2 563 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Dålig skiktning/tokig koppling?
Jag har en ny vedpanna (Atmos 35) med tre st 650 liters acktankar (tankarna är kapade lite på höjden pga lågt i tak.
Från pannan är det kopplat (via laddkoppel) till toppen på tankarna. Radiatorsystemet är kopplat med en manuell shunt till tekniktanken, på tankens övre del. Kopplingen är identisk med den som beskrivs på
http://www.stromsnaspannan.se/systemkoppling.shtml
Förutom att det inte finns någon koppling mellan tankarna "näst högst upp", alltså där shunten är inkopplad på tekniktanken. Borde det inte finnas en koppling mellan tankarna på denna nivå?
Som det är nu verkar skiktningen fungera dåligt, det var följande temperaturer när jag kollade sist: tekniktank 40/40, slavtank 1 60/40, slavtank 2 80/60. Är det normalt?
Tacksam för svar från trött och förvirrad vedeldare.
Från pannan är det kopplat (via laddkoppel) till toppen på tankarna. Radiatorsystemet är kopplat med en manuell shunt till tekniktanken, på tankens övre del. Kopplingen är identisk med den som beskrivs på
http://www.stromsnaspannan.se/systemkoppling.shtml
Förutom att det inte finns någon koppling mellan tankarna "näst högst upp", alltså där shunten är inkopplad på tekniktanken. Borde det inte finnas en koppling mellan tankarna på denna nivå?
Som det är nu verkar skiktningen fungera dåligt, det var följande temperaturer när jag kollade sist: tekniktank 40/40, slavtank 1 60/40, slavtank 2 80/60. Är det normalt?
Tacksam för svar från trött och förvirrad vedeldare.
Det stämmer det du själv misstänker, du tar energi för varmvatten ur tank1, men tank2 och tank3 har svårt att skikta över till tank1 , dom gör det nog med tiden, men det går segt om man har smala rör mellan tankarna(<cu32)
Så har du ett parallellkoppel mellan tankarna på fler höjder så kommer skiktningen att fungera bättre, för utom att förbinda upptill på sidan kan du göra likadant på mitten också om du har den möjligheten
Rördimension >cu32 är att föredra
/R
Så har du ett parallellkoppel mellan tankarna på fler höjder så kommer skiktningen att fungera bättre, för utom att förbinda upptill på sidan kan du göra likadant på mitten också om du har den möjligheten
Rördimension >cu32 är att föredra
/R
Det är cu32 rör. Kan det gå långsammare för att det är luft någonstans?
En annan fråga: Jag har inga termometrar på vattnet till och från radiatorsystemet. Går det att mäta temperaturen ändå på något sätt för att kunna trimma in systemet? Skulle vara trevligt att veta temp-skillnaden på ett ungefär. Finns det någon bra guide eller kanske tråd på detta forum om hur man ska trimma in ett system?
Jag inser att jag fått en ny hobby
Tacksam för tips.
En annan fråga: Jag har inga termometrar på vattnet till och från radiatorsystemet. Går det att mäta temperaturen ändå på något sätt för att kunna trimma in systemet? Skulle vara trevligt att veta temp-skillnaden på ett ungefär. Finns det någon bra guide eller kanske tråd på detta forum om hur man ska trimma in ett system?
Jag inser att jag fått en ny hobby
Tacksam för tips.
Helt otroligt vilka skit yrkesmän det finns,sitt inte på forumet och deppa ring dom som gjort installationen och be dom fixa felet.
Det är just såna här installationer som är döden för vedeldningen dessutom gjorda av installatörer som bara har ett billigt pris som enda argument och tyvärr är det oftast dom som "vinner" jobben..
Många gånger så billigt att dom inte har råd att göra rätt från början..
Det är just såna här installationer som är döden för vedeldningen dessutom gjorda av installatörer som bara har ett billigt pris som enda argument och tyvärr är det oftast dom som "vinner" jobben..
Många gånger så billigt att dom inte har råd att göra rätt från början..
Redigerat:
Visst är det så, har du "högbågar" utan avluftningar på rör som gör att luft kan "stå" i röret så har du luft där, 95% av alla driftstörningar man har i värmesystem beror på luft
Du bör ansluta en "nivå" till för att förbättra skiktningen, toppanslutning endast har lite svårt att balansera mellan tankarna eftersom varmt vatten måste strömma nedåt i mottagande tank vilken är mot naturlagarna, varmvatten strävar alltid uppåt, så den övre sidoanslutning är nödvändig för bättre skiktningen
Det finns anliggningstermostater som du kan enkelt sätta på framledning och returen, sedan kan du läsa här om hur man justerar in radiatorerna
/R
Du bör ansluta en "nivå" till för att förbättra skiktningen, toppanslutning endast har lite svårt att balansera mellan tankarna eftersom varmt vatten måste strömma nedåt i mottagande tank vilken är mot naturlagarna, varmvatten strävar alltid uppåt, så den övre sidoanslutning är nödvändig för bättre skiktningen
Det finns anliggningstermostater som du kan enkelt sätta på framledning och returen, sedan kan du läsa här om hur man justerar in radiatorerna
/R
Hej och tack för svaren. Jag tror nog att rörisarna inte fuskat med flit i detta fallet, vilket iofs inte gör situationen bättre. Det är avluftning på "högbågarna" och hittills har jag kunnat lufta ur lite varje gång jag fulladdat. Kanske blir det bättre med tiden?
