmeslang i golvet på sitt flisförråd. Så jag började fundera på ifall det finns någon vinst med det? Låt säga att man har ca 20 kubik flis och att det räcker ca halva eldningssäsongen. Det blir ju några veckor i alla fall så kanske värmen torkar upp flisen....eller? Att blåsa in luft underifrån är en beprövad metod för att torka flis men det är en annan diskussion, nu gäller frågan endast golvvärme.

Vad säger ni?

pipewelder

Utgår ifrån att det är betonggolv i förrådet. Då kan det finnas två argument för att tillföra värme - dels undvika frysrisk, dels torkning.

För att torkningen ska ske effektivt måste den uppvärmda luften kunna röra sig uppåt genom flisen för att därmed transportera ut fukt. Effektivast bör detta kunna ske om golvet är något ventilerande så att det inte uppstår "undertryck" under flisen.

Flisen måste ligga jämnt fördelad över hela förrådet och tilluften fördelas jämnt under flisen. Då kan detta vara en riktigt bra idé. Utmaningen blir att reglera värmetillförseln så att man inte eldar för kråkorna. Det är sannolikt inte lönt att driva torkningen mer än till ca 25 % vh.

Eventuellt kan värmetillförseln i golvet delas upp i sektioner som kan stängas av när det börjar bli tomt på flis.

Obs! Viktigt att använda glykolfyllt system med tanke på frysrisk vid ev. driftsavbrott eller stillestånd. Det går lätt hål på genomtjälade golvvärmerör och sen får man problem med läckage och syresättning av systemvattnet.

Friskt vågat... varför inte? Inte särskilt dyr investering.

Hälsningar/ Sture Castor

Den tanke som slär mig är: Föreligger ingen risk för självantändning genom att värma underifrån? Efter att ha arbetat över 30 år i pappersindustrin och upplevt hur det kan börja brinna i en flisstack blir jag fundersam. Stora krav ställs på ventilation och vad jag har för mig har försök gjorts där mängden inte spelade så stor roll. Förloppet blev detsamma.

Hej!

Du har rätt! Om luft tillförs endast via självdrag är det en påtaglig risk. Genom att skapa tillträde till fri tilluft under flisen minskar risken. Det gäller att luften kan passera genom flisen så lätt att den kan kyla bort flisens värmeutveckling. Man måste ha kontinuerlig och god uppsikt över värmesituationen i flisen, helst med larmfunktion.

Med styrd ventilation kan luftflöde, temperatur och relativ luftfuktighet kontrolleras och styras, varvid säkerheten kan garanteras på ett annat sätt.

Hälsningar Sture C

Tanken bakom det hela är nog att slippa frysning med tillhörande grottbildning och avbrott i matningen.

_ap_
är förrådet i fråga inomhus eller ute?

Risken jag ser är att fuktig/frusen flis tinnar och fryser ihop i större stycken.

När jag eldade i en stoker med litet förråd bakom pannan skottade man i "kall" flis utifrån som aldrig var klumpig men så fort det kom in i värmen frös det ihop till klumpar i förrådet med stopp och valvbildning som följd.

Nu har jag hela förrådet "ute" och har aldrig upplevt det problemet trots växlande väder.

Får man tillräckligt med värme i högen så att allt blir torrt är det nog inga problem, men om man får det är ju den stora frågan.

Jag tror det blir lite som att springa över ån efter vatten, man får nog aldrig igen satsade kW i form av bättre verkningsgrad/torrare flis.

Det är väl ändå så att det är positivt att vi strävar emot torrare flis.
Dels minskar risken för mögel som ger sjukdomar och dels ökar värmeuttaget per kg flis. Dessa anläggningar som ska ha en pyrande brasa klarar en högre fukthalt i flisen, men det är väl ändå bättre med en utrustning som tänder upp när värme behövs och som klarar sig med en flis med lägre fukthalt. Det behövs då inte flisas upp samma mängd flis, vilket innebär lägre kostnad.
Jag hör att en del måste vattna på flisen för att anläggningen ska fungera, men vilket slöseri av energi.

Ska själv bygga ett flisförråd med fläkt så att flisen blir så torr som möjligt. Dessutom krävs att råvaran förvaras under presenning tills den huggs. Det handlar om att ändra sina rutiner för att få ut så mycket energi som möjligt. Eller hur?

Som svar på tråden så skulle jag nog komplettera med en fläkt som ventilerar flisen.
Tillförd värme skulle nog bara ge ökad värme med påföljande bakterietillväxt.

_ap_
självklart håller jag med om att man ska elda torr flis men är den för fuktig för att eldas när den ligger i förrådet är man rätt sent ute.

Ändrar man bara sina rutiner och har lite framförhållning blir det nog så bra utan förråds torkning, dessutom billigast också.
Att lägga pengar på "torkutrustning" hellre än på en bättre panna skulle inte jag göra.

Sen har det ju rätt mycke med förrådstorlek och bränsle åtgång att göra också, litet förråd och stor förbrukning så hinner det inte torka så värst mycke.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.