Vad jag förstår ska sug-Orlan vara i produktion men finns kanske inte att köpa i Sverige än.

Det var ett tag sen vi monterade nån Inova nu så jag kan inte gå i god för kvaliten. Sen ska man väl inte dra för stora slutsatser pga några måndagsexemplar.

Gaselle kan jag däremot rekommendera, finns inga missnöjda kunder där :)

Kan någen egentligen förklara varför en sugande fläkt ska vara bättre än en tryckande. Som jag ser det så är den själv klara nackdelen med en tryckande fläkt just riskt för backbuffar och övertryck i pannan om skortstenen inte har tillräkligt med drag. Men å andra sidan torde den skapa mer turbulens vilket "borde" vara bättre i syresammansättningens synvinkel :)

skulle vara kul att få detta utrett :D

Dom pannor jag sett med tryckande fläkt har en relativt svag fläkt dvs hur mycket luft som fläkten båser blir väldigt beroende av draget och motståndet för tillfället i pannan. Sugfläktspannor med starka fläktar däremot tex Inova och Gaselle påverkas väldigt lite av drag och sot. Rökgasmängden ut ligger ganska konstant och därmed förbränningen.

En annan nackdel med sugfläkt är att rök trycks ut vid minsta otäthet innan draget är så stort att man har undertryck i pannan.

Jag antar att du menar tryckandefläkt i det sista stycket? :)

Då antar du rätt.

En annan nackdel är att det gärna röker in när man tänder/öppnar luckan när draget är dåligt, tex sommartid.

Har kikat på en Orlan och läser här om peletsmöjligheter och det skapar några funderingar och frågor!
Vart montera man pelletsbrännaren på en Orlan? I övre eller nedre luckan, tar man bort keramiken i förbränningsrum?
Har någon några bilder?
Vad är rökgastemperaturen med pellets?
Vart montera man elmatning till brännaren?
Vart montera man termostatgivaren till brännaren?
Några frågor som sagt.

Matss skrev:
Vad jag förstår ska sug-Orlan vara i produktion men finns kanske inte att köpa i Sverige än.

Det var ett tag sen vi monterade nån Inova nu så jag kan inte gå i god för kvaliten. Sen ska man väl inte dra för stora slutsatser pga några måndagsexemplar.

Gaselle kan jag däremot rekommendera, finns inga missnöjda kunder där :)
Inte de skarvar lite med Gaselle pannorna och dess effekt.... Har själv en gaselle 45 3*700 lit acc tank.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.