Det lite tråkiga är att jag inte upptäckte detta (att de laddade ur ojämt) förrän jag byggde in och isolerade alltihop med lösull... Innan tankarna isolerades laddade de så att säga ur sig själva...
Laddningen av tankarna funkar jättebra.
Det lite tråkiga är att jag inte upptäckte detta (att de laddade ur ojämt) förrän jag byggde in och isolerade alltihop med lösull... Innan tankarna isolerades laddade de så att säga ur sig själva...
Laddningen av tankarna funkar jättebra.
Det är normalt att man får hålla på att lufta länge efter påfyllnad/driftsättnig, det är när vattnet blir varmt (> 70°C) som syret avgår som mest, så det kan ta en stund
Det får väl bli nästa sommars projekt för dig att gräva fram tankarna och koppla på lite parallellkoppel för att optimera
Men du borde ta ett snack med din röris att han sjabblat, på denna punkt och stå för backjobbet, det måste varit bristande kunskap hos honom hur skiktningen fungerar i ackumualtortankar
/R
Det får väl bli nästa sommars projekt för dig att gräva fram tankarna och koppla på lite parallellkoppel för att optimera
Men du borde ta ett snack med din röris att han sjabblat, på denna punkt och stå för backjobbet, det måste varit bristande kunskap hos honom hur skiktningen fungerar i ackumualtortankar
/R
Ok - så jag kan hävda att det är felaktigt installerat? Det har inte specificerats exakt hur installationen skulle gå till offerten - bara "installation av vedpanna". Men detta är alltså inte fackmannamässigt gjort...? Det är ju bra att kunna hävda det om han säger typ "så gör vi alltid och det är ingen som klagat"...
Vet i fanken! Kollar man på panntillverkare o deras inkopplings förslag så gör ju alla olika? Många rörisar går ju o kopplar efter tillverkarns skiss.krilon skrev:Ok - så jag kan hävda att det är felaktigt installerat? Det har inte specificerats exakt hur installationen skulle gå till offerten - bara "installation av vedpanna". Men detta är alltså inte fackmannamässigt gjort...? Det är ju bra att kunna hävda det om han säger typ "så gör vi alltid och det är ingen som klagat"...
Jag skulle hävda att det inte är "fackmannamässigt" utfört och i enlighet allmänna kunskaper hur ackumulatortankar ska kopplas 
Mer om hur du ska bemöta din rörmokare om detta kan du kanske får lite tips av _ap_ , Matss mf här på forumet som är yrkeskunniga inom VVS
/R
Mer om hur du ska bemöta din rörmokare om detta kan du kanske får lite tips av _ap_ , Matss mf här på forumet som är yrkeskunniga inom VVS
/R
Fackmannamässigt skulle jag inte kalla det.
Sen måste det ju vara av ännu större vikt att installatören har en nöjd kund,
är du det nu?
Om inte tycker jag att du ska klaga, problemet är i många fall att ingen någonsin gör det (klagar) och då kommer det inte riktigt upp till ytan och samma gubbe
fortsätter att göra "dåliga" installationer.
Sen måste det ju vara av ännu större vikt att installatören har en nöjd kund,
är du det nu?
Om inte tycker jag att du ska klaga, problemet är i många fall att ingen någonsin gör det (klagar) och då kommer det inte riktigt upp till ytan och samma gubbe
fortsätter att göra "dåliga" installationer.
Länken du hänvisar till (http://www.stromsnaspannan.se/systemkoppling.shtml) är inte heller fackmannamässig. Även om du kopplar enligt den så kommer den att dra ur vänstra tanken först och även ladda den mer än övriga.
Sen kan man fråga sig vad det är för amatör som sätter avluftningar när det är öppen expansion??
Skandal att ha såna ritningar, men tankarna håller väl samma klass...
Sen kan man fråga sig vad det är för amatör som sätter avluftningar när det är öppen expansion??
Skandal att ha såna ritningar, men tankarna håller väl samma klass...
Nej, jag är ju ingen nöjd kund. Det blir nog ett litet samtal med herr röris om detta. Finns det förresten kvinnliga rörmokare? Skulle säkert bli bättre jobb utförda, åtminstone kanske de skulle vara bättre på att städa efter sig 
Matss - du har helt rätt att att vänstra tanken även laddas något snabbare.
Matss - du har helt rätt att att vänstra tanken även laddas något snabbare.
Klicka här för att svara