3 105 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Val av panna till flis?
Hej.
Har idag en gammal Diom ved/olja och el panna. Men vad ska man kolla efter om man vill ha en bra panna till en Vallsta flisstoker. Några förslag? Olika erfarenheter?
Ny eller beg spelar ingen roll. Vill höra vad ni tycker är den bästa pannan.
Mathias
Har idag en gammal Diom ved/olja och el panna. Men vad ska man kolla efter om man vill ha en bra panna till en Vallsta flisstoker. Några förslag? Olika erfarenheter?
Mathias
Tackar för det svaret.
Vad ser du som för och nackdelar med den?
Vad ser du som för och nackdelar med den?
Jag har hört en del gott om just VEDA CK30, för mig som behöver ha en panna med rökutgången uppåt passar den dock inte.
Jag har tittat mycket på Combifire 20/40.
På den får man spaksotning, automatisk om man så vill samt askurmatning om man vill.
Att ÄFAB har den som nån sorts referenspanna är ju inte heller till dess nackdel.
Jag har tittat mycket på Combifire 20/40.
På den får man spaksotning, automatisk om man så vill samt askurmatning om man vill.
Att ÄFAB har den som nån sorts referenspanna är ju inte heller till dess nackdel.
Oj vad kul med åsikter.
För mig spelar rökutgång inte någon större roll. Det får lösa sig.
Har en CTC 1100 och en Baxi dou compact som står men vet inte om jag ska använda någon av dom.
Får kolla upp dom pannorna ni nämner då jag inte har någon koll på dom. Länkar?
Mathias
För mig spelar rökutgång inte någon större roll. Det får lösa sig.
Har en CTC 1100 och en Baxi dou compact som står men vet inte om jag ska använda någon av dom.
Får kolla upp dom pannorna ni nämner då jag inte har någon koll på dom. Länkar?
Mathias
Combifire: http://www.vedsol.com/produkter~8.php
Ingen höjdare till hemsida, ring och snacka med dom samt beställ broschyrer.
Ingen höjdare till hemsida, ring och snacka med dom samt beställ broschyrer.
Redigerat:
Har strax före jul kopplat in min Vallstastoker till Molle 2000.Fungerar bra.Små detaljer att åtgärda under inkörning får man alltid.Kommer upp i samma effekt nu som med ved under hösten.Temperaturskillnaden på laddomaten Pendlar när det går som bäst mellan 18-19 grader.
PS Tack för senast.DS
QUOTE][/
Hej.
Mathias[/QUOTE]
PS Tack för senast.DS
QUOTE][/
Hej.
Mathias[/QUOTE]
pellas skrev:Har strax före jul kopplat in min Vallstastoker till Molle 2000.Fungerar bra.Små detaljer att åtgärda under inkörning får man alltid.Kommer upp i samma effekt nu som med ved under hösten.Temperaturskillnaden på laddomaten Pendlar när det går som bäst mellan 18-19 grader.
PS Tack för senast.DS
Du är välkommen igen om du har vägarna förbi.. Du sa att din var större, hur stor är din brännare och hur grovt rör med skruv har du? Tänker bygga mig en större i sommar.
Tack för olika förslag på pannor, är det ingen som har provat att elda i en gjutjärns vedpanna. En sån som är byggd i sektioner. Känns som att det vore bra med ett långt utrymme för elden.
Mathias
Imported_MaPe:nu är hela anläggningen idrift.Körde igång matarbord från ståhl i fredags.Inloppsröret till brännarn är 110mm.brännarn går precis in i pannluckan som är 260mm.sticker in i pannan 500mm.därefter matarskruv på tvärn för askan.pannan??molle 2000-65kw
Härligt att du kommit i drift... Jag ska slita ut mitt förråd i sommar och byta ut skruv och rör... Skiten har frusit fast hur många gånger som helst nu... Med följd att skruven vrids av.... Kommer att gå upp i skruv och axelgrovlek samt försöka göra brännaren större... Vart lite klen nu när jag har lagt ner kulvert och ska värma 80 kvadrat till...
Mathias
Mathias
Klicka här för att svara