Hej, som rubriken lyder, är det någon som har testat detta eller läst om något liknande? Jag har tillgång till rätt mycket kutterspån så varför inte?

Googlade och läste lite om nån slags press med hävstång och tapetlim?

Den ihållande kylan och dåligt isolerat hus gör att man får lite funderingar.

Tacksam för åsikter!

Varfor vil du krångla till det??. Elda upp kutterspånen direckt i stället, utan att pressa ihop den.

Henrik

Är det kutterspån i stor mängd så sälj det till hästägare och köp huggen ved för pengarna så blir det lönsamt. Ska du pressa briketter (logs är dålig svengelska) så är det investeringar på mer än 100000.

Ok, det är uppfattat! Jag hade bara den erfarenheten att om man lägger på mycket spån så kväver det elden och bara pyr, eller så brinner det upp i ett nafs och sen måste man ständigt pytsa in = drygt?

Jag hade hoppats på lite galna svar och galna ritningar på hur dessa kunde implementeras.

Det behövar inte vara så galet. Det finns anlägningar typ stokar avsetta for att elda just kutterspån. Annars var det ju ingen dum ide at bytte bort det mot ved.

Henrik

Någon aning vad man kan tänkas få per kubik?

En flisbrännare till kutterspånet fungerar ju också.
Så mycket som hästägarna betalar för kutterspån så har det drivit upp pelletspriserna från 1500 kr/ton till 2600 kr/ton på några år men dom har ju oftast pengar att strö omkring sig.

Pellets innehållar bare en pytteliten del kutterspån störra delen är sågspån.

Henrik

Jag köper kutterspån ibland som strö till djur. En lastbil utan släp med spån rymmer cirka 5 ton helt torr packad kutterspån. Inklusive frakt några mil kostar högen ungefär 5000 kr inklusive moms. Det är en ökning med 1000 kr i jämförelse med några år sedan. Om man beställer lastbil inklusive släp blir fraktkostnaden lägre per spånmängd. Släpet är minst lika stort som själva lastbilen.

Haha, då är det nog ingen ide att jag ger mig in i den branchen! Tack för svaren!

Är du fortfarande intresserad så kan jag nog förmedla kontakten till en som troligen ska sälja sin press. Får du snurr på en sådan verksamhet och inte bara kör till dig själv så tror jag det är ganska luckrativt.

Tack men nej tack, jag har tillgång till för lite material för att det ska gå runt, detta var mer på hobbybasis. Såvida inte hans press är hobby?

Den gubben kan inte ens stava till ordet hobby ;-) Prylarna är köpta för indistruellt bruk...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.