Har kollat runt på vedpannor och ser då att lite större pannor oftast har eldstadsdjup på 75-100cm.

Hur fasen får man in 1 meter långa vedträn i pannan? Kan man själv krypa in eller? :-) Jag menar, det måste ju bli ganska tungt att hålla i ena änden och lägga ner vedträt lite försiktigt. Vill ju inte paja keramiken då det finns sådan.

Är det väldigt stort "hål" på dem eller?

Tex
Viadrus V10D: 90cm
Atmos DC 50 S: 78cm

ingen fara på viadrus-bara kasta in skiten ,inget som pajar!!

Där de bygger den mojängen tror de att keramik är något man har till blomkrukor.

Men hur det än är så är det ju inte helt lätt att få in veden tycker jag att det känns som.

Vill ha typ 50kW eller mer och tittar man på gjutjärn så är det väl bara Viadrus V10D som gäller. Vet inte om det finns andra tillverkare av gjutjärnspannor UTAN keramik?

Jag vet att de med keramik är effektivare, men eftersom jag eldar nästan gratis så är det viktigare för mig med lågt inköpspris samt längre hållbarhet. Fast jag har inte bestämt mig ännu. Är lite osäker på hur det är med att få in veden. Just nu eldar jag med justerved så nu spelar det ingen roll, men det kanske jag inte kan göra i all evighet och då vill man ju kunna använda pannan ändå.

Hur skulle det gå att slänga in 2x 45cm istället? Kommer man in med veden ända upp? Kan man elda veden på tvären? Hur brett är vedmagasinet?

Har kollat på Baxi Solo Innova 50kW, men den kostar ju nästan 3 ggr så mycket! Jag tvivlar starkt på att den är 3 ggr så bra. Så den faller bort även om den verkar kanon annars. Sen finns naturligtvis Maga som jag också tittat på. Den är "bara" dubbelt så dyr som Viadrusen, men där är vedlängden 50 cm, men rymmer ändå 190 liter jämfört med Viadrusens 144 liter. Fast då är vi inne på keramik igen förstås!

Tompa74 skrev:
Hur skulle det gå att slänga in 2x 45cm istället?
Det blir bökigare.. 85cm bitar är precis lagom man får i utan att hålla på o tråckla..

Tompa74 skrev:
Men hur det än är så är det ju inte helt lätt att få in veden tycker jag att det känns som.

Har kollat på Baxi Solo Innova 50kW, men den kostar ju nästan 3 ggr så mycket! Jag tvivlar starkt på att den är 3 ggr så bra. Så den faller bort även om den verkar kanon annars. Sen finns naturligtvis Maga som jag också tittat på. Den är "bara" dubbelt så dyr som Viadrusen, men där är vedlängden 50 cm, men rymmer ändå 190 liter jämfört med Viadrusens 144 liter. Fast då är vi inne på keramik igen förstås!
jag hade nog kollat på magan-vår och sommar lite höst,inga problem med viadrus men du kommer märka när kylan kommer-då blir de spring till pannrummet:P

Hade jag letat ny panna så hade jag prioriterat vedvolym före effekt. Hur länge det brinner är ganska ointressant om man får i 200 liter istället för 100. En fördel med kortvedspannor (50cm) är att man kan vara lat och låna en maskin på helgen och köra årets förbrukning. Det går knappast med90cm ved...

Majgårdarna
Har aldrig fattat grejen med jätte lång ved.50cm är lagomt

Redigerat:
Jag som (ganska stark men ändå) tjej, tycker att 50-cm ved är det största jag står ut med. Det blir ett skapligt moment på handen när man håller den i änden.

Överförbränningspannan (Vidarus om jag inte är felinformerad) skulle jag aldrig välja, inte ens om den var gratis...

Redigerat:
ylven skrev:
Jag som (ganska stark men ändå) tjej, tycker att 50-cm ved är det största jag står ut med. Det blir ett skapligt moment på handen när man håller den i änden.

Överförbränningspannan (Vidarus om jag inte är felinformerad) skulle jag aldrig välja, inte ens om den var gratis...
Åååå faaan... Min tjej tycker det funkar kanon med Viadrus o 90cm vedutrymme....d^_^b

Inga problem med min tjej & viadrus heller, fast ja fuskar och kör bara 65 cm ved då det är max vad pilken klarar. Hur lång veden än är så är det samma vikt som ska in i pannan ändå.

Trots allt så innebär 70 cm ved att man lägger i pannan 40% snabbare ;)

Att få in veden i pannan är väl inte det som avskräcker med långved. Att asa upp stocken på klyven däremot. En nyfälld björk i 90cm bit väger mer än vad min rygg tycker om. Då är 50cm mer hanterligt. Å andra sidan kör jag ju med jordvärmen nu så jag ska kanske inte yttra mig...

snigeln skrev:
med stor lucka så får man in 110 cm ved utan problem...
450 liter är ju inte fy skam, då fyller man den inte så ofta, trots tveksam verkningsgrad

[länk]
Den här är inte fel. men priset är det tyvärr!!! Kostar 68000:-

Ganska saftigt för en panna tycker jag.

GustavW skrev:
Att få in veden i pannan är väl inte det som avskräcker med långved. Att asa upp stocken på klyven däremot. En nyfälld björk i 90cm bit väger mer än vad min rygg tycker om. Då är 50cm mer hanterligt. Å andra sidan kör jag ju med jordvärmen nu så jag ska kanske inte yttra mig...
Man får väl köra med vedmaskin!

Frågan är bara om en sådan tar 90cm?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.