5 782 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Energikassetten
Rekomederar inte energikasetten, jag har byggt en egen variant av denna men med mycket bättre material och tjockare plåtar.
Visst värmer den bra men den brinner upp på ett par år enl. min erfarnhet.
Jag har reparerat ett antal åt bekanta och han i demohusvagnen vill inte prata med mig. ;D
Visst värmer den bra men den brinner upp på ett par år enl. min erfarnhet.
Jag har reparerat ett antal åt bekanta och han i demohusvagnen vill inte prata med mig. ;D
Vilket material använde du? Jag har ett liknande projekt på gång o tänkte använda rostfritt 2,5 mm till lådan samt syrafast 2,5mm till en värmeväxlare. Funderar dock på om kallvalsat eller låglegerat skulle duga (snål) till en del lite svalare stycken.vedeldaren skrev:
Jag har två frågor ang öppen spis.
Fråga 1. Det sitter ett antal kanaler / spjäll på min öppna spis och det är bara vredet som jag vet funktionen på. De andra kanalerna på bilden har jag ingen aning om. Sitter samma kanaler på spisens andra sida. Har ni någon aning??
Fråga 2. Tänkte sätta in en kassett men eftersom energikasseten inte rekomenderas så har jag forkat lite och den Keddy kassett som jag nu funderar på är aningen för bredd för min spis. Kan jag knacka bort tegelramen runt hålet på min spis samt brandteglet inne i spisen eller finns det risk för ras / brandrisk då???
Dålig bild, jag vet :-[
Fråga 1. Det sitter ett antal kanaler / spjäll på min öppna spis och det är bara vredet som jag vet funktionen på. De andra kanalerna på bilden har jag ingen aning om. Sitter samma kanaler på spisens andra sida. Har ni någon aning??
Fråga 2. Tänkte sätta in en kassett men eftersom energikasseten inte rekomenderas så har jag forkat lite och den Keddy kassett som jag nu funderar på är aningen för bredd för min spis. Kan jag knacka bort tegelramen runt hålet på min spis samt brandteglet inne i spisen eller finns det risk för ras / brandrisk då???
Dålig bild, jag vet :-[
Länge sedan detta inlägg var på tapeten men för mig är den på tapeten just nu. Jag undrar också om man kan ta bort de eldfasta stenarna. Min öppning är endast 45 nu och stenarna är ca 3 på varje sida så då kunde jag få plats med en Keddy som är lite bredare. Är detta möjligt?
Klicka här för att svara